כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

דולה ותפקידה בהריון ובחדר-לידה

נשים, במיוחד בלידה ראשונה, לא מודעות לעובדה כי רוב שעות הצירים בחדר-לידה הן לבד עם מי שבחרת שיהיה איתך. המיילדת נכנסת מדי פעם לבדוק מדדים, לחץ-דם, חום, פתיחה וכו' אך תיכנס ותישאר לצידך רק כאשר את בשלב הלידה בו את בפתיחה מלאה והראש נמוך ולוחץ ואת מוכנה ללדת. כל השעות הללו – יש הרבה מה לעשות כדי לקדם, להקל, לכוון את העובר לירידה והתברגות טובה וכאן נכנסת הדולה לסיפור.
זמן קריאה:
6 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

כל מה שרציתן לשאול על תמיכה מקצועית על ידי דולה בלידה


הרבה פעמים נשאלת השאלה מה זה דולה ובמה היא עוזרת ליולדת הן לקראת סוף ההריון והן בלידה עצמה.

גם בקבוצת הווטסאפ שלנו "הריון ולידה- דולה מייעצת". כאן בפורטל יולדת שואלים את השאלה הזו פעמים רבות.

דולה, או תומכת לידה, היא אשת מקצוע לכל דבר ועניין. לימודי הדולה כוללים אנטומיה, פיזיולוגיה של הלידה, שיטות טיפול וסטאז', כמובן הכל לפי הקורס בו למדה הדולה והיקפו.
קודם כל ולפני הכל חשוב להדגיש: דולה לא באה במקום אף אחד: לא במקום הבעל, לא במקום האמא לפעמים אומרים "אני לא צריכה דולה – בעלי הוא הדולה שלי". ובכן, הדולה תשמח מאד שהבעל או האמא יהיו נוכחים בלידה וגם תדריך ותפעיל אותם עבורך. אבל הם לא בעלי מקצוע בתחום הזה. חשוב להדגיש את ההפרדה הזו.

שנית, רוב הדולות יעמדו לרשותך גם בהריון אם יש לך שאלות או חרדות, אם את לא בטוחה בסימנים של גופך לקראת הלידה בכל המצבים הללו את יכולה להתקשר לדולה ולקבל מענה מקצועי ואישי, להרגיע את החששות ולוודא את מצבך וכמובן לייעץ מתי לצאת לבדיקה או ללידה.
רוב הדולות יכינו אותך ללידה במקום או בנוסף לקורס הכנה ללידה. לשבת עם הדולה שלך זה יותר נעים, אינטימי ומדויק ואת יכולה לשאול, לברר ולדבר על כל מה שמטריד אותך או לא ברור לך.

תפקידה של הדולה

לכל דולה יש הכללים, הכלים והידע שלה שיכולים להיות שונים משל דולות אחרות.
היא מגיעה אליך כאשר את מודיעה לה שנכנסת לחדר לידה, כמובן אחרי שהתייעצת בטלפון מתי לצאת לשם. היא נכנסת אליך לחדר הלידה ונשארת איתך ומטפלת בך במשך כל השעות שתהיי שם ולא משנה כמה זמן זה ייקח. בגלל זה הדולות עייפות ומותשות אחרי לידה ארוכה בה עמדו על רגליהן, טיפלו, עיסו, קילחו, הרגיעו, נענעו, עבדו עם גוף היולדת בזמן שהיא נמנמה תחת אפידורל ונתנו את הלב והנשמה כדי שהלידה תהיה טובה וחווייתית.

הדולות עובדות במספר שיטות: רפלקסולוגיה, הומיאופתיה, שיאצו, ספינינג בייביז, ריבוזו, תמציות צמחיות ייעודיות ועוד. כל דולה והדרך שלה להתאים את הטיפול לפי המצב בחדר לידה ומשנה אותו לפי ההתקדמות.
היתרון הגדול ביותר הוא, שהיולדת יודעת שהיא בידיים טובות ושיש לצידה מישהי מטעמה שהיא גם מטפלת בה וגם אשת מקצוע שיכולה ויודעת לייעץ, מרגיעה, מכוונת, מסבירה תהליכים בחדר הלידה ונמצאת שם רק בשבילה.

כאשר היולדת רגועה ובטוחה בעצמה הלידה מתקדמת טוב יותר והדולה מכוונת את הטיפולים לקדם, לתקן מצג עובר, להרגיע, לנסוך ביטחון וכמובן לתת למלווה, הבעל או האמא של היולדת או כל מי שהיא בוחרת את המקום שלו/שלה ולשתף אותם בכל.
לעתים קרובות הרופא או המיילדת פונים ליולדת במשפט: "אני מציע להתחיל פיטוצין, מה דעתך?" זה משום שהיום הצוותים הרפואיים מונחים לשתף את הפציינטים בהחלטות רפואיות. אבל איך את אמורה לדעת אם להסכים או לא? אם זה אכן הזמן לפיטוצין או שכדאי לבקש להמתין ? מה יכולה להיות דעתך כאשר אין לך את הנתונים והתמונה המלאה והידע הנדרש? הדולה שלך תשקול את המצב ותציע לך איך להשיב לשאלות כאלו. היא תסביר לך בסבלנות כל הליך שמתכוונים לעשות או כל התערבות שמוצעת לך ותדע לכוון אותך ולתת לך את הביטחון שההחלטות שנעשות הן הנכונות עבורך.

איך בוחרים דולה?

שואלים חברות, נכנסים לאינטרנט ולפייסבוק ולקבוצות רלבנטיות ובודקים מי הדולות שעובדות באיזור שלכן.
דולה שגרה בתל אביב, סביר שלא תגיע ללידה בבי"ח זיו בצפת… עדיף שתתגורר בטווח הגעה סביר לביה"ח בו את מתכוונת ללדת.
אפשר לבדוק באתר של הדולה, אם יש לה כזה, המלצות של יולדות שלה או לבקש המלצות בקבוצות באינטרנט. כדאי לקחת דולה מומחית עם ניסיון רב אך אם התקציב שלך לא מאפשר ניתן לנסות למצוא דולה בסטאז' שתיקח פחות.
רוב הדולות מקיימות פגישות היכרות, חלקן בתשלום וחלקן ללא תשלום.

חשוב מאד שתיפגשי עם הדולה, לשאול שאלות שחשובות לכם והעיקר, לראות שיש כימיה בינך ובינה. זה הבסיס. האם היא נעימה לך? האם את מרגישה בטוחה כשהיא לצידך? האם זו האשה שתרצי שתהיה איתך בלידה ותצא איתך לדרך המיוחדת הזו?
האם אתן באותו ראש? חשוב מאד!!! כי אם הדולה "רוחניקית" ומטפלת בשיטות שלא מתאימות לך- זה לא יילך. אם הדולה מאד צעירה ואת מחפשת מישהי "אימהית" חפשי דולה יותר בשלה ומכילה. את צריכה להיות מתואמת ולהסכים לשיטות בהן עובדת הדולה הספציפית. כאמור, יש הרבה דולות, הרבה טיפוסים והרבה שיטות עבודה. כמובן שאם ההריון בסיכון או יותר מסובך קחי דולה ותיקה ומקצועית.
ללידות ויב"ק ולידות אפידורליות מומלץ באופן מיוחד לקחת דולה. הן להכנה והן לליווי מקצועי.
נשים רבות חושבות שעם אפידורל אין צורך בדולה וזה בדיוק ההיפך. השכיבה עם האפידורל במשך שעות היא המתכון הבדוק להאריך את הלידה ולידה שמתארכת עלולה להביא איתה התערבויות, זירוזים ותקלות.

לידות ויב"ק הן לידות רגילות לאחר ניתוח קיסרי. שם הפרוטוקולים שונים, הטיפול בחדר לידה ע"י הצוות שונה ונדרשים זהירות וטיפול עדין. בדיוק למצבים כאלו ממש רצוי להגיע ללידה עם דולה שתנהל את הלידה בצורה רכה ומיטבית כדי להימנע ככל האפשר מניתוח קיסרי חוזר.

מתי בוחרים דולה?

רצוי לבחור מיד לאחר שהחלטת שאת רוצה דולה, כדי לוודא שהדולה שבחרת או שהמליצו לך עליה תהיה פנויה בסביבות התאריך שלך. אפשר כמובן להקדים ולסגור עם דולה ואפשר גם לקראת סוף ההריון ויש נשים שממש מחליטות לפני הלידה שהן רוצות דולה. זה כמובן אפשרי אם את מודעת לעובדה שאולי הדולה שאת רוצה איננה פנויה והאמת: רצוי להכיר ולהיפגש עם הדולה לפני הלידה… רצוי והמתאים ביותר להיפגש ולסגור זאת בין שבוע 20 לשבוע 30 אז זה בלי לחץ, את יכולה לבחור את מי שמתאימה ופנויה ולהיות רגועה שלפחות הנושא הזה סגור וכמובן תוכלו להתחיל לעבוד ביחד.

וכמה זה עולה?

כל דולה והמחירים שלה. יש כיום החזרים מקופות החולים במסגרת הביטוחים המשלימים הכוללים סל הריון. צריך לוודא שתעודת הדולה מוכרת על ידי הקופה שלך ולהביא כמובן העתק של התעודה וקבלה על הסכום ששולם.

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

בחורה בהריון בתקופת הקורונה

לידה בקורונה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן