מעבר למוצקים וברזל - הריון ולידה

היי לך , נראה שממש עניין אותך משהו שעדיין נמצא בעיצוב הישן שלנו, אז מה דעתך, אומנם אהבנו אותו והוא שירת אותנו נאמנה הרבה שנים אבל השתדרגנו ואנחנו גם ממש מאוהבות בעיצוב החדש של האתר.
מקוות שתהני מהפוסט , זה אותו המוצר רק באריזתו הישנה.
אל תשכחי לבקר גם באתר החדש שלנו כדי להנות מהכלים הרבים שלנו, תוכלי להירשם שם לעדכון שבועי על התפתחות הפיצי שבבטן, לשמוע על הכנסים החודשיים שלנו (שווה ביותר, יש שם גם הגרלות מטורפות), להירשם לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו כדי לפגוש חברות למסע או להתייעץ בלייב עם אנשי מקצוע ועוד הרבה הרבה דברים שצריך במסע המטורף הזה של הריון והורות..
הפורומים הישנים סגורים, על מנת לכתוב פוסטים צריך לעבור לפורום החדש
  • שלום! בתי בת חמישה וחצי חודשים בהנקה מלאה. אני מתכוונת להתחיל מוצקים בקרוב. הרופאה שלי אמרה שהיא צריכה לאכול דברים עם ברזל אך המליצה לא לאכול דייסות מעושרות בברזל כי הן גורמות לבעיות במערכת העיכול. היא אמרה שעדיף לתת לבייבי בשר. אני תמיד חשבתי שקודם מתחילים עם דייסות וירקות ופירות. ורק בסביבות גיל 7/8 חודש עוברים לבשר. השאלה שלי מה הדרך הכי ממולצת לתת ברזל לתינוקת? ואיך מגישים בשר בהתחלה ואיזה סוג??

    בתודה מראש
4 תגובות
עמוד 1
  • הרופאה לא אמרה לך לתת פריפל (שזה ברזל..) מגיל 4 חודשים??
    אני לא יודעת אם מספיק לקבל ברזל רק דרך האוכל - אולי אם באמת מקפידים על אכילת בשר כל יום ..אבל לא נראה לי שזה הגיוני ואפילו אולי לא בריא לתת בשר כל יום וכמה כבר אפשר לתת בגיל 5 חודשים וחצי. בכל מקרה תכתבי בגוגל מזונות עשירים בברזל ואני באופן אישי הוספתי טחינה לרסקים (גם לפירות :). לדעתי תתייעצי עם הרופאה שוב או אפילו עם אחות בטיפת חלב כיוון שאני יודעת שחשוב לתת גם ברזל בנוסף לצריכה שלו במזון..
  • היי, לא הזכרתי בהודעה אבל אני לא גרה בארץ. אז אולי אצלנו ההנחיות קצת שונות. ומאה אחוז לא אמרו לי לתת תוסף ברזל בארבע חודשים
  • נטשה שלום,

    נכון שההנחיות בארץ שונות, מההנחיות בחוץ לארץ (לפחות משל ארה"ב שאותם אני מכירה).

    שם ההנחייה היא להתחיל מתן תוסף ברזל אם התגלה חוסר. והבדיקה לגילוי חוסר נעשית אם ההורה חושש שהתינוק מקבל תזונה חד-גונית כאשר עובר למוצקים, או אם יש סימנים אחרים לאנמיה.
    ההנחייה שם מתבססת על זה שבפוטנציאל - תינוק נולד עם יכולת ספיגת ברזל טובה מספיק בשביל להפיק את הברזל הנחוץ לו ממה שהוא מקבל במזון. יעילות הספיגה של הברזל תלויה גם במזון שבו הוא נמצא. למשל, ברזל מחלב אם הוא הברזל הזמין ביותר לספיגה , אחריו ברזל מבשר, מהחי ולבסוף מהצומח.
    כמו כן בעיות במערכת העיכול יכולות להשפיע על ספיגה ירודה יותר של הברזל.
    לכן תינוק שמזהים אצלו פוטנציאל לחסר בברזל - נשלח לבדיקות ולפי הבדיקות יקבל המלצה לקחת או שלא לקחת ברזל.
    הנחיה זו גם לוקחת בחשבון שההורה לוקח אחריות לעקוב אחר התינוק שלו, לזהות דפוסי אכילה וסימנים לאנמיה ולשלוח אותו בזמן לבדיקות אם יש צורך.

    ההנחיות ממשרד הבריאות בארץ מתבססות על זה שנראה אחוז גבוה של אנמיה בקרב הילדים בארץ- לכן מתן הברזל משמש כמניעה.
    אני מנחה הורים שרוצים לקחת אחריות על אי-מתן ברזל, לפנות לייעוץ תזונתי מסודר, כדי לבנות תכנית תזונה ולקבל כלים לזהות סימנים המעידים על סיכויים להתפתחות אנמיה.

    לגבי סדר התחלת האכלה. מבחינת הנחיות משרד הבריאות בארץ, אפשר לחשוף את התינוק לכל אוכל (כולל בשר , אם הוא ניתן בצורה טחונה מספיק שמאפשרת מרקם מרוסק בהתחלה),
    הדברים היחידים שאינם מומלצים הם: דבש או דגים גדולים במיוחד (מקרל גדול, ליבנה, דג חרב, כריש וטונה לבנה-אלבקור)

    אם תרצי, שלחי לי כתובת מייל ואשלח לך לשם קובץ על העשרת תפריט בברזל דרך האוכל

    בהצלחה

    דפנה רון, דיאטנית קלינית MSc
    תזונה והרגלי אכילה- ילדים ומשפחה
    סדנאות מעבר למוצקים
    ייעוץ לבעיות אכילה
    ייעוץ למעונות ולגני ילדים
  • שלום ותודה על התשובה המפורטת.
    אשמח שתשלחי לי את זה. פלוס ראיתי שהצעת לאחת הבנות קובץ של הדרכה כללית על מוצקים. אשמח עם תשלחי לי את זה גם. האימייל שלי: [email protected]
    תודה ענקית!!!
מותר ואסור לאכול בהריון והנקה