כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

דיכאון אחרי לידה

זה רגע מרגש, מלא אושר ושמחה, אבל זה גם מאתגר. הכול קורה ביחד - כל המערכות ההורמונליות, הנפשיות, הזוגיות והמשפחתיות משתנות, ולעתים הלידה והימים שאחריה מלווים במצבי רוח ודכדוך. חשוב שלא תישארו עם זה לבד ותשתפו (על אף החשש והקושי) מישהו קרוב שיוכל לתמוך ולסייע לכם למצוא את הדרך. יש אור בקצה המנהרה, גם אם כרגע קשה מאוד לראותו - ואינכם צריכים להישאר לבד עם תחושות קשות.
זמן קריאה:
8 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

דכדוך או דכאון אחרי לידה?

אחרי שחלמתם, קיוויתם והתפללתם – סוף סוף הפכתם להורים! אך במהלך הדרך, הריון ולידה הינם תהליכים המלווים בהתרגשות, התחדשות, ובשינויים רבים. מעבר לשינויים הפיזיים, חלים גם מגוון של שינויים נפשיים. דכדוך לאחר הלידה (postpartum blues) המוכר גם בשם Baby Blues הוא תופעה רווחת מאוד – נחווה על ידי מעל למחצית מהנשים בימים הראשונים שאחרי הלידה. תחושות של עצב ושינויי מצב רוח תכופים, בכי ללא סיבה, אי שקט, חרדה וקשיי שינה בשלושת עד חמשת הימים הראשונים לאחר הלידה הם מצב תקין וחשוב לדעת שזה טבעי ומאוד שכיח: אחרי חוויה משמעותית כזו, אנחנו קצת מתערערים וברוב המקרים זה חולף ללא טיפול כעבור מספר ימים, וככל הנראה נובע מהשינויים החדים ברמות ההורמונים. במצב זה בדרך כלל נשמר תפקוד תקין, ולצד העצב, מצב הרוח הדכדוך והדאגות, יש גם מחשבות אופטימיות ותחושות חיוביות.
לפעמים העצב והתסכול תופסים מקום מרכזי יותר. תחושות של עצבות, עצבנות, ייאוש, אשמה, בדידות וריקנות, שינויים בתאבון וקשיי שינה נמשכים מעל לשבועיים ופוגעים ביכולת התפקוד התקינה. תחושות שגורמות למצוקה משמעותית שעלולה לההימשך תקופה ממושכת ומצב זה דורש תשומת לב רבה יותר. כ-10-15 אחוזים מהיולדות חוות דכאון אחרי לידה, (דיכאון אחרי לידה מופיע באחת מתוך שבע נשים כחודשיים-שלושה לאחר לידה) וזו תופעה שעלולה לפקוד את בני זוגן בשכיחות די גבוהה.
כיום אנו יודעים כי אצל חלק גדול מהנשים הדיכאון מתחיל כבר במהלך ההריון, ולרוב לא אובחן ונמשך עד לאחר הלידה.

למה זה קורה?

קשה להצביע על גורם ספציפי לדיכאון אחרי לידה והוא מושפע מגורמים גנטיים, הורמונליים וסביבתיים. ידוע כי לעלייה והירידה של ההורמונים הנשיים (אסטרוגן ופרוגרסטרון) עבור היולדות עצמן בתקופה שלאחר הלידה ישנה השפעה על שינויים במצב הרוח. בנוסף, עבור שני בני-הזוג, גורמים כמו דיכאון בעבר, לחץ ודיכאון במהלך ההריון, אירועים וחוויות חיים טראומתיים והערכה עצמית נמוכה אף הם משפיעים. כמו כן, תמיכה זוגית וחברתית נמוכה מעלה את הסיכון ללקות בדיכאון לאחר לידה. גורמים נוספים אשר קשורים לדיכאון לידה, גם אם ברמה נמוכה יותר, כוללים עד כמה ההריון היה רצוי, מה המצב הסוציואקונומי של הזוג, ומהו המזג של התינוק. חשוב לזכור כי לא ניתן להצביע על גורם יחיד וכי בכל מקרה אין הדיכאון "אשמתן" של היולדות או "אשמתם" של בני-זוגן.

דכאון אחרי לידה – תסמינים

דכאון אחרי לידה לרוב מתחיל בחודשים הראשונים לאחר הלידה אך יכול להופיע עד שנה לאחריה. התסמינים המרכזיים שלו הם:

  • תחושות עצבות וריקנות עמוקים
  • בכי בלתי נשלט, גם על דברים שוליים
  • ריחוק מבני משפחה, מחברים ומפעילויות מהנות
  • פעילות יתר או האטה בתפקוד היומיומי
  • קושי בריכוז ובקבלת החלטות, אפילו פשוטות
  • עייפות מתמשכת – עייפות וחוסר יכולת להירדם (גם כשהתינוק ישן)
  • שינויים בתאבון (עלייה או ירידה)
  • הפרעות בשינה

אובדן העניין בטיפול עצמי ואי־הקפדה על לבוש, רחצה או סידור השיער
בנוסף, יתכנו תחושות ומחשבות של:

  • האשמה עצמית ("אני כשלון", אני רעה")
  • דאגת-יתר או לחלופין אי דאגה לתינוק
  • פחד להיות עם התינוק לבד 
  • עמדה פסימית לגבי המציאות 

במקרים מסוימים, דיכאון אחרי לידה יכול לכלול גם מחשבות על המוות ו/או רצון למוות. במידה ומחשבות שכאלו עולות חשוב מאוד לשתף מישהו קרוב ו/או גורמי טיפול על מנת לקבל את המענה המתאים.

דכאון אחרי לידה – למי פונים?

ראשית, חשוב לדעת ולהכיר שדיכאון לאחר לידה זו תופעה קיימת ורווחת. שנית, חשוב להכיר בגורמים הרבים המשפיעים על דכאון אחרי לידה. על חלק מאלו אין לנו שליטה (הגנים, ההורמונים, חלק מאירועי החיים) אך על חלקם יש. תמיכה זוגית, משפחתית וקהילתית במהלך ההריון ולאחריו יכולה לסייע במניעת הדיכאון ו/או בהפחתה שלו. ערנות של הסביבה והושטת יד לזוג ההורים הטרי ובפרט ליולדת הינה חשובה ומשמעותית לא פחות, זאת כיוון שלעתים הסובלים והסובלות עלולים להתבייש בתחושותיהם ולפיכך לא לשתף או לפנות לקבל את העזרה הנדרשת.
צפו לכך שבביקורכן הראשון בטיפת חלב או בקופת החולים תישאלו שאלות הנוגעות לדיכאון אחרי לידה. אם ישנם קשיים מהותיים, שתפו את האחות והיא תפנה אתכם לטיפול. ניתן לפנות גם לרופאת המשפחה או למוקדי בריאות הנפש שיכולים להפנות לטיפול מתאים.

דכאון לאחר לידה – טיפול

ישנם סוגי טיפול שונים וחשוב ללכת למטפלים מוסמכים היודעים להתאים את הטיפול למטופלת. בנוסף, ניתן להיעזר גם בטיפול תרופתי (תוך התייעצות כדי לברר אילו תרופות ניתנות לנטילה גם בהנקה). מחקרים רבים מראים כי שילוב של תרופות עם טיפול פסיכולוגי הוא היעיל ביותר להפחתת דיכאון לאחר לידה. בין הטיפולים המוצעים ניתן למנות את הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT) בו עיקר הדגש הוא על המחשבות והרגשות שעולים עם הדיכאון ועל מתן כלים פרקטיים להתמודדות איתם; פסיכותרפיה בין אישית (IPT), בה ניתן דגש על מערכות היחסים והתמיכה ועל שיפור התקשורת; טיפול פסיכודינמי, העוסק בתהליכים לא מודעים אשר קשורים לאירועים שהתרחשו בתקופת הילדות וקישורם לחוויית ההורות ולתחושות הדיכאון; וכן טיפולים מסוגים נוספים.

מה את יכולה לעשות?

  • שתפי אנשים שקרובים אלייך ו/או רופא בהרגשתך
  • במשך ההריון ואחרי הלידה העזרי באנשים שקרובים אלייך בטיפול ובהשגחה על התינוק, כדי לאפשר הזדמנות למנוחה וצבירת כוחות
  • נצלי את זמני שנת התינוק למנוחה או שינה
  • מומלץ לעסוק בפעילות גופנית קלה ומהנה כל יום
  • מומלץ לצאת לבלות לבד, עם בן/בת הזוג או עם חברה מידי פעם, כאשר התינוק נמצא בהשגחת אדם עליו את סומכת.
  • הקפידי על ארוחות מסודרות ומגוונות
  • סמני לעצמך מטרות פשוטות – את לא צריכה להספיק לעשות הכל בעצמך. עשי מה שאת יכולה, ולגבי השאר זה בסדר גמור לבקש עזרה. 
  • השתדלי לא להיות לבד.
  • שתפי את בן זוגך או בת הזוג שלך, בני משפחה או חברים על התחושות שלך. אם מתאים לך, היעזרי בפורומים באינטרנט בהם אימהות מדברות על עצמן עם אחרות, לפעמים באופן אנונימי.

דיכאון אחרי לידה כמה זמן נמשך

דכדוך או דכאון, משך הזמן שלהם משתנה בעוצמה ובמידת ההשפעה על התפקוד היומיומי. 

דכדוך, האם זה יעבור?
כן, הסימפטומים בדרך כלל מגיעים בין היום השלישי והחמישי לאחר הלידה. לרוב התחושות חולפות מעצמן תוך יומיים שלושה. ככל הנראה המפגש עם המציאות, השינויים ההורמונליים שנלווים ללידה, עוצמת החוויה, העייפות והמתח סביב הלידה, והמפגש הראשון עם התינוק משפיעים על מצב הרוח שמתאזן ומסתדר לאחר מספר ימים עד שבועות. 

הדכדוך הופך לדיכאון?
כשהמצב לא משתפר, ונמשך לפחות שבועיים יתכן שהמצב מעיד על דכאון אחרי לידה. לרוב ההפרעה נמשכת מספר חודשים. במקרים בהם האישה אינה מקבלת טיפול – היא עלולה לסבול מהדכאון שנה ואף יותר.

סיכום

הלידה והתקופה שמגיעה אחריה מלאה בתהליכים מורכבים. לצד האושר והמשמעות שרבים חשים, עלולים לצוץ קשיים פיזיים ורגשיים רבים. חשוב להיות מודעים לכך, לתמוך ולאפשר שיח פתוח בנושא זה, וכן לפנות לטיפול מתאים בעת הצורך. זכרו: גם אם המצב נראה קודר ובלתי הפיך, זוהי תקופה שתחלוף, והתחושות – גם אם הן קשות – צפויות להשתפר. חשוב שלא תישארו עם זה לבד ותשתפו (על אף החשש והקושי) מישהו קרוב שיוכל לתמוך ולסייע לכם למצוא את הדרך. יש אור בקצה המנהרה, גם אם כרגע קשה מאוד לראותו – ואינכם צריכים להישאר לבד עם תחושות קשות.

אלעד רפואה – רכז מחקר במעבדה של פרויקט המעבר להורות, סטודנט לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית
וד"ר רוני שוחט-פשדצקי פסיכולוגית קלינית מומחית וחוקרת זוגיות

מהמעבדה לרגש ויחסים בין-אישיים של פרופ' אשכול רפאלי באוניברסיטת בר אילן
אהבתם את הכתבה?
סקרנים להכיר עוד את המעבדה שלנו?
מוזמנים לבקר אותנו בדף הפייסבוק שלנו בלינק הזה

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן