כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

אמבריוסקופ – "האח הגדול" של העוברים

בשנים האחרונות פותח אינקובטור לגידול ביציות מופרות אשר מצויד במצלמה המצלמת את העוברים אחת ל- 5 עד 20 דקות. אינקובטור זה, המכונה "אמבריוסקופ", מאפשר שמירה על תנאי גידול אופטימאליים וקבועים, צפייה ומעקב מתמשך בעוברים וכן יכולת בחירת עוברים טובה יותר. על היתרונות של המכשיר וכיצד הוא מסייע להגברת הסיכוי לפריון.
זמן קריאה:
2 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

מהו אמבריוסקופ ?

בטיפולי הפריה חוץ גופית גדלים העוברים בתוך אינקובטור- מיכל מיוחד השומר על תנאי סביבה קבועים ואופטימליים לצורך גדילתם. בשיטה הסטנדרטית נהוג לבחון את מהלך התפתחות העוברים בנקודות ציון קבועות תוך הימנעות מהוצאתם מהאינקובטור מעבר למספר הפעמים המינימלי הדרוש לאבחונם ודירוגם. על מנת לקבוע את איכות העובר, יש לדרגו לפי מספר פרמטרים, כגון מספר תאים, סימטריות, אחוז שברי תאים וכו'. העוברים בעלי הדירוג הגבוה ביותר נבחרים להחזרה ו/או להקפאה. בשיטה זו ישנם חסרונות הנובעים מחוסר דיוק במועדי בדיקת העוברים שכן מראה העובר יכול להשתנות משמעותית משעה לשעה ולכן זמן הבדיקה הינו קריטי להערכת איכות העובר.

יתרונות האמבריוסקופ

  • שמירה על תנאי גידול אופטימאליים – ללא צורך בהוצאת העוברים מהאינקובטור מספר פעמים לצורך הסתכלות ודירוג. העוברים נשמרים בתנאי גידול אופטימאליים וקבועים מבחינת ריכוז הלחות והטמפרטורה, PH וצמצום החשיפה לאור.
  • צפייה מתמשכת בעוברים – מאפשרת תיעוד "אירועים חריגים" (לדוגמה חלוקה מתא אחד לשלושה תאים, ריבוי חללים לא תקינים וכו') אשר עלולים להעיד על איכות ירודה של העובר והיותו בעל סיכוי קטן להשרשה. לולא אינקובטור זה, לא ניתן לאבחן אירועים אלה במידה שהתרחשו בנקודת זמן בין התצפיות.
  • הנתונים המתקבלים מהאמבריוסקופ – מוסיפים ידע על תהליך החלוקה וההתפתחות של העוברים בשלבים הראשונים להתפתחות והם משלימים את ההערכה הסטנדרטית המתבצעת בשלב האחרון של ההתפתחות, לקראת החזרת העובר לרחם. המדדים המתקבלים מהאמבריוסוקופ משפרים את היכולות בבחירת העובר על ידי האמבריולוגיים. מעבר לכך, לאחר התבוננות על התנהגותם של מאות אלפי עוברים, פותחו מודלים שונים שקבעו סטנדרט מסוים לתהליך חלוקה תקין ומתוזמן. מודלים אלה הביאו להפחתת השונות בהערכת העוברים בין האמבריולוגיים. בעזרת האמבריוסקופ ניתן לחקור את השינויים המתרחשים בהתחלקות העובר מתא אחד למספר רב של תאים, דבר שהוביל לגילוי מידע חדש באשר להתפתחות העוברים, לדוגמה חלוקה של העובר מתא מופרה אחד ישירות ל- 3 תאים במקום לשניים אינה תקינה ועובר זה יקבל דירוג נמוך מבחינת איכות וסיכוי להשרשה.

לסיכום, ניתן לומר כי מאמץ רב מושקע בבחירת העוברים הנכונים להחזרה על ידי ביצוע בדיקות מדויקות על פי המודלים המקובלים. השימוש באמבריוסקופ הביא לשיפור ניכר באחוזי הצלחת הפריון בהפריות חוץ גופיות על ידי בחירת עוברים טובים יותר להחזרה ובהפחתת הריונות מרובי עוברים באמצעות החזרה של עובר אחד בלבד.

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן