כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

איסור אפליה מחמת הורות

הזכות לעבוד ולהתפרנס בכבוד היא חלק מזכויות האדם הבסיסיות.
פגיעה בשוויון הזדמנויות בעבודה עלולה להוביל לפגיעה בכבודו ובחירותו של האדם.
זמן קריאה:
4 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

לפני מספר ימים פנתה אליי אשה בשנות ה-20 לחייה וסיפרה לי שהיא התקבלה לעבודה חדשה אבל לאור העובדה שהיא מתכננת הריון, ביקשה לברר מה הם זכויותיה בעבודה.
שאלתה הראשונה היתה האם המעסיק יוכל לפטר אותה במידה ותיקלט להריון. השאלה היתה חשובה לה כל כך, עד כדי שתשובתי היוותה שיקול מכריע האם היא תתחיל בעבודה או לא, כי היא לא מעוניינת לדחות את ההריון.

מעסיקים חוששים להעסיק נשים

חייבים להודות בעובדה שהחשש שלה מפני פיטורים מוצדק. גם בישראל של שנת 2019 (אוטוטו) ישנם מעסיקים שלא מתלהבים, בלשון המעטה, מהרעיון להעסיק נשים שמתכננות הריון, נשים בהריון או נשים עם ילדים וזו בדיוק הסיבה שחוק שוויון הזדמנויות בעבודה תשמ"ח-1988 קובע במפורש שאסור להפלות בשל הריון או הורות במקום העבודה.

על מי חל איסור האפליה?

מקובל לחשוב שאיסור האפליה חל רק על מי שכבר מועסקת, אך לא כך הדבר. הוא חל לאורך כל תקופת יחסי העבודה מהליך הקבלה לעבודה, דרך תנאי העבודה ואפשרויות הקידום ועד להליך הפיטורים.
בנוסף, איסור האפליה חל גם על עובדת שעוברת טיפולי פוריות.
חשוב לציין שאיסור אפליה על רקע הורות וטיפולי פוריות חלה גם על עובד.

כך למשל, מעסיק לא יכול לסרב לקבל מועמדת לעבודה רק בגלל שהיא בהריון, לא ניתן לפטר עובדת בשל הריונה, לא ניתן לפטר עובדים (גברים ונשים כאחד) על רקע היותם הורים, לא ניתן לעכב קידום בשל הריון או הורות.

אי חידוש חוזה עבודה או שינוי תפקיד לאחר חזרה מחופשת לידה (לעובדת ולעובד) יכול להיחשב גם הוא אפליה על רקע הורות.

איך חוק שוויון הזדמנויות עוזר לי?

שאלה ששואלים אותי עשרות פעמים היא "אבל המעסיק לא מטומטם, הוא בחיים לא יגיד שהוא מפטר כי אני בהריון או כי יש לי ילדים, אז מה שווה לי כל החוק הזה?"

התשובה היא שסעיף 2(א) לחוק, האוסר על אפליה בין עובדים בשל הריון או בשל היותם הורים, מטיל על המעסיק את נטל ההוכחה כי לא פעל בניגוד לחוק. מאחר, שכאמור, עלול להתעורר קושי בהוכחת טענת אפליה, כל עוד העובדת (או העובד) הוכיחה שעמדה בתנאים שהציב המעסיק לקבלה לעבודה, לקידום, או לא התנהגותה או מעשיה גרמו לפיטורים, המעסיק הוא זה שיצטרך להראות שלא פעל בניגוד לחוק.

מה ניתן לעשות אם חשת שנפגעה זכותך לשוויון?

ניתן לפעול בשני מסלולים:
האחד, לפנות לקבלת סיוע מנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה שיכולה לטפל בתלונות מול מעסיקים.
השני, לתבוע את זכותך ולבקש פיצוי בבית הדין לעבודה. ניתן לתבוע עד 50,000 ₪ ללא הוכחת נזק.

בסופו של יום
הזכות לעבוד ולהתפרנס בכבוד היא חלק מזכויות האדם הבסיסיות. פגיעה בשוויון הזדמנויות בעבודה עלולה להוביל לפגיעה בכבודו ובחירותו של האדם. יחד עם זאת, יש לבחון כל מקרה לגופו, שכן, הסעיף לא אוסר על אפליה כשהיא מתחייבת ממהות התפקיד.

נכתב במיוחד עבור פורטל יולדת ע”י צילה ניהוז-שלי, עו”ד, דיני עבודה – בעלת משרד פרטי בתחום דיני העבודה.
נותנת שירותים וליווי משפטי לעובדים ומעסיקים, מרצה בפני קהלים שונים בתחום דיני העבודה. ניהלה בהצטיינות 3 שנים את פורום דיני עבודה באתר הפורומים

טל’: 073-7319465
דוא”ל: [email protected]
פייסבוק: facebook.com/TzilaNihoz.Adv

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן