יוגה בזמן הריון

יוגה בהריון

האדם הוא פלא, תעלומה.

בריאה של אדם, עובר ברחם, לידה הינם הפליאה הגדולה מכל.

בהודו עוד לפני אלפי שנים (כ-5,000 שנה) הקדישו אנשים את חייהם ופיתחו שיטה להבין את משמעות החיים, שיטה הנקראת יוגה ומשמעותה איחוד. איחוד בין גוף ונפש, איחוד בינינו המיקרוקוסמוס לעולם המקרוקוסמוס, איחוד ואיזון האנרגיות בגוף, זכרי-נקבי, שלילי-חיובי, איזון המצב הדואלי בו אנו נמצאים באופן תמידי (טוב-רע, שלילי-חיובי..). להיות אחד. להגיע להכרה עצמית מושלמת.

מרגע ההתעברות ובמהלך ההריון חווה האישה שינויים משמעותיים בחייה. דווקא בתקופה זו מודעות, הכרה עצמית והתחברות פנימה נחוצים כל כך. הבנת "ההריון" מעצימה את החוויה, ויכולה להוות קפיצה רוחנית ומודעת של האם ויצירת קרקע נפלאה ומבורכת לעובר (שהינה בעלת השלכות ארוכות טווח כפי שיפורט בהמשך).

יוגה כוללת תרגול תנוחות (אסנות) ותרגילי נשימה (פראנימה). ישנן כ-84 אסנות עיקריות, מהן כ 20-30 אסנות המשמשות לשמירת הבריאות. התרגול מביא הרמוניה, מפתח גישה שלווה וחיובית כלפי החיים.

במהלך ההריון, תרגול יוגה, הרפיה ומדיטציה הכרחיים לבריאות האישה ההרה כמו תזונה נכונה.

תרגול של אסאנות המתואמות לצורכי הגוף האישה ההרה וליכולותיו,יסייע לתקינות עמוד השדרה וגמישותו במהלך ההריון, יסייע ביציבה, ישמור על תנועתיות, יחזק את הגוף ואת המערכת החיסונית, יקל על תופעות לוואי הצצות במהלך ההריון ויכין את הגוף לתנוחות הלידה הרצויות.

תרגילי נשימה מפתחים את כושר הנשימה, מזרימים כמויות גדולות של חמצן לגוף האם והתינוק, מאזנים את הפרשת ההורמונים, מרגיעים את מערכת העצבים, מסירים פחדים ויוצרים תחושת ביטחון, שלווה, כוח רצון ונחישות. התרגילים יוצרים שקט מנטאלי, מגדילים את יכולת הריכוז ומהווים הכנה טובה ליכולת הנשימה והריכוז הנדרשת במהלך הלידה.

תרגול יוגה במהלך ההריון יחזק את הכח הפנימי ויסייע בשליטה על הגוף ועל הרגשות (שנמצאים לא במצב היציב הרגיל שלהם).

מחקר רפואי שבדק את השפעת תרגול יוגה על תוצאות הריון מצא כי התרגול משפר את משקל הלידה, מוריד את הסיכון ללידה בטרם-עת ומצמצם הופעת סיבוכי הריון (קרן מחקר היוגה, ויויקננדה, בנגלור, הודו- 335 נשים שטופלו במרכז הרפואי גונאשילה שבבנגלור).

במחקר נוסף הנוגע לרגיעה והרפיה של האם במהלך ההריון וההשפעה על התינוק שטרם נולד נמצא שילדים שנחשפו למתח של האם במהלך ההריון, השיגו ציונים התפתחותיים נמוכים יותר מאשר אלו שלא נחשפו (למתח). חששות האם מהלידה או טרדות תכופות מייצרות הורמוני מתח העלולים לחדור למערכת הדם העוברית, מסביר הד"ר, ולהשפיע ישירות על ההתפתחות המוחית העוברית.... או לשנות את מנגנוני הטיפול במתח של העובר. בכל אופן, החוקרים עדיין לא בטוחים שהשפעה זאת היא קבועה. (ע"פ ד"ר ג'אן ק. בויטלר מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת אוטרכט בהולנד. במחקר של ד"ר ג'אן על 170 אמהות חדשות והתינוקות שלהם (שהוצג לאחרונה בכנס השנתי של האקדמיה האמריקאית לפסיכיאטרית ילדים ונוער.

ההמלצה לנשים בהריון כיום היא להתחיל לתרגל יוגה משבוע 14 (אלא אם תרגלת יוגה גם לפני ההריון), ובכל מקרה, יש להיוועץ עם רופא לפני תחילת התרגול.

יש להקפיד ולבצע את התנוחות בהתאם ליכולת האישית ולהפעיל את שיקול הדעת. תקופת ההריון היא תקופה קסומה בה אישה מתחברת לאינטואיציה שלה וכל אישה יודעת טוב מכולם מה טוב לה. בנוסף, בהריון מופרש הורמון רלקסין שיוצר ממילא גמישות ולא צריך לעבור את סף היכולת הקיים.

החשיבות היא בביצוע נכון של התנוחה ולא במאמץ.

ולסיום, זכרי כי תקופת ההריון היא אכן רק "תקופה" וחולפת. הפיקי את המרב מהתקופה הזאת. תרגלי יוגה ודאגי לבריאותך ואושרך ולבריאות העובר שבתוכך.

כותבת: מירב שאולי, מורה ליוגה ויוצרת ערכת קלפי יוגה לנשים בהריון.
לטיפים נוספים להריון ולידה, תנוחות נוספות ומאמרים שונים בקרו באתר www.yoga-cards.com

באיזה שבוע את?

  לא בטוחה? בדקי במחשבון ההריון

חישוב מועד לידה משוער

מחשבון פוריות / ביוץ

(אם אינך יודעת הכניסי 28)
מותר ואסור לאכול בהריון והנקה

הטבות ליולדת

כתבות אחרונות

אינדקס הריון ולידה