כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

החורף הגיע – איך ניתן להימנע ממחלות

נהוג לומר ש"בחורף - יש סיכוי גבוה יותר לחלות", זו איננה סתם אמונה טפלה. שיעור ההידבקות אכן גבוה יותר בחורף, מכיוון שאנשים רבים מבלים שעות רבות בחדרים קטנים ומחניקים וזו קרקע פורייה לצמיחה והתרבות של מחוללי מחלות כמו וירוסים (נגיפים). וירוסים אלו מועברים בקלות מאדם אחד לרעהו, כך שההדבקה קלה ושכיחה יותר.
ריכזנו עבורכם במאמר מטה מספר טיפים מה ניתן לעשות ואיך אפשר להימנע מהידבקות?
זמן קריאה:
5 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

ככל שאדם גדל ומתבגר, סיכוייו לחלות במחלה פוחתים מכיוון שמערכת החיסון שלו "זוכרת" וירוסים שנתקל בהם והתמודדו איתם בהצלחה, ויכולה "להשתיק" את המצב לפני שהוא יהפוך למחלה. אצל תינוקות וילדים, לעומת זאת, מערכת החיסון חדשה או חדשה יחסית, כך שניתן לראות אצלם מחלות חום בממוצע, אפילו אחת לחודש, בשנים הראשונות לחייהם. אנחנו לא רואים תדירות כזו אצל מבוגרים: הרי אף אחד מאיתנו לא נעדר מעבודתו תריסר פעמים בשנה בגלל מחלה, בעוד שבשנה הראשונה של הילד בגן או במעון הוא חולה בתדירות גבוהה באופן יחסי.

כיצד מתפשטות מחלות

מחלות מתפשטות בצורה ישירה או עקיפה: לרוב הן מתפשטת באמצעות רטיבות. רסיסי רוק זעירים המופקים כאשר אנו משתעלים, מתעטשים, מדברים וכד'. הטיפות הזעירות שעוברות מאחד לשני עשויות להדביק. דרך אחרת יכולה להיות בהדבקה בגלל מגע בפריטים, במשטחים במשחקים, מוצצים, בקבוקים וכד' שכוסו בטיפות של מישהו חולה. לאחר שנוצר מגע  בין הפריט החפץ או המשטח, בשלב הבא הידיים נוגעות בפה, באף או בעיניים באופן הכי טבעי. זו צורת הידבקות מאד נפוצה בקרב תינוקות ופעוטות שאינם שומרים על מרחק זה מזה וכן במקומות הומים וצפופים בהם יש התקהלות רבה. 

חיסונים

אז מה בכל אופן ניתן לעשות כדי להגן על הקטנים מפני הידבקות? הדרך הטובה ביותר היא "להקדים חיסון למכה", תרתי משמע, כלומר – להתחסן כנגד מחלות שיש נגדן חיסון.
חיסונים ניתן לחלק לשתי קטגוריות עיקריות: חיסונים כנגד מחלות ילדות שנועדו למנוע סיבוכים של מחלות כמו חצבת, חזרת, אדמת וכו'. חיסונים כנגד מחלות ילדות, ניתנו במשך שנים רבות והוכחו פעם אחר פעם כבטוחים ומועילים לשימוש. לחלק מאלה יש אמנם תופעות לוואי, אך ניתן להגדיר אותן כתופעות מקומיות במהלך החיסון, כמו חום, חולשה וכדומה – שחולפות תוך מספר שעות עד יום או יומיים. קבוצת החיסונים השנייה כוללת חיסונים עונתיים השומרים על ילדים "בטוחים" משבועות שפעת ומהסיבוכים שעלולים להיגרם. הורים לילדים בריאים צריכים להפעיל את שיקול הדעת שלהם ולהחליט אם לחסן את ילדיהם נגד מחלות עונתיות, למעט מקרים בהם נדרש חיסון ברור, כמו פגים, ילדים עם מחלות מולדות וילדים עם מחלות בסיסיות מההתחלה. בעיות לב/ריאות ועוד. חיסונים הם גלגל הצלה יעיל וחיוני בילדים אלו. עבור ילדים בריאים, כאמור, ההחלטה לחסן את ילדיכם נגד מחלת החורף היא בידיכם ההורים.

אחריות הורית

דרך נוספת להגן על ילדינו מפני מחלת החורף היא באחריותנו ההורים: ילדים שהולכים למעון או לגן חשופים לתחלואי החורף. כאן נכנסת האחריות ההורית שלנו שמחייבת אותנו לא לשלוח את הקטנטנים כשהם חולים לגן, וכמובן שזה כולל ילדים עם חום שקיבלו תרופות להורדת חום. ראשית, האחריות של ההורים מופנית כלפי ילדם, שכן לא ניתן לחזות התפתחותה של מחלת חום ואת תופעותיה וחלילה, אסור לשלוח ילדים חולים למסגרות קבוצתיות גדולות בהן לא תמיד ישימו לב לתופעות המתלוות לחום מספיק מהר. יש "קצת שלשול או חום" – הישארו בבית.
כשיש ספק – אין ספק! זו אחריותנו הבסיסית כהורים כלפי ילדנו. כשהילד חולה, חשוב שיישאר בסביבה מצומצמת ולא בחברת רבים. התנהגות אחראית שלנו ההורים תפחית הדבקה,  זכרו – ילד עם חום נמצא בשיא המחלה והוא בעל פוטנציאל הדבקה גבוה. השארתו של הפעוט בבית ותפחית הידבקות וכך תגנו גם על ילדכם מהידבקות וכמובן גם על יתר חבריו בגן מלהידבק.

היגיינה

שמירה על היגיינה גם היא הוכחה כמונעת הידבקות במחלות החורף. הפעולה הפשוטה  אך חשובה מעין כמוה – רחיצת ידיים, חיונית ביותר במניעת הדבקה מילד לילד כמו גם לנו המבוגרים. יש להקפיד לאחר החלפת חיתולים לרחוץ ידיים היטב. יש להקפיד ולחטא ידיים לפני הכנת אוכל ואחרי קינוח האף של ילדכם או לאחר מגע עם חפצים, לחיצת יד וכו'. וירוסים רבים הם בעלי עמידות גבוהה והם נשארים על הידיים לאורך זמן אך הם רגישים מאוד למים וסבון. לדוגמא, נגיף הרוטה, הגורם לשלשול חמור שנמשך שבוע עד שלושה שבועות, הוא נגיף עמיד מאוד, וילד שאינו מחוסן, עלול לחלות לפרק זמן ניכר. חשוב שכל בני הבית ישתמשו בסבון ומים או בחומרי חיטוי על בסיס אלכוהול לעתים קרובות.

טיפ:
בזמן שיעול או עיטוש, הקפידו לעשות זאת לחלק הפנימי של מרפקכם. הדבר יסייע למניעת התפזרות חלקיקי רוק בחלל החדר.

אוויר צח

מכיוון שאנו מבלים את רוב החורף בחדרים ממוזגים וסגורים, חשוב לאוורר את החדר לפחות פעם ביום: לצאת מהחדר לחצי שעה, לאוורר היטב. לפתוח חלונות, לכבות את החימום למחצית השעה, לאחר מכן להדליק ולחמם את החדר מחדש. כך נדאג שחדרי הבית, הגן או  המשפחתון יהיו מאווררים ורעננים. אגב, טמפרטורת החדר המומלצת בחורף היא 22-23 מעלות צלזיוס לחרוג.

לבוש חם ויבש

בחורף כדאי להקפיד על לבוש חם ויבש, להימנע מלצאת החוצה עם שיער רטוב, ובמידה ו"נתפסתם" בחוץ ונרטבתם מהגשם, החליפו לבגד יבש, גרביים ונעליים יבשים בהזדמנות הראשונה. חשיפה ממושכת לקור ולרטיבות עשויה להחליש את מערכת החיסון, וכך להגביר את הסיכויים להידבק.

.

שיהיה לכולנו חורף בריא ושמח!

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן