כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

איך לגדל ילדים בטוחים בעצמם

בטחון עצמי - אחת המתנות הטובות והחשובות ביותר שתוכלו להעניק לילדכם. איך מגדלים ילדים עם ביטחון עצמי ולמה זה חשוב לגדל ילדים עם תחושת ערך עצמי גבוה? המשיכי וקראי מה צריך לעשות על מנת להצליח במשימה.
זמן קריאה:
4 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

בטחון עצמי

אחד הכלים החשובים ביותר שתוכלו להעניק לילדכם. כולנו כהורים שואפים לגדל ילדים שברשותם ארגז כלים מלא בכל מה שנדרש להם בהמשך דרכם בחיים. ילדים מלאי בטחון עצמי שביכולתם להתמודד בהצלחה עם אתגרי החיים. למדו אותם כל מה שאתם יודעים. הראו להם שכישלון אינו עדות להיעדר כישרון והדריכו אותם כשהם מתקשים. עודדו אותם להתנסות ושבחו אותם על המאמץ. זה מה שצריך לעשות כדי שתצליחו במשימה.

למה חשוב לגדל ילדים עם בטחון עצמי גבוה?

ישנו קונצנזוס רחב שילד בטוח בעצמו יוכל לממש את עצמו, לחיות חיים מלאים ומספקים להגיע להישגים גבוהים כשלעומתו ילד ללא ביטחון עצמי עלול להתקל בקשיים רבים בחייו, בישנות שתוביל אותו להחמצה, לקשיים ביצירת קשרים חברתיים בגילאי גן, ביה"ס ובבגרותו עשויים להוביל לתחושת חמיצות וחיים בצילם של אחרים, מצליחים יותר.

תחושת ערך עצמי גבוה, אמונה ביכולות ובערך שלו יובילו ילד (או ילדה) להתנהל בנוחות בין חבריו בגילאי הגן, לרכוש חברים חדשים, לקחת חלק בפעילויות חברתיות ובפעילויות לימודיות, מה שיניח את הבסיס להשתלבות טובה בחברה בגילאי ביה"ס ומשם בגיל ההתבגרות כשמתחילים להיווצר מערכות יחסים זוגיות, וכן בהמשך בצבא, באזרחות וקריירה התעסוקתית.
חשוב להקנות לילדים מגיל צעיר את הכלים להתפתחות רגשית ונפשית בריאה.

אמא סבתא וילד בחיבוק משפחתי

איך מגדלים ילדים עם ביטחון עצמי גבוה?

אין שיטות קסם, הנושא מורכב מכמה גורמים:
דוגמה אישית
כמו בכל נושא בחייו של ילד, יש משקל משמעותי למי שמוביל עבורו את הדרך, למי שמהווה עבורו דמות ומודל לחיקוי.
הורה שיתנהל בחברת ילדיו באמונה עצמית וביטחון עצמי, הורה שיהיה החלטי ולא הססן, כזה שעומד על שלו מול ילדיו ומול אחרים יעביר לילדיו את השיעור הראשון בנושא.
חשוב כמובן להדגיש שהתנהלות בביטחון עצמי אינה אומרת יהירות או אטימות, יש לזכור להתנהל תוך רגישות לסביבה, הבנת מורכבויות וסיטואציות משתנות בחיים זאת כל הורה יעשה בכפוף לערכיו.

מתן יוזמה
בכל גיל ישנם כלים שונים, אך מגיל צעיר חשוב לאפשר לילדים למצוא את מקומם, לקחת חלק בהחלטות ובהתנהלות היומיומית.
לעתים הורים מפרשים את נושא הצבת הגבולות בכך שעליהם להיות במיקוד על איסורים, פרשנות זו מובילה להתנגדויות רבות, כמובן שחשוב להקפיד על הצבת גבולות שכוללת לפעמים גם איסורים ברורים, אך יש לבחור בהתמודדות היומיומית מול הילדים בגישה שמערבת אותם, לדוגמה במקום לומר לילד שלא יעשה פעולה מסוימת, להציג לו מספר חלופות שמקובלות עליכם לבחור ביניהן, ילדים בגילים צעירים לא תמיד שומעים את הלא במשפט רק את מה שיש אחריו, רצוי להנחות אותם על דרך החיוב ולא על דרך השלילה, כך ייווצרו פחות התנגדויות, וכן זכרו ילד לומד בעיקר מחיקוי ולכן אם תהיו עסוקים כל היום בשלילת פעולות כך הם ילמדו לתקשר.
תנו לילדכם לנקוט עמדה ליזום פעולות, עודדו אותם להציע אפשרויות, לקחת חלק בפעילויות גם אם זה דורש התעסקות משמעותית מכם.

תרגול
תרגלו עם ילדכם תרגילים להגברת הביטחון שלהם, למדו אותם לתת חיזוקים לסביבתם על הצלחות ולא פחות חשוב לתת חיזוקים לעצמם כדי לזכור את ההצלחות.
ערכו רשימת יתרונות (ללא רשימת חסרונות), ערכים עצמיאים ששווה להזכיר לעצמנו (התמדה, לימוד עצמי, התמודדות עם קשיים, פרשנות הומוריסטית וכדומה).
טיפ קטן: תוכלו להשתמש במדריכים אינטרנטיים לשיפור הביטחון העצמי עבור עצמכם ועבורם. ישנם משימות שכל אחד יכול לעשות בביתו לשיפור הביטחון.

השראה
ספרו לילדיכם סיפורים מעוררי השראה, למדו אותם על אנשים שהתמודדו עם קשיים (הלן קלר) לשיפור עמידותם מול משברים וקשיים, על אנשים פורצי דרך להראות להם שהם יכולים הכל אם ישקיעו את כל כולם במטרה (מאדם מארי קירי/גלילאו גליליי), שלבו סיפורי הצלחה אישיים שלכם מילדותכם ומבגרותכם כדי שישאבו השראה מאנשים שהם מכירים בשר ודם ולא רק מדמויות היסטוריות.

התפתחות
למדו את ילדכם שכל החיים הם מסע התפתחות מתמשך, יחד עם ילדכם הקפידו לפתח מיומנויות חיים חדשות, הראו להם את החשיבות שבהתפתחות אישית ממושכת, שכן כך יוכלו גם כשהם לא לידכם ובבגרותם כמובן לא לחשוש מדברים חדשים, להאמין ביכולת העצמית שלהם להשתפר וללמוד.

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן