כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

כל מה שחשוב שתדעי על נטילת תוסף ברזל בהריון

אז אחרי כל ההתרגשות והשמחה של גילוי ההריון, יצטרפו לשגרת החיים שלך בדיקות, מעקבי הריון ואת כל מה שיעזור לך ולעובר שלך להיות חזקים ובריאים יותר. מדוע חשוב שתקחי ברזל בהריון, למה הוא חשוב להתפתחותו התקינה של עוברך ואיך אפשר לחמוק מתופעות הלוואי של תוספי הברזל?
זמן קריאה:
4 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

ברזל – למה הוא כל כך חשוב?

ברזל בהריון הוא ללא ספק אחד הרכיבים החשובים ביותר להריון תקין. במהלך ההריון האישה זקוקה לכמות ברזל גדולה מהרגיל בשל העלייה בנפח הדם וכדי לספק את צורכי העובר הגדל. בהריון את צריכה לספק לעובר חמצן וגם את אבני הבניין להתפתחות מוחו. נפח הדם שלך גדל ב-50% על מנת שכל זה יוכל להתאפשר. לכן את מייצרת יותר תאי דם אדומים ולכן את גם זקוקה ליותר ברזל.

מחסור בברזל עלול לגרום לאנמיה אצל האישה ולתופעות כגון עייפות, חולשה, כאבי ראש, קושי בנשימה והאצה בדופק הלב. נוסף על כך בזמן ההריון נוצרים מאגרי הברזל של העובר שישמשו את הילוד בחודשי חייו הראשונים.

במחקר שנערך על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) אנמיה חמורה לפני הלידה או לאחר הלידה נמצאה קשורה לעלייה בסיכון למוות אימהי. במחקרים אחרים, אנמיה אימהית הייתה קשורה למספר אירועים שליליים כגון אלח דם (ספסיס) לפני/ אחרי הלידה, לידה מוקדמת וקבלה ליחידת טיפול נמרץ בילודים.
ניסויים במודלים של בעלי חיים הוכיחו שלברזל תפקיד ברור בהתפתחות התקינה של המוח ובהתנהגויות כגון טיפוח, משימות הדורשות כישורי ניהול, ביישנות ולמידה מרחבית ירודה.

כמה ברזל יש לקחת

מניעת אנמיה אימהית עשויה למנוע תופעות לוואי שליליות הקשורות לאנמיה. צריכת ברזל בכמות שמפצה על הייצור המוגבר בהריון היא כמעט ובלתי אפשרית ואינה יכולה להגיע רק ממזון, ולכן קיימת הנחיה ברורה של משרד הבריאות כי צריך ליטול ברזל בהריון על מנת למנוע אנמיה. על פי המלצת משרד הבריאות יש לצרוך תוסף ברזל מתום החודש השלישי להריון ועד שישה שבועות לאחר הלידה – 30 מ"ג בכל יום, ללא קשר לחסר בברזל שנמצא בבדיקות הדם.

במידה ורמות הברזל מתחת לנורמה מומלץ לצרוך מינון גבוה יותר של ברזל בהתאם להנחיה רפואית. אפשר לצרוך תוסף משולב של ברזל וחומצה פולית.

הקושי בצריכת תוספי ברזל בהריון 

יתכן, שכמו נשים רבות אחרות, תסבלי במהלך ההריון משינויים רבים אשר "משבשים" את מערכת העיכול. בחילות, עצירויות וכאבי בטן. לנטילת תוספי ברזל שונים יכולות להיות גם תופעות לוואי דומות המתבטאות בעצירויות, בחילות וטעם רע בפה לכן מומלץ ליטול תוסף ברזל קל לעיכול ובנוסף, כדי להימנע ממצבי עצירות מומלץ ליטול יחד עם תוסף הברזל סיבים תזונתיים, המסייעים למערכת העיכול, או לשלב ירקות ירוקים בארוחה.

המלצות נוספות

בנוסף לנטילת תוסף הברזל מומלץ להקפיד על אכילת מזון עשיר בברזל מן החי ומן הצומח.
מזון מן החי: בשר בקר רזה, בשר הודו ובעיקר בשר הודו אדום עוף ודגים.
מזון מן הצומח: קטניות לסוגיהן (למשל, שעועית, עדשים, מאש), שיבולת שועל, קינואה, פירות מיובשים, טחינה, שקדים, אגוזים, גרעינים (מומלץ לרכוש ארוזים מראש ובמקומות מוכרים), פירות, ירקות, דגני בוקר מועשרים בברזל ללא סוכר.

חשוב לדעת

חלב ומוצריו, קפה ותה מפריעים לספיגת הברזל מתוספים וממזונות שונים ואילו ויטמין C מסייע בספיגה של ברזל לכן:

  • מומלץ ליטול את תוסף הברזל עם מזון עשיר בוויטמין C  (כגון פירות הדר, עגבניה, פלפל, קיווי, מלון, כרוב)
  • הפרידי לפחות שעתיים בין נטילת הברזל לצריכת חלב ומוצריו, קפה ותה.

יש לציין: הגבלה זו מתייחסת לתכשירים מסוימים של ברזל ואין צורך לבצע הפרדה כזו מכל תוסף ברזל (מומלץ להיוועץ ברוקח/ת בנוגע להוראות הנטילה של התכשיר הספציפי אותו רכשת).

מקורות:
1. אתר משרד הבריאות- תוספי תזונה בהריון

2. Anemia in pregnancy- UpToDate

 נכתב ע"י – אריאלה שמואלי, רוקחת
בוגרת תואר ראשון ברוקחות מטעם אוניברסיטת בן גוריון.
בעלת ניסיון כרוקחת קהילתית בבית מרקחת.
כיום עובדת בתור רוקחת קלינית בקופת-חולים וסטודנטית לתואר ד"ר ברוקחות קלינית מטעם האוניברסיטה העברית.

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן