כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

למה קשה לנו להיכנס להריון ?

לפעמים נדמה שמרוב אבחנות, בדיקות, תוצאות וכל פרטי המידע הטכני, החוויה הרגשית הלא פשוטה של האישה והגבר עצמם נשכחת. רבים חווים תחושה מעיקה, ומרגישים ש'משהו אצלנו לא בסדר', מסקנה שמלווה בהרבה כאב, ולעתים גם בושה, כעס, אשמה ורגשות מכבידים נוספים. גם הלחץ שקיים כיום בעולם כולו, בעקבות משבר הקורונה והשלכותיו הבריאותיות והכלכליות אינו מוסיף לאיזון הפנימי, וייתכן שאף משפיע על היכולת להיכנס להריון.
זמן קריאה:
12 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

רכבת ההרים הרגשית של בעיות הפריון

אפשר בהחלט לומר שבעיות פריון נחוות אצל זוגות רבים כאבל של ממש, אבל בשונה מ'שבעה' – הקושי נשמר לרוב בינם לבין עצמם, ולא מקבל תמיכה ולגיטימציה מהסביבה.

קיומן של בעיות פריון פוגע קשה בדימוי העצמי ובתחושת הערך, הן אצל גברים והן בקרב נשים, אבל הם נדרשים, למעשה, להמשיך בחייהם ללא מענה אמתי לקשיים הרגשיים הללו.
הרגשות המבעבעים עזים ומשתנים תדירות, כשלרגע אחד ניתן לחוש השלמה מסוימת עם המצב, ולמחרת לחוות שוב כעס, אשמה וכאב – או דווקא הכחשה מוחלטת של הבעיה.

הכעס עלול להתפרץ על אנשים שונים באופן אקראי, כעס על הרופא המטפל, על פקידה שמעירה הערה סרת טעם או גם, למרבה הצער, בין בני הזוג, אחד על השני.
רגשות האשמה עלולים להיות קשים מנשוא, ואף משתקים, וקיימת נטייה להיתלות בטריגרים חיצוניים כמו הפלה קודמת, ניסיון להרות בגיל מאוחר יחסית או סיבות נוספות כעילה לסערת הרגשות ולתחושת הכישלון.
זאת, על אף שבמרבית המקרים הפרשנות הזו של המציאות כלל אינה נכונה, שכן ישנם זוגות רבים שהרו בהצלחה גם אחרי הפלה או בגילאים מבוגרים.

אז למה באמת קשה לנו להרות?

על מנת להבין מה יכולות להיות הסיבות לבעיות פריון, איך ניתן לטפל בהן ומה אפשר לעשות כדי להתמודד טוב יותר עם המצב המאתגר גם מבחינה רגשית, פנינו לאופיר שגב פרידמן, מטפל בכיר וותיק ברפואה סינית ויפנית, העומד בראש המרכז לרפואה משלימה ולדיקור בנס ציונה.

אופיר מסביר לנו שלעתים קרובות נדרש קודם כל להסדיר את המחזור כדי לאפשר קליטה להריון, ואומר שלמרות התחושה שהזמן דוחק, מומלץ לזוגות המתקשים להיכנס להריון להתפנות לתהליך שמכבד את הגוף ואת הנפש, ומאפשר לריפוי להתרחש בהדרגה, בזמן שלו.

לדבריו, הסיבות לבעיות פריון הן מגוונות, וניתנות לאבחנה גם באמצעים טבעיים ובלתי פולשניים, לצד האבחון הקונבנציונאלי, אבל דווקא הניסיון לזרז הכל מעכב לעתים את הקליטה המיוחלת להריון.

הוא מספר שעצם ההרפיה מהחיפזון והלחץ, בשילוב עם טיפולים טבעיים שהאפקטיביות שלהם נשענת על אבחנה אישית מעמיקה – מסייעים להיקלט להריון הרבה יותר מהר.

הריון בתוך חודשיים של טיפולים טבעיים למרות אבחנה של 'שחלות פוליציסטיות'

אז איך זה בעצם בא לידי ביטוי בשטח, במרפאה שלך? – אנחנו שואלים.
אופיר מספר לנו על מטופלת שהגיעה למרפאתו, נקרא לה דקלה, הוא אומר, ומוסיף ששמותיהן האמתיים של המטופלות שיוזכרו בראיון יישארו שמורים אצלו.
דקלה הגיעה אליי כשהיא סובלת מחוסר סדירות במחזור החודשי ומצוידת באבחנה רפואית של שחלות פוליציסטיות, ממשיך אופיר.
'פולי- מה?!' – אנחנו שואלים במבוכה – שחלות פוליציסטיות הן שמה הרפואי של תופעה אשר פוגעת הן בסדירות המחזורים והן ביכולת הגוף לבייץ, מבהיר לנו אופיר בקול רגוע.
הוא מוסיף ואומר שדקלה עברה תהליך טיפולי שכלל דיקור סיני לפוריות מיוחד לאיזון הורמונלי, הנחיות תזונתיות וצמחי מרפא שנרשמו לה באופן אישי.

עצם העובדה שהתחילה טיפולי פוריות טבעיים הפחיתה במידה רבה את הלחץ שדקלה הייתה נתונה בו, וגם שוחחנו לעומק על הדברים, איתה ועם בן זוגה, במקביל לטיפולים ובמהלכם.
בעקבות התהליך המחזור של דקלה הפך לסדיר, ולאחר חודשיים הרתה באופן טבעי.

המטופלת הרתה בתוך שלושה חודשים למרות אבחנה של 'רזרבה שחלתית נמוכה'

לעתים עצם האבחנה והפרשנות הרפואית המקובלת אודותיה מכניסים זוגות ללחץ נוראי, מסביר אופיר, ומציין כדוגמא אופיינית אבחנה של רזרבה שחלתית נמוכה.
מה זה בעצם אומר? – אנחנו שואלים.
לפי הפרשנות הרפואית המקובלת, מדובר במצב שמנבא סבירות גבוהה לפגיעה הן באיכות והן בכמות הביציות, על סמך בדיקות דם בהן נמצאות רמות הורמונאליות שחורגות מהערכים המצופים.

אז בעצם אם יש מעט ביציות ואיכותן נמוכה, זה אומר שהסיכויים של אותו זוג להרות הם באמת מועטים? – אנחנו שואלים בחשש, ואופיר עונה: לאו דווקא.

לדבריו, ברפואה הסינית ניתן לחזק את איכות הביציות באמצעות פורמולות צמחי מרפא לחיזוק הכליות, וזה בדיוק מה שעשינו בטיפול של אורנה שהגיעה עם האבחנה הזאת.

הוא מוסיף ואומר שצריך לראות את הדברים באור חיובי, ולא לגבש תפיסה שלילית שרק מוסיפה ללחץ ולא באמת משקפת את מה שניתן לעשות במציאות.

עם אורנה התחלנו, במקביל לתהליך האבחנה הטבעית, גם לפרום את ההנחות המוטעות שהתגבשו לה ולבן זוגה עם קבלת התיוג של 'רזרבה שחלתית נמוכה', על מנת להבין שהכל עדיין פתוח וזה בהחלט לא סוף פסוק.

יחד עם הטיפול בצמחי המרפא, ביצענו איזון למערכת ההורמונלית באמצעות שילוב של דיקור יפני ורפואת תדרים, ולאחר שלושה חודשים הגיע ההריון המיוחל.

מהו זמן סביר להיכנס להריון?

הגישה הרפואית הרווחת גורסת שיש לפנות לאבחון בעיות פריון לאחר שנה של קיום יחסי מין בלתי מוגנים ללא הריון, וזאת במידה ואין בעיה של מחזור בלתי סדיר או גיל מבוגר.
בכל מקרה של אי סדירות המחזור, ההמלצה היא לפנות לאבחון מיד, ובמידה וגילה של האישה הוא 35 שנים או יותר– יומלץ על אבחון בתוך חצי שנה של קיום יחסי מין בלתי מוגנים ללא קליטה להריון.
מבחינה סטטיסטית, אצל כשליש מהמקרים של זוגות הסובלים מבעיות פריון תימצא בעיה פוריות של הגבר, ובקרב כשליש מהם תימצא גם בעיית פוריות של האישה.
בנוסף, אצל 15% מהזוגות הסובלים מבעיות פריון מקורה של הבעיה אינו ידוע ברפואה הקונבנציונאלית ואצל היתר – תאובחן בעיה משולבת.
אופיר מסביר לנו שלצד הסטטיסטיקה, חשוב לזכור שניתן להרות באופן ספונטני גם לאחר זמן רב של ניסיונות, ושבאמצעות הרפואה הטבעית אפשר לסייע לזוגות להיקלט להריון גם לאחר פרקי זמן ארוכים.

קליטה להריון לאחר זמן רב גם כשאין אבחנה רפואית ברורה 

מה עושים במקרים בהם הסיבה לבעיית הפריון לא ידועה מבחינת הרפואה הקונבנציונאלית, או כשמגיע זוג שכבר חלף זמן רב מאז ניסו להיקלט להריון? – אנו שואלים.
אופיר מספר לנו שזה קורה לעתים קרובות, ובוחר לשתף אותנו במקרה של כרמית, שם בדוי, שהגיעה למרפאתו לאחר שנה וחצי שהיא ובן זוגה ניסו להיכנס להריון ללא הצלחה.

במקרה שלהם לא אובחנה בעיה כלשהי על ידי הרופאים הקונבנציונאליים, ואי הפוריות הוגדרה "אדיופטית" – כלומר ללא סיבה הנראית לעין שיכולה להסביר את אי ההצלחה.
תחילה, שוחחנו על מנת להרגיע אותה ואת בן זוגה, מפני שתהליך האבחנה הממושך שעברו והשאיר אותם ללא כל אבחנה או קצה חוט כיצד ניתן לטפל בבעיה הותיר המון תסכול וחששות.

בהמשך, באבחון מיוחד שערכנו על פי הרפואה הסינית והיפנית, מסביר אופיר, נמצא שהבעיה נמצאת בחסימה במרידיאן (תעלה אנרגיה) המחבר בין הלב ובין הרחם.

נמצאה גם תופעה נוספת שנקראת "קור ברחם" – שבה הטמפרטורה בגוף האישה נמוכה מדי, ובעקבות זאת אין תנאים בשלים להחזקת העובר.
לאחר טיפולי חימום הבטן באמצעות מכשיר מיוחד הנקרא אונטסו בשילוב צמחי מרפא ודיקור הצליחה כרמית להרות, ולשמחתנו הרבה נולדו תאומים!

מהן בעיות הפריון הנפוצות אצל נשים

כידוע, בעוד שגברים ממשיכים לייצר זרע למשך כל חייהם, אצל נשים הגיל משחק תפקיד מרכזי בפריון, כאשר לאחר גיל 35 חלה ירידה משמעותית במספר הביציות, שמחמירה מגיל 41 ובגיל 45 ישנם סיכויים מועטים בלבד להרות.

מעבר לכך, בעיות בביוץ על רקע בעיות רפואיות שונות כדוגמת תסמונת השחלות הפוליציסטיות, תסמונת קושינג, מחלת האנדומטריוזיס, עודף בהורמון החלב פרולקטין ומסיבות נוספות – מהוות סיבה נוספת לבעיות פריון בנשים.
ישנן גם נשים שסובלות מבעיות המכונות 'מכאניות', ומתבטאות בחסימות שונות על רקע הידבקויות בחצוצרות, וכן ממומים, פוליפים, מיומות והידבקויות מולדים או נרכשים ברחם.

חשוב לזכור שעצם אבחונה של בעיה או לחילופין העדר אבחנה ברורה, לא חייבים להעיד על הסיכוי הממשי להרות, מסביר אופיר, וכי ניתן פעמים רבות לטפל גם באופן טבעי במצבים רבים ולהיקלט להריון המיוחל תוך התמדה בסדרת טיפולים המותאמים אישית לכל אישה או זוג.

בעיות הפריון השכיחות בקרב גברים

בקרב גברים, כמות, איכות ותנועתיות בלתי תקינים של תאי הזרע מצויים בבסיסן של רוב בעיות הפריון, כשבמרבית המקרים הסיבה לכך בלתי ידועה.
יחד עם זאת, ישנם גברים שסובלים מליקויים בזרע בעקבות רמות נמוכות של הורמון המין הגברי טסטוסטרון או בשל רמות גבוהות של פרולקטין.
ישנם גם גברים הסובלים מבעיות פריון על רקע מומים מולדים כמו אשך טמיר, העדרן של צינוריות זרע או הפרעה כרומוזומלית מולדת המכונה תסמונת קליינפלטר.

בנוסף, קיימות בעיות נרכשות שמשפיעות על פריון הגבר, כדוגמת וריקוצלה, מצב בו קיימת סתימה בוורידי האשכים, שפיכה אחורית, המתייחסת למצב בו הזרע נפלט לתוך שלפוחית השתן ואינו יוצא החוצה מגופו של הגבר, ופגיעה באיכות הזרע על רקע גורמים סביבתיים.
אבחונן של בעיות פריון מאיים על גברים לא פחות מאשר על נשים, אבל גם במקרים אלו רצוי מאוד להתייחס לדברים מתוך פתיחות.
לדברי אופיר, עם נכונות לקבל טיפול מותאם ולהתמיד בו, אפשר למקסם את אפשרויות הפרייתה של האישה ולזכות להיות להורים, גם באופן טבעי.

ומה יכולה להיות הסיבה להיקלט להריון בפעם השנייה או השלישית?

זוגות רבים נתקלים בקושי להרות בהריון שני או שלישי, גם אם כבר יש להם ילד אחד או יותר, ומצב זה מכונה מבחינה רפואית אי פוריות משנית.
בהקשר זה, טוב לדעת שסיכויי הקליטה להריון מוצלח עבור זוגות שכבר היו להורים פעם אחת גבוהים יחסית.
בין הגורמים לאי פוריות משנית ניתן למנות גיל מבוגר יחסית של האישה (מעל 35) ובעיות

הורמונאליות על רקע מצבים שונים כמו תסמונת השחלות הפוליציסטיות, כשאצל גברים מתייחסים בעיקר לספירת זרע נמוכה או בעיות בתנועתיות, בתצורה ובאיכות הזרע.

בנוסף, הוכח מחקרית שהרגלים מזיקים כמו עישון, שתיית אלכוהול ועודף משקל משפיעים לרעה על המאזן ההורמונאלי הן בקרב גברים והן בקרב נשים, ועלולים להיות הסיבה המצויה בבסיס הקושי להיקלט להריון שני או שלישי.
זוגות הסובלים מאי פוריות משנית עוברים אבחון ממש כמו אלו שנתקלים בבעיות פריון בפעם הראשונה, כשגם המידע על מהלך ההריון או ההריונות הקודמים חשוב ומסייע להשגת אבחנה מדויקת.

חשוב להתאזר בסבלנות, אומר אופיר בחיוך מרגיע, וממליץ לזכור שהסיכויים להרות גדולים יותר לאחר שהושג בעבר הריון אחד, ולהתמיד בטיפול מותאם אישית על מנת לאזן את הגוף ואת מערכת הפריון לקראת ההריון המיוחל.

מה עושים כשקיים קושי להרות לאחר הפלה ולמה זה קורה?

לשאלתנו אופיר עונה ומסביר שאין להתעלם מכך שלאחר הפלה זוגות רבים מצויים תחת טלטלה רגשית, וגם גוף האישה עובר טראומה שעשויה להשפיע על איזונה של מערכת הפריון.
לפיכך, חשוב מאוד לחזק ולאזן את הגוף לאחר הפלה ובטרם ההריון, בין אם כטיפול מקדים לניסיונות להרות או במקביל אליהם.
לעתים ישנן בעיות רפואיות נסתרות שמתגלות בבדיקות דם והדמיה לאחר ההפלה, כדוגמת מיומות ברחם, קרישיות יתר ותסמונת APLS ואי ספיקת צוואר הרחם.

בעיות נוספות שעשויות להתרחש בעקבות הפלה ולא תמיד מאובחנות ברפואה הקונבנציונאלית כוללות חולשה של האנרגיה והדם, קור ברחם, חסימות בערוץ האנרגיה המקשר בין הרחם ללב וצניחה של האנרגיה בבטן מטה.
על אף שחלק מההפלות מתרחשות בעקבות מומים גנטיים של העובר, קיימת חשיבות עליונה לביצוע אבחון יסודי על מנת לאתר את הסיבה שעומדת מאחורי ההפלה, ולאתר בעיות שאולי לא התגלו לפני ההריון הקודם.

בעקבות אבחנה נכונה וטיפול המותאם באופן אישי, ניתן להביא לאיזון הגוף, הנפש ומערכת הפוריות ולאפשר קליטה טבעית ונינוחה להריון.
לא פחות חשוב מכך – טיפול מחזק ומאזן מגביר לא רק את הסיכויים להיקלט להריון אלא גם את יכולתו של הגוף לשמור על ההריון עד סופו, ומסייע לזוגות לחוות את התהליך באופן מיטיב ומעצים.

הפריון והרבייה בראי הרפואה הטבעית

הרפואה הטבעית ובכללה הרפואה הסינית והיפנית מתייחסת לפריון ולתהליך הרבייה באופן הוליסטי, מסביר אופיר ומוסיף: זו גישה אחרת שאינה מתייחסת לגוף באופן מכאני כאל מכשיר מקולקל שצריך לתקן.
ברפואה הטבעית שמים דגש על תהליך אבחון מעמיק ומקיף, שנעשה באופן עדין ובלתי פולשני, תוך שילוב שיטות אבחנה חדשניות דוגמת האבחון הממוחשב שזכה לאישורו של ה-FDA, אשר סוקר 13 מערכות ו-600 איברי גוף בדקות ספורות.

עם ההגעה לאבחנה המדויקת, מעמידים לרשות המטופלים כלים טיפוליים מגוונים בעלי אפקטיביות מוכחת מעולם הרפואה הטבעית.
רפואת תדרים היא אחד הכלים היעילים שמציעים, אומר אופיר בחיוך, כאשר מכשיר מתקדם משדר אותות חשמליים ותדרים אלקטרומגנטיים בטוחים, שמסייעים לאזן את איברי הגוף והמערכות בהם התגלו מצבי חוסר איזון.
כלים טיפוליים טבעיים אפקטיביים נוספים כוללים דיקור סיני ויפני, תפריט תזונתי בהתאמה אישית, צמחי מרפא, תוספי תזונה וטיפולי מגע כמו שיאצו ופיזיותרפיה.

אופיר מבקש להדגיש שהטיפולים הטבעיים מסייעים לזוגות רבים להרות באופן טבעי בפני עצמם וללא כל טיפול נוסף, אך יחד עם זאת ניתן בהחלט להיעזר בהם במקביל לטיפולים קונבנציונאליים לרבות IVF, על מנת להגיע להריון המיוחל.

לסיכום, במקרים רבים אפשר לשפר את סיכויי הקליטה להריון על ידי הקפדה על תזונה נכונה, משקל גוף תקין, הימנעות מעישון ומשתיית אלכוהול והפחתת סטרס ומתחים.

במקרים מורכבים יותר, הכרוכים בבעיה רפואית או בחוסר איזון עמוק, יש מגוון טיפולים טבעיים וקונבנציונליים שיכולים לעזור להשיג את ההריון ולהיות להורים – כך שבכל מקרה אל לכם להתייאש!

המידע באדיבות אופיר שגב פרידמן, מטפל בכיר ברפואה סינית ויפנית, עומד בראש המרכז לרפואה משלימה ולדיקור בנס ציונה.

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן