כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

קינון – למה נשים מקננות לפני הלידה

אין זה חריג לראות אישה בחודשי הריון מתקדמים, מתרוצצת מחדר לחדר, מסדרת, מנקה, מתכופפת, מזיזה, מקפלת, מקרצפת ועושה כול פעולה אחרת, שמטרתה ארגון הבית לפני הלידה. זו תופעה ידועה, שנשים רבות חוות אותה גם אם הן מספרות עליה רק בדיעבד, והיא נקראת קינון. ממש כמו הציפור שאוספת זרד לזרד, עלה לעלה ובונה בסבלנות רבה את קינה לקראת הביצים שיוטלו בו, כך גם אנחנו הנשים מקננות. המשיכי לקרא הכל על תופעת הקינון?
זמן קריאה:
4 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

את מתקרבת ליום הגדול – יום הלידה. הגיע החודש התשיעי ואת מוצאת את עצמך עסוקה בחריצות, מתמסרת להכנות קפדניות לקראת בוא הבייבי. מכבסת – תולה, מנקה כל פינה ופינה, מבשלת ומקפיאה.

מהי תופעת הקינון?

הליך הקינון הוא אינסטינקט ראשוני ותופעה ביולוגית שההסבר לה מאוד פשוט והגיוני, ומאוד דומה לתהליך שאותו עוברות נקבות בעלי החיים לאורך האבולוציה כולה. זהו הרצון של האישה להכין את הבית לקראת החיים החדשים שאמורים להגיע אליו. ניתן להסביר את התופעה רק על-ידי הפרשת הורמונים, שגורמים לאישה לבצע את כל הפעולות שהיא מרגישה, מאמינה וחושבת שעליה לעשות כדי לשמור על בטחונו של התינוק.

יש נשים שלא יעברו את התהליך כלל או ירגישו אותו בצורה מינימלית, בעוד אחרות יהפכו את סביבתן מהמסד עד הטפחות. יש נשים שיתחילו לקנן בסביבות החודש החמישי, בעוד אחרות רק בשבועיים האחרונים של החודש התשיעי. נשים יכולות להרגיש בכול הריון תחושות אחרות ורצונות אחרים, ואין כללים ברורים או אבני ציון שיש לעבור. יחד אם זאת, אף על פי שאין חוקיות לתופעה, היא ידועה ומוכרת בקרב אנשי המקצוע.

כיצד הקינון בא לידי ביטוי?

הקינון יכול לבוא לידי ביטוי אצל כול אישה בצורה אחרת ובכול הריון באופן שונה. יש נשים שיעשו פעולות גדולות כמו להכין חדר תינוק על כל המשתמע מכך. הן יפנו את החדר המיועד מכל החפצים שנמצאים בו, הן יצבעו, יסדרו, ירכשו ריהוט ואפילו יניחו את מסגרת התמונה על המדף ויתלו את המובייל מעל המיטה. יש נשים שאף יגדילו לעשות ויבחרו בזמן זה כדי לעשות שיפוץ מאסיבי בבית או אפילו לעבור דירה.

יש נשים שיעשו שינויים פרקטיים כמו להחליף מכונית קטנה ואישית למכונית משפחתית ומרווחת. יש שיחליטו לסיים את כל ההליכים הבירוקרטיים שממתינים רק להזדמנות מיוחדת כמו מעבר בין חשבונות בנק, קבלת הנחה בביטוח הרכב, חידוש הדרכון וכדומה. שינוי פרקטי נוסף יכול להיות בתחום העבודה וכלל לא בבית. יש נשים שיכינו את מקום העבודה, יסגרו קצוות וינקו שולחן, יחפפו את המחליף או המחליפה, יכינו קלסר נהלים מסודר וכדומה.

הקינון גם יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שאינן הגיוניות, אינן סבירות ואינן פרקטיות כמו למלא את המקרר והמזווה בכמויות אדירות של אוכל, לחפש שמיכה לתינוק בצבע התואם את השטיח ואת התמונות על הקיר, כיבוס כול ציפיות הכריות, כיסויי המיטה והשמיכות הרזרביות או דווקא ארגון ארון הנעליים לפי צבע או גובה העקב.

כמובן שאחד הסממנים המוכרים יותר של התופעה הוא הצורך לנקות ולסדר באופן שיטתי. אפשר בקלות לראות נשים בהריון מתקדם, שהבטן כבר מכבידה עליהן, ממשיכות לנקות ולסדר את הבית ללא הפסקה, הן מבחינת התכיפות והן מבחינת הירידה לפרטים הקטנים כמו ניקוי כל הרשתות בחלונות.

אפשר ליחס את הרצון של נשים לקראת לידה לצאת לחופשות רבות, לטיולים זוגיים או משפחתיים ולערבי בילוי רומנטיים גם כן לצורך לקנן. ההריון מעורר תחושות רבות, שביניהן גם התחושה של אובדן הזוגיות, הפרטיות, הזמן הפנוי ועוד. ויש נשים שדווקא יחליטו לנצל את השבועות על הלידה לפעילויות מסוג זה.

ומה עם הגברים?

גם אצל גברים ניתן להרגיש בשינוי שאפשר לייחס אותו לתהליך הקינון, אם כי לא ברור אם זה תהליך הורמונלי הנובע מהזדהות עמוקה עם בת הזו, או שמא אלו פעולות שהם עושים כדי “לשמור על שלום בית” עם ההריונית שאיתם. הקינון אצלם יבוא לידי ביטוי בדרכים רציונליות  ופרקטיות (בשונה מנשים שאצלם הפעולות הן רגשיות). גברים יעשו פעולות של שיפוץ כגון החלפת תריס שבור, תיקון ברז מים דולף שחיכה להזדמנות מתאימה, בניית ארון במחסן וכדומה.

תקופת ההריון, על כל התופעות, התחושות, הרגשות, ההתלבטויות כמו גם השיגעונות והרצונות המוזרים, זו תקופה נפלאה וזמנית. פעולת ההתארגנות לקראת התינוק החדש, שיגיע הביתה היא הגיונית, נורמלית ומובנת ביותר. צורכי התינוק שונים באופן מובהק מצרכיו של אדם בוגר, או אפילו מאלה של ילד בגן או בבית ספר, וחשוב להתאים את הבית ואת הסביבה לצרכים הללו.

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן