כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

בחילות בהריון | "בחילות בוקר"

בחילות בהריון, תופעות נפוצות בתחילת ההריון. למרות שהן נקראות בחילות בוקר הן מופיעות לאורך כל שעות היום והן אינן כוללות רק בחילות אלא גם הקאות. מחצית מכלל הנשים ההרות חוות זאת ואת בהחלט לא לבד. מתי מתחילות בחילות או הקאות בהריון ולמה הן מופיעות? המשיכי וקראי כל מה שאת צריכה לדעת על בחילות בהריון ובעיקר, מה תוכלי לעשות כדי להקל על עצמך.
זמן קריאה:
6 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

בחילות והקאות בהריון עד מתי?

בחילות או הקאות בזמן ההריון הן תופעות נפוצות אצל נשים רבות (עד 80% מכלל ההריונות), והן בהחלט מהמטרידות שבהן. לרוב תופעת הבחילות וההקאות מתחילה בתחילת ההריון, מהשבוע השמיני ובדרך כלל חל שיפור ניכר לאחר שבועות 12-14 להריון. עם זאת, ישנן רבות שהסימפטומים הללו נמשכים אצלן תקופה ממושכת ולעיתים אף במשך ההריון כולו. חלקן של ההריויניות סובלות מבחילות בלבד חלקן סובלות משני הסימפטומים גם יחד ואילו חלק לא יסבלו מבחילות והקאות כלל. אחת מכל 10 נשים ממשיכה לסבול מבחילות גם לאחר השבוע ה- 20 להריונה.

לא ידוע מה גורם להופעת הבחילות או ההקאות מבחינה רפואית: חלק גורסים שזו רמתו העולה של הורמון הפרוגסטרון, ויש סברה הטוענת כי גורמים נפשיים משפיעים גם, אך נראה כי לא הם הסיבה העיקרית לבחילות. מה שכן ידוע זה שהתופעה שונה מאישה לאישה, משלב לשלב בהריון, וגם מהריון להריון. עוד ידוע כי התופעה בולטת יותר בהריון מרובה עוברים. לרוב נעלמות הבחילות וההקאות עד שבוע 14, אך אישה שסבלה מבחילות / הקאות בתחילת ההריון, סביר להניח שאלו יחזרו אליה גם לקראת הלידה.

חשוב לזכור כי התופעה איננה מעידה על תקינות ההריון או אי-תקינות ההריון. עם זאת, לפעמים הבחילות וההקאות יהיו קשים בצורה חריגה, תופעה הנקראת Hyperemesis Gravidarum, אז מופיעה ירידה במשקל, התייבשות והפרעה במאזן המלחים של הגוף. לכן, בכל מקרה של הקאות קשות יש לבדוק את מקור התופעה, ולשלול גם מחלות אחרות העלולות לגרום לתופעה דומה.

מניעה, הקלה וטיפול – מה עושים?

בדרך כלל כשאת חשה בחילה התגובה הטבעית שלך היא להימנע מלאכול. אך כעת, כשאת בהריון חשוב שהבחילות וההקאות לא ימנעו ממך לאכול. אכילה לא מספקת ולא מאוזנת במהלך ההיריון עלולה לפגוע בבריאותך ובריאותו של עוברך ולכן, אם את מתקשה לאכול הקטיני את ארוחתייך למנות קטנות, מפוזרות לאורך היום.

הנה מספר דברים אותם תוכלי לעשות על מנת למנוע, להקל ולטפל בבעיית הבחילות וההקאות בזמן הריון:

ארוחות קטנות – הימנעי מבטן ריקה! איכלי משהו קטן: קרקר קטן או טוסט, וכד'. חלקי את ארוחותייך ל 6-5 ארוחות קטנטנות מפוזרות לאורך כל היום. חשוב שבמשך היום תדאגי לאכול בצורה מגוונת ומאוזנת, כדי לוודא שגופך ועוברך מקבלים את כל הדרוש להם.  

ארוחת בוקר – כשאת קמה בבוקר נסי לנגוס ביס או שניים במשהו קטן. עדיף פחממות. המתיני מעט לפני שאת ממשיכה את פעילותך הרגילה. נישנוש זה ישבור את צום הלילה ויספוג מעט את החומצה בקיבה. אך אל תטעי, אל תהפכי את ארוחותייך מבוקר עד ליל לחגיגת פחממות.

נישנוש לילה – לפני השינה נשנשי ארוחה קטנה ושוב עליה להכיל פחמימות קרקרים או כריך קטן.

העדיפי מזונות עשירים בחלבון ודלים בשומן – כמו עוף ללא העור, דגים רזים, ביצים וקטניות.

לאחר הארוחה – מומלץ לצאת לאוויר הצח לשיפור ההרגשה.

המנעי מטעמים הגורמים לתחושת בחילה – המנעי מכל סוג של אוכל או ריח שגורמים לך בחילה כמו ריח של אוכל מטוגן, קפה, עשן סיגריות או כל דבר אחר..המנעי מעישון, אלכהול וקפאין עד כמה שניתן.

הימנעי מאכילת מזון מטוגן – שומני או מתובל יתר על המידה. הם עלולים להגביר אצלך את תחושת הבחילה. 

הקאות חוזרות – אם את סובלת מהאות רבות ותכופות גופך עלול לסבול מאיבוד מלחים כמו אשלגן ומגנזיום ולכן מומלץ לאכול מזונות עשירים במינרלים כגון: פירות יבשים,אגוזים ושקדים, בננות, תפוח אדמה, דגנים מלאים.

הימנעי מאכילה ושתייה בו זמנית – העדיפי לשתות עד רבע שעה לפני הארוחה המתיני כשעה לאחריה.

בהרגישך בחילה שתי באיטיות, לגימות קטנות ותכופות – שימי במים קוביות קרח. גם קרטיב ושתייה קלה קרה יכולים לעזור.

שתיה מרובה – הקפידי לשתות לעיתים קרובות ולפחות 10 כוסות מים ביום, כדי למנוע התייבשות. קחי איתך בקבוק מים לכל מקום, ולאורך כל היום! כך תוכלי למנוע מעצמך להתייבש ולהגיע לצורך באישפוז כדי להשלים לך נוזלים ישירות אל הוריד, וכדי לאזן את מצב המלחים בגופך.

השתמשי בלימון להקלה – לימון עוזר להעביר תחושת בחילה. הסתובבי עם לימון בתיק כל היום כדי להריח אותו או לסחוט ממנו כמה טיפות לכוס מים בעת בחילה. נסי להיעזר בסוכריות חמוצות. הן עשויות להקל קצת.

חליטות – חליטת זנגוויל ביתית יכולה לעזור. הוסיפי לכוס מים רותחים גירוד שורש טרי בפומפיה או פרוסות דקות והמתיקי במעט סוכר. תופתעי עד כמה זה יכול לעזור. ולא רק ג'ינג'ר – גם פרוסות של תפוח עץ, של תותים, של תפוז, של לימון קינמון, תה מנטה, קמומיל ואפילו פרוסות של מלפפון יתנו למים טעם עדין ומיוחד, עם ארומה טרייה ומרעננת שמקלה על השתייה.

בבוקר קומי מהמיטה באיטיות -הישארי בישיבה והמתיני בתנוחת ישיבה.

במקרה וההקאות אינן נפסקות, ואינך מצליחה לאכול ולשתות יש צורך לפנות לרופא המטפל להתיעצות ולמתן נוזלים דרך הוריד.

פעילות גופניתפעילות גופנית קבועה מועילה וחשובה מאוד. קיימים תרגילי נשימה ויוגה שעשויים להקל עלייך את תחושת הבחילות מאוד.

הימנעי מהמצאות במקומות חמים – החום מגביר את הבחילות לכן השתדלי להיות במקומות קרירים ומאווררים, הדליקי מזגן בקיץ וצאי קצת לנשום אוויר קר בחורף – זה בהחלט יכול לעזור. 

החליפי מולטי-ויטמין לנשים בהריון – אם את נוטלת מולטי ויטמין, נסי להחליף אותו ותראי אם זה עוזר. פעמים רבות, בחילות ההיריון מחמירות בגלל סוג מולטי-ויטמין והחלפתו יכולה לשנות.

כשכל העצות לא הועילו

תרופות מדכאות בחילה
כאשר הבחילות וההקאות אינם פוסקים ויש חשש להתייבשות ובמקרה, שכל ההמלצות והטיפים אינם יעילים, כדאי שתפני לייעוץ רפואי. ישנם תכשירים מדכאי הקאה ובחילה שניתן להיעזר בהם.

חשוב לדעת: כל התרופות ניתנות במרשם רופא והתחלת הטיפול בכל אחת מהן, מחייבת הערכה רפואית. התרופות נחשבות לבטוחות לשימוש בנשים הרות, כל עוד הן ניטלות במינון המומלץ וכל עוד המטופלת נמצאת במעקב רפואי ונבדקת לפי ההמלצות. 

מתי המצב הופך למדאיג?

לרוב בחילות והקאות בהריון הן תופעה שכיחה, אבל במצב של הקאות יתר, כשהסימפטומים חמורים מאד המצב יכול להוביל להתייבשות, ירידה במשקל, ירידה באלקטרוליטים ובמקרים מסוימים אף לגרום לסיבוכי הריון. כאשר את סובלת מהקאות שמונעות ממך לתפקד או כאשר אינך מסוגלת לשתות ולהכניס לגופך נוזלים ומזון, או אם את סובלת מסחרחורות ומחולשה, יש לפנות לטיפול רפואי ולערוך בדיקות בהקדם האפשרי.

אפליקציה של יולדת

הלוואי והיה אפשר לשים כאן קול תרועה מהתרגשות עצומה

ערכת חיבוק בקופסא, מגוון מוצרים מדהימים לקראת הלידה.

דילוג לתוכן