כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

השחרור מבית החולים – הביתה

מה צריך להכין לקראת השחרור מבית החולים, מתי משתחררים, מה עושים בבית, למה לצפות, הצפה רגשית, אורחים, שיתוף פעולה בין בני הזוג לאחר הלידה? על כל אלה תוהים הורים רבים ללקראת הלידה או מיד לאחריה, בואו נעשה סדר בכל הנושאים הללו.
זמן קריאה:
7 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

הרגע הגדול הגיע. קדמו לו תקוות, ציפיות. בדיקות של מקלוני בדיקת הריון, בדיקות-דם ראשונות, בדיקת רופא, ביקורות, סימנים ראשונים של בטן שמתחילה להתעגל.. תשעה חודשים של שמחה מהולה בחשש ללידה הצפויה, איך היא תהיה, איך אדע, איך היא תתחיל, איך היא תתקדם? איך אעבור את זה? איך ארגיש? והנה, גם זה בשעה טובה מאחוריך.

קצרה או ארוכה, רגועה או סוערת, טבעית או מכשירנית, נרתיקית או קיסרית, עשית את זה. הבייבי כאן !!!
אתם מתפעלים, בודקים כל ריס וציפורן, עוקבים אחר כל העווית פנים, מנשקים כל אוזן ולא מאמינים שזה שלכם, שאתם יצרתם את הפלא הזה, שהדבר המושלם הזה הוא באמת שלכם.
אחרי יומיים-שלושה של אשפוז (או יותר, במקרה של ניתוח), הגיע הרגע לו חיכיתם וציפיתם – לצאת הביתה עם התינוק החדש.
בלי אי הנעימות הכרוכה בשהות במקום שאינו מוכר, עם נשים אחרות בחדר, עם חוקים נוקשים לביקורים וטיפולים, עם חוסר נוחות וחוסר פרטיות,סוף סוף , יוצאים הביתה לישון במיטה שלך, להתקלח באמבטיה שלך וליהנות מהתינוק.

הכנות לשחרור

את ההכנות בוודאי התחלתם לפני הלידה. כל זוג והאופן בו החליט להתארגן: יש כאלו שאצלם הכל נקנה, הבגדים, כלי-המיטה, המגבות וחיתולי-הבד כובסו והורתחו, מיטה, עריסה, עגלה – כל זוג ומה שבחר. לעומתם יש כאלו שרק בחרו והאבא הטרי או בני משפחה יבצעו את הקניה עצמה רק לאחר הלידה.

לאלה וגם לאלה לקראת השחרור מביה"ח חשוב להכין:

מכנסונים וחולצת ניובורן, חליפה שלמה, כובע, שמיכת תינוק, חיתולי טטרה (הכל מכובס בטמפרטורה גבוהה עם אבקה או נוזל כביסה ומרככים המתאימים לבגדי-תינוקות), שני מוצצים מורתחים מהסוג שבחרתם, סגורים בתוך קופסה קטנה וכמובן – סלקל לאוטו.
חשוב מאד לערוך כמה חזרות על התקנת הסלקל באוטו ולהיות בטוחים שזה הולך חלק, כי אין כמו תינוק צורח ויולדת לחוצה להתקיל את אבא ולגרום לו להסתבך..
על הסלקל להיות מותקן כאשר התינוק יהיה כנגד כיוון הנסיעה.
לפני היציאה מביה"ח מומלץ שהאם תמתין עם התינוק בתוך ביה"ח עד שהמכונית תגיע, אם המכונית חנתה בחוץ – חשוב ביותר לפתוח חלונות ולהפעיל מזגן ולא להכניס את התינוק לאוטו לפני שהטמפרטורה נעימה להורים, לא חם מדי ולא קר מדי.
אם מדובר ביום חורף קר כדאי לחמם את האוטו, אבל לא יותר מדי, שלא לגרום התייבשות, רק כאשר הטמפרטורה באוטו מרגישה לכם נעימה – הכניסו את התינוק לקראת הנסיעה הביתה.

איך את מרגישה, אמא?

זהו. הביתה. את אמא, את זו שתטפלי, תאהבי ותשתדלי לתת את המיטב שבך. אבל נשים רבות מרגישות בהלה, חשש, חוסר ביטחון וחרדה מפני השלב הזה.
לא תמיד תרגישי נוח להפגין רגשות כאלו כי כאילו מצפים ממך להיות שמחה וחייכנית ומרחפת על ענני אושר ואת – את עלולה להרגיש לפעמים כי זה הכל יותר מדי. את עייפה, לחוצה, דואגת, כאובה (לפעמים יש תפרים), חלשה ובעיקר שלא מבינים אותך.
לפעמים נוחתת עליך הידיעה -זהו, את אמא. לפעמים לוקח זמן לעכל, לפעמים זה קורה תיכף, לפעמים אחרי שעות, לפעמים אחרי ימים. כל אשה והתהליך שהיא עוברת ואין נכון או לא נכון.

מתי משתחררים ומה קורה אצל האם בזמן זה?

השחרור מביה"ח קורה לעתים קרובות ביום השלישי לאחר הלידה כשמבחינת הגוף והנפש של היולדת הוא יום קשה במיוחד.
ביום השלישי אחרי הלידה ייתכנו לעתים הרגשות של דיכאון, פרצי בכי, הרגשת ייאוש ועוד וכל זה נובע מההורמונים שעדיין לא מאוזנים אחרי הלידה וזה טבעי לגמרי.
מצד שני, ביום השלישי זה בדיוק היום בו מגיע "החלב האמיתי" בניגוד לקולוסטרום, הטיפות המרוכזות שגופך ייצר עד כה. בשלב הזה, גופך ותינוקך עוד לא התרגלו האחד לשני, הגוף איננו יודע כמה חלב דורש תינוקך בכל ארוחה וגם יתכן שהתינוק עדיין לא יונק היטב ולוח הזמנים שלו לא מסודר, לפיכך, בסביבות היום השלישי אחרי הלידה רוב הנשים מרגישות גודש בחזה וזאת כתוצאה מייצור מוגבר של חלב מצד אחד ואי ריקון של החלב על-ידי התינוק מצד שני, השילוב הזה, של יום הנחשב קשה במיוחד לאשה ביחד עם השחרור מביה"ח עלולים לגרום ללחץ. מצד שני, אם את ובן זוגך מודעים ומוכנים לקשיים הצפויים ויודעים שזה מאד נפוץ ועובר מהר תדעו להתמודד טוב יותר ופשוט לחכות שיעבור..
התמיכה ההדדית והאושר עם התינוק החדש והמדהים ביחד עם הידיעה שזה רגיל ונורמלי ועובר עוזר מאד לעבור גם שעות פחות נעימות.

אז מה עושים עכשיו כשהגעתם הביתה?

כמה שרצית כבר להיות בבית, פתאום את לבד מול התינוק. כבר אין אחות ורופא ילדים במרחק כמה מטרים מחדרך אותם אפשר לשאול אם מציק לך משהו, אין את האורחים והטלפונים והברכות והאיחולים והחגיגה הגדולה שהתנהלה סביבך מאז הלידה. פתאום זו המציאות ולפעמים קשה לתפקד כמו שרצית וחלמת ולפעמים הימים הראשונים באמת לא פשוטים.
העצה הטובה ביותר היא לא להתבייש לבקש עזרה ובוודאי לא לדחות עזרה המוצעת לך! אמא, חמות, אחות, דודה, חברה. כל אשה הקרובה אליך שמציעה עזרה היא מתנה ענקית. כל מכונת כביסה שיפעילו במקומך, כל סיר תבשילים שיגיע, כל נוכחות שקטה שנוסכת בך ביטחון וכל כתף שאפשר לבכות עליה תבורך !!!

סדר יום ועזרה

נשים רבות נוטות לרצות להוכיח לעצמן ולסביבתן כי הן מסוגלות להתמודד לבד ללא כל עזרה ולעשות הכל לבד למען התינוק החדש. אבל אם את יודעת שאת יכולה להתקלח בשקט ובנחת כי מישהו שומר על התינוק, שאת יכולה לאכול טוב, לנוח ולאגור כוחות כי מישהי נמצאת איתך. זו המתנה הטובה ביותר שתוכלי להעניק לתינוק. אמא רגועה, שקטה, שהצליחה לנוח בין הנקות ושיש לה לצידה על מי לסמוך בימים הראשונים עם תינוק חדש היא אמא שמשדרת רוגע וביטחון גם לתינוק. וזה בדיוק מה שאת צריכה. לא רק מעגל הנשים שסביבך. לאבא של תינוקך יכול וצריך להיות תפקיד מכריע. היום רוב האבות שמחים לקחת חלק בטיפול היומיומי, לערסל ולהרגיע, להחליף חיתול, לעזור באמבטיה. שיתוף הפעולה חשוב וחיוני לתינוק החדש.
לאבא יש גם תפקיד חשוב ביותר בדאגה לאשתו שזה עתה ילדה, להקל עליה, לבצע מטלות בבית ולהשתדל להיות שם בשבילה.

והאבא, מה איתו?

גם לאבא וגם לסביבה הקרובה תפקיד חשוב מאד עם השחרור מביה"ח וההגעה הביתה: חשוב להכיל את היולדת, להבין כי ייתכנו ימים של חוסר איזון הורמונלי שעלול להתבטא במצבי רוח, להשתדל לעזור ככל האפשר וחשוב ביותר: ליצור עבור היולדת סביבה שקטה ורגועה. לבקש בנימוס להימנע מביקורים וטלפונים בימים הראשונים וליצור סביב היולדת חומת-מגן אוהבת ועוטפת.

טיפול באורחים ובהגשת כיבוד, מענה לשיחות אינסופיות בטלפון והתכתבויות בוואטסאפ והמאמץ למצוא חן בעיני כולם עלול להיות מתיש, מעצבן ולהסתיים בהתפרצות רגשות מיותרת. בימים הללו שלאחר השחרור מביה"ח כל האנרגיה של הזוג צריכה להיות מרוכזת בהחלמה וההתאוששות של האם, במנוחה בכל רגע אפשרי, בטיפול בתינוק במלוא תשומת הלב ולאו-דווקא בלהיות נחמדים לכל העולם ואשתו שאמנם כוונתם טובה אבל את הביקור והמזל טוב אפשר וחשוב לדחות למועד מאוחר יותר.

לאחר שהגעתם הביתה והתארגנתם – חשוב ליצור קשר עם טיפת-חלב המקומית שלכם, להודיע כי נולד לכם תינוק במזל-טוב ולקבוע תור ראשון.
לפעמים ההתחלות לא פשוטות: יש לחץ, חוסר ביטחון וכמה שקראת והתייעצת ושוטטת בפורומים – זה לא אותו דבר.
הנה הדבר האמיתי לפניך. התינוק שלך.
זו תחילתה של דרך מופלאה, של לימוד ולמידה, נתינה וקבלה, דמעות של אושר וגם של דאגה, אהבה אינסופית ודלת חדשה שנפתחת לה לרווחה בתוך ליבך ונשמתך. את אמא. סוף-סוף.
שיהיה בשעה טובה ומוצלחת.

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן