בעיות נפוצות במהלך הריון

בחילות והקאות / בחילות בוקר

בחילות או הקאות בזמן הריון הן תופעה נפוצה אצל נשים רבות (עד 80% מכלל ההריונות), והיא בהחלט אחת מהמטרידות שבהן. אצל חלק מן הנשים יופיעו בחילות והקאות בשלבים מסויימים בהריון, אצל חלק לכל אורך ההריון, ואילו חלק לא יסבלו מבחילות והקאות כלל. ברוב המקרים יופיעו בחילות והקאות בעיקר בשעות הבוקר.

לא ידוע מה גורם להופעת הבחילות או ההקאות מבחינה רפואית: חלק גורסים שזו רמתו העולה של הורמון הפרוגסטרון, ויש סברה הטוענת כי גורמים נפשיים משפיעים גם, אך נראה כי לא הם הסיבה העיקרית לבחילות. מה שכן ידוע זה שהתופעה שונה מאישה לאישה, משלב לשלב בהריון, וגם מהריון להריון. עוד ידוע כי התופעה בולטת יותר בהריון מורבה עוברים. לרוב נעלמות הבחילות וההקאות עד שבוע 14, אך אישה שסבלה מבחילות / הקאות בתחילת ההריון, סביר להניח שאלו יחזרו אליה גם לקראת הלידה.

חשוב לזכור כי התופעה איננה מעידה על תקינות ההריון או אי-תקינות ההריון. עם זאת, לפעמים הבחילות וההקאות יהיו קשים בצורה חריגה, תופעה הנקראת Hyperemesis Gravidarum, אז מופיעה ירידה במשקל, התייבשות והפרעה במאזן המלחים של הגוף. לכן, בכל מקרה של הקאות קשות יש לבדוק את מקור התופעה, ולשלול גם מחלות אחרות העלולות לגרום לתופעה דומה.

מניעה, הקלה וטיפול:

הנה מספר דברים אותם תוכלי לעשות על מנת למנוע, להקל ולטפל בבעיית בחילות והקאות בזמן הריון:

  • שתיה מרובה
    שתי לעיתים קרובות כדי למנוע התייבשות. קחי איתך בקבוק מים לכל מקום, ולאורך כל היום! במקרים חריגים יתכן וידרש אישפוז כדי להשלים לך נוזלים ישירות אל הוריד, וכדי לאזן את מצב המלחים בגופך.
  • ארוחות קטנות
    אל תתני לבטן להיות ריקה! איכלי משהו קטן (קרקר או טוסט) לאורך כל היום, ואפילו בלילה. איכלי 6-5 ארוחות קטנות ביום במקום 3 ארוחות גדולות. גם בבוקר, עוד לפני שאת קמה מהמיטה, כדאי לקחת ביס או שניים ולחכות בערך רבע שעה במיטה עד שאת קמה. פעולה זו סופגת את חומצות הקיבה ומתחילה את תהליך העיכול. השתדלי לאכול מזון בריא, עשיר ומאוזן. מזונות שיכולים לסייע: לחם מחיטה מלאה, תפוחי אדמה, דגנים מלאים, סוכריות חמוצות, ג'יג'ר מסוכר ולימונים.
  • לימון להקלה
    לימון עוזר להעביר תחושת בחילה. הסתובבי עם לימון בתיק כל היום כדי להריח אותו או לסחוט ממנו כמה טיפות לכוס מים בעת בחילה.
  • המנעות מטעמים הגורמים לתחושת בחילה
    המנעי מכל סוג של אוכל או ריח שגורמים לך בחילה כמו ריח של אוכל מטוגן, קפה, עשן סיגריות או כל דבר אחר... המנעי מעישון, אלכהול וקפאין עד כמה שניתן.
  • זנגוויל
    חליטת זנגוויל ביתית יכולה לעזור (גירוד שורש נקי בפומפיה והוספת מים רותחים עם קצת סוכר).
  • פעילות גופנית
    פעילות גופנית קבועה מועילה וחשובה מאוד. קיימים תרגילי נשימה ויוגה העוזרים להקלה על בחילות מאוד.
  • תרופות מדכאות בחילה
    במקרה הצורך הרופא שלך יכול לתת לך תכשירים מדכאי הקאה, כמו פרמין.
  • רפואה משלימה
    דיקור סיני, ג'ינג'ר, וויטמין B6.

באיזה שבוע את?

  לא בטוחה? בדקי במחשבון ההריון

חישוב מועד לידה משוער

מחשבון פוריות / ביוץ

(אם אינך יודעת הכניסי 28)
מותר ואסור לאכול בהריון והנקה

הטבות ליולדת

כתבות אחרונות

אינדקס הריון ולידה