כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

תפקידו של בן הזוג בתמיכה בהנקה

רבות נכתב על היתרונות של הנקה: לאם, לתינוק ולקשר ביניהם, אולם נשים רבות אשר בוחרות להניק מתמודדות עם קשיים, דלקות, סדקים ועוד. מעבר לכך, בשונה מתחליפי חלב המאפשרים להורים לחלק את העומס ביניהם בצורה הרצויה להם, כשאישה מניקה האיזון שונה והעומס עליה גדל. האם זה אומר שלאבות אין יכולת לתמוך ולסייע בנושא? לא.
זמן קריאה:
4 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

להניק או לא להניק? זאת השאלה

הנקה, אחד הנושאים הרגישים והמורכבים לכתוב עליהם. כל אם חדשה או אם לעתיד כנראה מכירה את הנתונים ואת הוויכוחים האינסופיים בתחום – וכמעט לכל אחד יש דעה בנושא.

נתחיל מהסוף, תמיכה של אבות בהנקה יכולה לעזור ולהועיל, אבל לא כל תמיכה ולא בכל דרך. למשל, נשים שתופסות את בני זוגן כבעלי עמדות חיוביות יותר ביחס להנקה, נוטות יותר להניק. אמונות של גברים בנוגע להנקה לעתים מנבאות את משך ההנקה אף יותר מאלו של הנשים. בנוסף, נשים שבני הזוג שלהם תמכו בצורה ברורה בהנקה מעל לשישה חודשים נטו להניק יותר זמן ממה שהן התכוונו.

מסקנה: שוקלת להניק? ערבי את בן זוגך

רוב האבות, כשנשאלו ענו כי הם היו שמחים לקבל הנחיות או המלצות ספציפיות כיצד הם יכולים לסייע לבנות זוגם בהנקה. אבות שהשתתפו במחקרים בנושא שיתפו בדרכים בהן הם תומכים בהנקה, למשל בסיוע ברחצת התינוק, החלפת טיטולים, ביצוע מטלות בית, הצעות תמיכה, ותמיכה בהנקה בפומבי.

במחקרים נוספים בנושא, דיווחו אימהות שאלו הדברים שיכולים לעזור להן בהנקה: חלוקת נטל ההורות, הכרות מראש (של שני בני הזוג) עם ידע רלוונטי להנקה ולטכניקת ההנקה, פרגון והערכה למאמץ ההנקה, ותמיכה בבחירות האם אל מול בני משפחה ואנשי מקצוע. דרך תמיכה נוספת שהאמהות ציינו היא באמצעות ישיבה משותפת עם האם בזמן ההנקות – ישיבה שיכולה לעזור לבני-הזוג שאינם מניקים להכיר בהיקף העבודה שההנקה דורשת מהאם, ופשוט להנעים את זמנה של האם המניקה.

אבות, כיצד לתמוך בהנקה?

רוצה לתמוך בבת-זוגך ויודע שקשה לה אבל לא ברור לך איך? תשאל אותה. תמיכה מכוונת ורגישה משפיעה יותר ובצורה חיובית יותר. גם אם קראת ולמדת על נושא ההנקה, אל תשכח לשאול את בת-זוגך קודם כל מה היא חושבת או צריכה. הניסיון והרגשות שלה הם אינדיקציה טובה לא פחות (או אפילו יותר) מכל מה שאתה קורא.

ברור שתמיכה מגיעה עם הרבה כוונות טובות. אבל לפעמים תמיכה יכולה גם להיות מפוספסת, לא מותאמת לצרכים, לא מועילה, ובמצבי קיצון – אפילו מזיקה קצת. בפסיכולוגיה מדברים רבות על מושג בשם "חוללות עצמית" או "מסוגלות עצמית" שמתייחס לאמונה העצמית של אנשים ביכולת שלהם. לעתים, סוגים מסוימים של תמיכה פוגעים בתחושת המסוגלות הזו. לכן, אבות שמציעים תמיכה לבנות הזוג בהנקה צריכים לוודא עם עצמם ועם בת-זוגם שהתמיכה אכן מסייעת. בדרך כלל, תמיכה שמשתלבת עם שיקול הדעת של מקבלת התמיכה, ואיננה "משתלטת על המצב" עוברת טוב יותר.

אז אחרי כל המילים וההסברים זה מה שניתן לעשות אם אתה רוצה לתמוך בבת זוגך בהנקה:

– הראה לבת הזוג שאתה מבין אותה, נסה להקשיב למה שהיא משתפת על חווית ההנקה ותראה לה שאכפת לך.
– שאל אותה מה היא צריכה ואיך אפשר לעזור ופעל בהתאם לזה. ההוכחות המצטברות מראות שפעולות תומכות שנתפסות כמבינות, כמקנות תוקף, וכמחזקות מועילות יותר ויוצרות פחות 'אנטי' בצד המקבל.
– זכור (ממש כמו בכל נושא אחר) שהתמיכה שאתה נותן לבת זוגך צריכה להיות רגישה לצרכים שלה ומכבדת את הגבולות שלה והאוטונומיה שלה.
– התייחס לידע מקצועי שאתה צובר על הנקה כחשוב, אבל ככזה שעשוי גם להיחוות כניסיון להפעיל לחץ. אם אתה מוצא את עצמך מציע עצות, וודא שהן מגיעות במקום ובזמן שבו בת-זוגך מעוניינת בהן.
אל תשכח – את הידע שצברת מקריאה, היא חווה על בשרה… וכל שלוש שעות 😊

"תעשי רק מה שאת חושבת שיהיה לך טוב"

למרות כל מה שנכתב, חשוב מאוד לדעת ולזכור, הנקה זו בחירה – כך שכל בחירה תהיה לגיטימית וטובה. לכל אחת יש את היכולת לבחור מראש, או תוך כדי תנועה, האם היא מעוניינת להניק או לאו. היום יש הרבה מאוד אפשרויות ומגוון רחב של תחליפי חלב אם (תמ"ל) שמנסים להעניק לתינוק את אבות המזון, המינרלים והוויטמינים שהוא זקוק להם לצורך התפתחות תקינה. כמו כן, הנקה אינה הדרך היחידה לייצר קשר וחיבור עם הרך הנולד, ולעתים במקרים של קשיים רבים בהנקה עלול להיווצר דווקא תסכול וריחוק מסוים מהתינוק. לפיכך, הקשיבי ללבך ותחושותייך ותעשי רק מה שאת חושבת שיהיה לך טוב. אימא מאושרת יותר מעלה את הסיכויים לתינוק מאושר.


כנה סיני – רכזת מחקר
וד"ר רוני שוחט-פשדצקי פסיכולוגית קלינית מומחית

המעבדה לרגש ויחסים בין-אישיים של פרופ' אשכול רפאלי באוניברסיטת בר אילן

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן