לפני הלידה

צירי בריקסטון היקס - בריקסטונים, צירים מדומים, צירי-לידה וכל מה שביניהם

מהם בריקסטונים, צירים מדומים?

נשים רבות חוות התכווצויות, התקשויות של הבטן וכאבים בעיקר בשבועות האחרונים ללידה. הריון יכול להיות מלווה בכאבים שונים ומגוונים בחלקי-גוף שונים:

גב, מפשעות, צלעות, התכווצויות שרירים, כאבי-פרקים ועוד שלל תופעות שנאמר: משלחת מלאכי-רעים. על הכאבים השונים נדבר בכתבה נפרדת.

היום נדבר על צירים, שמעסיקים מאד נשים, בעיקר בהריון ראשון שהן לא בטוחות מה הן צריכות להרגיש ומה ההבדל בין סוגי הצירים השונים. ומכיון שכל הריון ולידה יכולים להיות סיפור שונה לחלוטין אצל אותה אשה – הרי שגם הצירים יכולים להיות חוויה מסוג שונה אצל אותה אשה בהריון השני וכו'.

הופ – פתאום מגיע כאב משום-מקום.

כמו התכווצות, או כמו כאבי-מחזור, או כאב חזק בגב תחתון או התקשות של הבטן. מה זה?? ציר? להיבהל? משהו מתחיל? להתקשר למישהו? אוי, הנה עוד אחד! מה עושים?!?!?

רוב הנשים חוות רמה כזו או אחרת של צירים במהלך ההריון, פה ושם, ובעיקר בשבועות האחרונים של ההריון. אלו צירים שבאים והולכים, בתדירויות שונות, ברמות כאב משתנות, באורך שונה. פעם קראו לתופעה "צירים מדומים" כי הם צירים שאינם צירי-לידה. היום הם נקראים "ברקסטון היקס" או בקיצור "ברקסטונים" או בשפת המיילדות והדולות "צירצורים". נכון לגמרי לא לקרוא להם "צירים מדומים" כי הם ממש לא מדומים. האשה אינה מדמיינת אותם והם יכולים להיות לא-נעימים, כואבים וגם קצת מלחיצים אם מדובר בכאב פתאומי שלא בשבוע שמתאים ללידה.

איך תוכלי להבחין שמדובר בבריקסטונים ולא בצירים "אמיתיים"?

אני מציעה להוריד את האפליקציה לתיזמון צירים של פורטל יולדת, לעשות את זה כבר בסביבות שבוע 25, לתרגל אותה וללמוד לקרוא את החישוב. זה מאוד פשוט ויעיל וחשוב שגם המלווה שלך בלידה יידע לתפעל אותה עבורך.

קודם-כל, תבדקי מה התדירות של הצירים. צירים אמיתיים מגיעים בתדירות די קבועה ובריקסטונים מגיעים בצורה מפוזרת. לדוגמא: צירים אמיתיים יגיעו כל שמונה דקות, שמונה דקות ועשרים, שמונה דקות ושלושים, שמונה דקות ועשר שניות וכו' וכו'. בריקסטונים יגיעו אחד עכשיו, אחד בעוד עשר דקות, אחריו אחרי ארבע דקות, אחריו אחרי 15 דקות – כלומר – אפשר לראות שאין דפוס מסודר לצירים.

לאחר מכן – יש לבדוק את אורך הצירים: בודקים בין הרגע בו מתחיל הציר לבין תחילת הציר הבא אחריו. בצירים אמיתיים נראה בבירור שעם חלוף הזמן – אורך הצירים מתארך: כלומר, אם כל ציר היה בערך עשר שניות, הרי שבהדרגה אורכם יגיע ל20 שניות, 30 שניות וכו'. לעומתם, בריקסטונים אינם באורך מסודר: יכול להיות ציר של דקה ולאחריו ציר של 10 שניות והבא אחריהם 30 שניות ושוב 10 שניות.

ההבדל הבא הוא משמעותי: רמת הכאב בצירים אמיתיים מתגברת בהדרגה ואילו בבריקסטונים היא גם לא ממש רמת כאב קשה וגם לא מסודרת. ציר אחד כואב קצת יותר, הבא פחות וכו' כו'.

אז ניתן דוגמא לתבנית של צירים אמיתיים:

  • עכשיו – אורך 10 שניות כאב נסבל
  • אחרי 9 דקות, אורך 10 שניות כאב נסבל
  • אחרי כשעה של דפוס צירים כזה – יורד לכל 7 דקות, אורך 20 שניות, כאב חזק יותר
  • אחרי כשעה של דפוס צירים כזה, יורד לכל 6 דקות, אורך 30 שניות, כאב מתחזק עוד יותר.
דוגמא לתבנית של ברקסטונים:
  • ציר עכשיו, כמו כאבי מחזור, נמשך כדקה.
  • אחרי 7 דקות ציר נוסף, אותו כאב, נמשך 10 שניות
  • אחרי 15 דקות, ציר נוסף, פחות כואב, נמשך 8 שניות
  • אחרי 30 דקות, ציר נוסף, קצת כואב, נמשך 15 שניות
  • אחרי 3 דקות, ציר נוסף, פחות כואב, נמשך 5 שניות

כמו שאתן רואות – בבריקסטונים זה מפוזר, אין תבנית אחידה, אין תדירות קבועה שהולכת ויורדת, רמת הכאב משתנה ואורך הצירים גם הוא לא קבוע ומשתנה בצורה משמעותית מציר אחד לשני.

מה עושים כעת?

אם את חושבת שמדובר בבריקסטונים ובכל מקרה הצירים מפוזרים ולא מאד כואבים: דבר ראשון, אם את מרגישה ציר – כלומר כאב שדומה לכאבי-מחזור או התקשות הבטן או גם וגם - שתי שתי כוסות מים. ההסבר לכך הוא פשוט: התייבשות עלולה לגרום לצירים.

עכשיו תגידי "אבל אני שותה מספיק". לפעמים אנחנו לא מרגישות שהתייבשנו קצת. אין צורך להלך במדבר ללא מים כדי להתייבש. מספיק שהיום חם ואת מזיעה, או שהיום קר ואת מתייבשת מהחימום ואמנם שתית – אבל לא מספיק. ואין לשכוח כי בהריון צריך להקפיד לשתות הרבה יותר מהרגיל כי הגוף זקוק לנוזלים רבים.

נשים רבות מגיעות למיון-יולדות בשלבי הריון שונים עם התכווצויות וצירים. המיילדות המנוסות מאבחנות די מהר מי בלידה ומי מיובשת – ומחברות עירוי-נוזלים למי שזקוקה לכך והצירים עוברים מאד מהר!! ממש חבל לרוץ למיון-יולדות עם צירים כתוצאה מהתייבשות.

אז קודם-כל, להקפיד לשתות הרבה – לפחות שני ליטר ליום. ואם פתאום יש כאבים – לשתות מיד שתי כוסות מים להעלות את הנוזלים בגוף והרבה פעמים זה פשוט יעבור!

דבר שני שניתן לעשות זו מקלחת חמה. אם את בבית ומרגישה כאבי-מחזור או כאבי-גב פה ושם, תנסי להיכנס למקלחת טובה וחמימה. לא מים חמים מדי!!! זה מקל על הכאב, מרפה את הגוף וברוב המקרים, אם מדובר בבריקסטונים - הם פשוט יירגעו ויעברו.

דבר שלישי – אחרי השתיה והמקלחת – רצוי לנוח מעט. רגליים למעלה ולהסיח את הדעת עם ספר, תשבץ או משהו קליל בטלוויזיה. אם אכן מדובר בבריקסטונים – הם יעברו.

אם הם לא עוברים – הרי שעדיף להתייעץ עם מוקד הקופה שלך ולפי עצתם לגשת לבדוק

מדוע? כי יש נשים שתבנית הצירים בהריון ספציפי תהיה שונה וללא כאבים משמעותיים ועדיין זו תהיה תחילת לידה. לכן, בגלל שכל הריון וכל לידה היא משהו אחר – אם הצירים לא עוברים כעבור שעה-שעתיים, עם השתיה, המקלחת והמנוחה, עדיף לבדוק אפילו אם הם לא כואבים מאד. זה אמנם נדיר, אבל ב-16 שנים בעבודתי כדולה ראיתי גם נשים שמתחילות לידה פעילה עם כאבים קלים ומפוזרים.

אם את רואה באפליקציה לתזמון צירים שמסתמנת תבנית ברורה של צירים:

התדירות בין הצירים קבועה, האורך שלהם עולה ורמת הכאב מתגברת, מומלץ להמתין עד שהצירים מסודרים במרווחים של כל חמש דקות בערך כשעה ואז לצאת לבית-היולדות.

כל האמור לעיל צריך להיות מסויג בהתאמה למרחק מבית היולדות והשעה בה כל זה מתרחש. אם את גרה רחוק אז כמובן יש לצאת לדרך מוקדם יותר. אם את גרה ממש קרוב לבית היולדות – אז כמובן שיש זמן להתארגן ולצאת בנחת.

השעה ביום גם היא קובעת! כמובן שהנסיעה בשמונה בבוקר, עם הפקקים והלחץ, תהיה ארוכה הרבה יותר מאשר יציאה בשתיים לפנות-בוקר. לכן, גם את העובדה הזו חייבים להביא בחשבון כאשר מתארגנים ליציאה. עדיף תמיד לבדוק בווייז מה הזמן שייקח לכם להגיע לבית היולדות ולפי זה להתארגן.

כאשר אני צמודה ליולדת שלי – אני יכולה לפעמים גם לשמוע בקולה שהיא בלידה. ואני מציעה לא לצאת מוקדם מדי ולהגיע לחדר-לידה כאשר את "מבושלת" היטב ללידה. אבל ליולדות שאינן מלוות עם דולה מקצועית, כדאי לא להמתין לצירים צפופים מדי ולצאת בזמן. בכל מקרה בו יש, עם או בלי צירים, ירידת-מים או דימום טרי – יש לצאת לחדר-לידה. בכל מצב – יש לשים לב לתנועות העובר, שהכל רגיל והוא נע ובועט. אם הוא שקט, שתי משהו מאד מתוק או תאכלי כמה קוביות שוקולד או שני תמרים להמריץ אותו לזוז.

אם מדובר רק בצירים, כאמור, ללא ירידת-מים או דימום, כדאי לנשום עמוק, להפעיל את אפליקציית תיזמון הצירים,לבדוק אם מסתמנת תבנית ברורה של תדירות ואורך וכמובן את רמת הכאב שלך את מרגישה. לשתות הרבה, לעשות מקלחת חמה ולראות אם זה ממשיך או מפסיק, לשתות, להתקלח ולנוח ולפי זה להפעיל שיקול דעת אם לצאת או לא. את זמן הצירים בבית אפשר ורצוי להעביר על כדור-פיזיו, הליכה ומנוחה בין הצירים – כי זה היופי שבהם – שבין ציר לציר לא מרגישים כלום! גם בלידה פעילה. הזמן בין הצירים הוא הזמן לנשום עמוק, להתכנס, להרגיע את הגוף ולא לחשוב על הציר הבא, אלא על הבייבי שיורד ומתקרב אליך.

שיהיה בשעה טובה ומוצלחת!


נכתב במיוחד עבור גולשות פורטל יולדת ע"י קרין טאוב, דולה מוסמכת ומקצועית. מומחית בלידות עם אפידורל ולידות ויב"ק ועובדת כבר 15 שנה בחדרי-לידה ומגיעה לבתי-החולים בשרון ובמרכז (לניאדו, מאיר, תל-השומר, ליס ובילינסון).

בלניאדו אני כבר חלק מהצוות כבר 15 שנה. למדתי שם את קורס הדולות ואני אוהבת ללוות לידות שם בגלל האווירה הנעימה והצוות המקסים והמקצועי.

מנהלת את קבוצת הווטסאפ של "הריון ולידה – דולה מייעצת" בפורטל יולדת.

מוזמנות ליצור קשר עם קרין בטלפון: 054-4888688
להצטרפות לקבוצת הווטסאפ "הריון ולידה – דולה מייעצת" לחצי כאן
לבקר באתר www.karindoula.co.il
ולהתעדכן בעמוד הפייסבוק כאן

חישוב מועד לידה משוער

מחשבון פוריות / ביוץ

(אם אינך יודעת הכניסי 28)

שמות לתינוקות

  בנים   בנות   יוניסקס
לפי התאמה נומרולוגית:
מותר ואסור לאכול בהריון והנקה

כתבות אחרונות