כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

טיסה עם תינוק – הרצוי, המצוי ומה שבניהם

כל הטיפים האמיתיים מדיילת אוויר על טיסה עם תינוק.
הקיץ הגיע וחגי תשרי כבר ממש בפתח וכולנו יודעים מה זה אומר! החופשה הגיעה! אבל עכשיו במקום לארוז קליל אתם פתאום מוצאים את עצמכם אורזים חיתולים, מלאאאא בגדים קטנים להחלפה, ובגדול ספייר מכל דבר ברשימה. כן, לטוס עם תינוק זה כבר עניין שונה. לשמחתנו, אחת מחברות מערכת פורטל יולדת הייתה דיילת אוויר בעברה וגם יצא לה לטוס עם תינוק משלה. אז בין ניסיונה כדיילת אוויר והניסיון האישי כאמא, לי איגדה את המדריך האולטימטיבי לקראת טיסה עם תינוק. כדאי לכן לקרא!
זמן קריאה:
13 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

איך מתכוננים לטיסה עם ילדים?

כן, לטוס עם תינוק זה כבר עניין שונה.  אמנם הטיסה היא רק שלב המעבר בין הבית לחופשה אך היא צריכה להיות נעימה ככל הניתן. טוב, וכך גם המעבר חזרה הביתה, אבל למה לחשוב על זה כבר עכשיו.. קודם צריך להנות!

מילה אחת לפני,
בכתבה זו לא נדבר על תכנון חופשה עם תינוק – לאן כדאי לטוס עם תינוק? מאיזה גיל אפשר לטוס עם תינוק? מהן האטרקציות הטובות לטיסה עם תינוק בן 3 חודשים? כי גם על זה צריך איזה עבודת מחקר שלא תבייש דוקטורט. אבל, בהקשר תכנון הטיסה לא נפסח על טיפ חשוב! – חשבו טוב על השעה הנכונה עבורכם לזמן הטיסה. טיסת לילה או בוקר מוקדמת אומרת שצריך להעיר את הילדים באמצע הלילה אז אולי פחות כדאי.

מה לקחת לטיסה עם תינוק? הכינו רשימת ציוד מפורטת

כמו כל דבר מאורגן טוב, הסוד הוא רשימה מפורטת ומסודרת. הכינו מבעוד מועד רשימה של כל הציוד הנדרש לטיול, גם של הבייבי וגם שלכם (לא תאמינו כמה הריכוז בבייבי גורם לנו לשכוח את עצמנו, ואם אנחנו נשכח בגד ים, ספק שהחיתול בגד ים שקנינו לבייבי יוכל לעזור לנו בחוף בתאילנד).

#המלצה_של_לי!

  • הכינו שלוש רשימות נפרדות: ציוד כולל לכל החופשה, ציוד לטיסה, ציוד לבילוי היומי.
    (תוכלו להיעזר ברשימות שלנו בפורטל להכנת תיק החתלה ליציאה מהבית בתור בסיס לרשימה).
  • "אל תסתמכו על הציוד במטוס"!
  • זה אולי נשמע קצת עצוב אבל כיום המטוס הוא כלי תחבורה שדי ירד מתפארתו. בואו, זו רכבת, רק בשמיים.. במקום עצים יש עננים. המטוס איננו מצויד למשעי ובסופו של דבר הוא צריך להתרומם עם אלפי ק"ג בקרבו אז – חוסכים גם בציוד. תמיד תחשבו כאילו במטוס אין כלום. כבר יצא לי לעמוד חסרת אונים מול אמא שמבקשת ממני אם יש חיתול על המטוס וזה בטוח לא היה נעים.

ואיך מגיעים לשדה התעופה?

בין אם מונית ובין אם קרוב משפחה מסיע אתכם:

  • אל תשכחו לתכנן רכב עם מספיק מקום לכל הציוד (והאנשים 😊).
  • אם אתם לא מתכננים לקחת איתכם כיסא רכב – אל תשכחו לברר מבעוד מועד אם במונית שמסיעה אתכם יש כיסא בטיחות מתאים לבייבי.
  • הגענו לשדה התעופה, ואנחנו נראים כמו מאצ'ו פיצ'ו של חפצים וציוד, או כמו שבן הארבע שלי היה אומר "אבא, אתה סוחב מלאנת'לפים דברים… אההה.. ואני עייף אתה יכול להרים גם אותי בבקשה?".
  • ארגנו מראש ושקלו בבית את המזוודות כך שבצ'ק אין תוכלו למסור את המזוודות זריז וכבר לחוש הקלה מהי.

הטרולי

שימו לב להנחיות חברת התעופה באשר לגודל ומשקל הטרולי המותרים להעלאה למטוס.

#המלצה_של_לי!

  • קחו רק מה שבאמת חייבים ואל תעמיסו על עצמכם דברים מיותרים.. בסוף אתם סוחבים המון.. עגלה, מזוודות, תיקים, ילדים… רחמו על עצמכם.
  • עשו מידה של חלוקה בין הטרולי לבין תיק הגב/התיק האישי בו תכניסו דברים הכרחיים כגון חיתולים, מגבונים, בקבוק ומחלק מנות, מוצץ וצעצוע אהוב.
  • אל תשכחו לארוז בגדים ארוכים – קר במטוס!
  • קחו תמיד בחשבון סיטואציה בה לא יהיה מקום לטרולי שלכם על המטוס שמלכתחילה  אין בו מקום לטרולי לכל נוסע. לרב זה מסתדר כי לא כולם מביאים טרולי אבל כמו שאנחנו יודעים, מרפי תמיד אוהב לבקר כשאנחנו בזמן לחוץ ארגנו לכם את הדברים מראש בנוחיות כך שהדברים הנדרשים ללא דיחוי יהיו בתיק הגב.
  • אמנם ל"משוך" עוד קצת זמן מחוץ למטוס זה חשוב אבל אל תחכו עד סוף הבורדינג – תגדילו את סיכויי הטרולי לעלות.

מתי לעלות למטוס?

שאלה של איזון עדין. מעבר לעניין הטרולי, הימנעו מזמן מיותר על המטוס אבל גם אל תעלו אחרונים כך שתהיו בלחץ שמזרזים אתכם. תכננו לעצמכם זמן התארגנות במקום הישיבה. חשבו על האפשרות להתפצל – אולי אחד מכם יעלה ויארגן את מקום הישיבה בזמן שהשני עוד מוציא אנרגיות לקטנים בגייט.

בגדים להחלפה

בואו נדבר על זה. אם לא תשתמשו תרגישו מצחיקים שסחבתם. אם לא תביאו ותצטרכו? טוב, לא צריך להכביר במילים. כולנו היינו שם. לכולנו היה פיפי על היד או קקי לא שלנו על הבגד (לא ששלנו היה יותר טוב אבל שוין). בקיצור, אל תחסכו – בגדים להחלפה זה הכרח שמתכננים טיסה עם ילדים קטנים!

טיסה עם עגלת תינוק

העגלה היא אחד מהדברים הכי חשובים לנו בטיול, כי מלבד ילדים, היא גם סוחבת ציוד בצורה נפלאה. ניתן להגיע עם העגלה ממש עד לדלת המטוס  שם ימתין דייל קרקע שייקח מכם את העגלה ויעבירה לבטן המטוס.
שימו לב! שעל העגלה נמצא פתק הזיהוי שקיבלתם  עוד בצ'ק אין (אלה פרטי הזיהוי לעגלה למקרה שהיא הולכת לאיבוד).
ואחרי הנחיתה-
השאלה הכי דחופה לרוב ההורים, ובצדק, היא מתי ואיפה מקבלים את העגלה? אני תמיד ממליצה לשאול את דייל הקרקע הראשון שאתם פוגשים או דייל על המטוס (לצערי פחות סביר שדיילי המטוס ידעו את התשובה כי למרות שהם טסים להמון יעדים לרב הם אינם יורדים מהמטוס ואינם מתמצאים בנהלי השדה או איך הוא נראה).
לרוב העגלות מתקבלות בנקודה הקרובה ביותר שניתן – כמו פתח היציאה מהמטוס או סוף השרוול המחבר בין המטוס לקומה של שדה התעופה.

  • עגלות מאושרות לעלייה למטוס- כאן המקום להבהיר: חל איסור מוחלט לפתוח את העגלה בזמן הטיסה. זה אסור בטיחותית. הכוונה היא רק לאפשרות להעלותה עימך לטיסה ולא לשלחה בבטן המטוס.

#המלצה_של_לי!

  • קנו מבעוד מועד כיסוי מתאים לעגלה כדי שהיא לא תתלכלך ותוכלו ליהנות ממנה מיד עם הנחיתה.

עריסה

לא פעם יצא לי לעמוד מול הורה מבולבל שספרו לו שיש עריסות במטוס וכשהגיע גילה שלא תמיד כך המצב. אז הנה כל הסודות:

  • לא כל המטוסים מתוכננים עם מקום לעריסות. לרוב, עושים מאמץ גדול שבמטוסים שערוכים לטיסות ארוכות יהיו עריסות אך מספרן מוגבל (בגלל מבנה המטוס) ולכן לא לכל תינוק בהכרח תהיה עריסה. וודאו מול סוכן הנסיעות או הגיעו מוקדם לצ'ק אין ובקשו את עזרת דיילי הקרקע על מנת להבטיח לתינוקכם עריסה.
  • לרב העריסות ערוכות, לשאת עד 8 ק"ג. ולכן הן רלוונטיות לתינוקות רכים ועד טיסה עם תינוק בן חצי שנה.
  • יתכן ולא כל בני המשפחה יוכלו לשבת יחדיו באזור עם העריסה כיוון שאותו מיקום מיועד גם למי ששדרג את הכרטיס לטובת מקום נוסף לרגליים או עבור אנשים מאוד גבוהים וכו'.
  • לא ניתן לשים את התינוק בעריסה בזמן המראה, נחיתה, או בזמן מערבולות אוויר. מבחינה בטיחותית הקפידו לא להשאיר את התינוק לבד ללא השגחה.
  • מתי תקבלו את העריסה? הדיילת תבוא להרכיב אותה רק לאחר ההמראה. עם כל ענייני הבטיחות זה ייקח בערך 20 דקות. אל תדאגו יש דיילת שאחראית לכך וזו משימתה הראשונה לאחר ההמראה

 

לחץ באוזניים

אז נדמיין עוד סצנה מסרט – המראה, כולם מתחילים להרגיש נוח במקומם. אחד פותח ספר, אחת פותחת לפטופ והבייבי פותח… ובכן, את הפה. הוא בוכה. ולא נרגע. אבל ככל הנראה יש לו סיבה טובה. כמו לכולנו, גם לתינוקות השינויים בגובה והפרשי לחץ גורמים לתחושת לחץ לא נעימה באוזניים.
בניגוד אלינו, הבייבי נמצא בחיסרון של שתי נקודות: האחת, מבנה האוזן שלו עדיין צר וקטן יותר ולכן רגיש להפרשי לחץ ומכאן מועד לכאב גדול יותר. השנייה, הוא לא יודע עדיין איך להתמודד עם התופעה. הוא צריך את עזרתנו.
התשובה והפתרון כאן דווקא דיי קלים:
כל מה שצריך הוא לעזור לבייבי ליצור פעולת בליעה ולכן הנקה (ניתן להניק בזמן המראה ונחיתה), בקבוק, שתיית מים או אפילו לאכול משהו יכול לעזור המון. תכינו לכם מראש להמראה נשנוש קל ולרוב זה יעזור פלאים.
אגב, לא מן הנמנע לבקש מרופאת או רופא הילדים שלכם טיפות אוזניים קלות שיקלו מיידית על הכאב.
שימו לב גם בשלב ההמראה וגם בשלב הנחיתה הכאב יכול להופיע.

אוכל, קדימה אוכל

טוב אז אוכל במטוס לא תמיד ידוע כמעדן. אבל מסתבר שזה לא בדיוק אשמת השפים. מסיבות רבות שלא נרחיב עליהן כאן, ובעיקר כי בלוטות הטעם שלנו מתנהגות באוויר מעט שונה. אז אמנם זה ממש מעניין להסביר למה אבל לעניינינו העיקרי – צריך לחשוב על פתרונות עבור הקטנטנים וחשוב שתשימו לב שיש טיסות, בעיקר טיסות לואו קוסט או טיסות קצרצרות שבהן אין הגשת אוכל כלל.

#המלצה_של_לי! 

הערכו מראש. תחסכו מצמכם המון תסכול, בכי, ועצבים מיותרים.

  • תגיעו שבעים לטיסה – מצחיק אבל נכון.
  • תביאו נשנושים טעימים מהבית באופן מותאם גיל וכמוכן שעמידים לשעות הצפויות לפניכם.
    שימו לב שבניגוד למה שהרוב חושבים אין במטוס מקרר.
  • הזמינו מראש ארוחת ילדים – בהתאם לגיל הקטנים שלכם (במעמד הזמנת כרטיס הטיסה) ארוחת ילדים תקל עליכם מאד. לרוב הארוחה יותר מושכת לעין הקטנטנה ומותאמת יותר לטעמם והיתרון החשוב ביותר, אלה הארוחות הראשונות שיוצאות מהמטבח מה שיחסוך לכם בכי של ילדים רעבים שנאלצים להיאזר בסבלנות. כן, מן הצד השני של המטבע… אוכלים ראשונים גם מסיימים ראשונים ולרוב תאלצו להמתין לפינוי המגש אבל בדרך כלל השובע מנצח את חוסר הנוחות אז אני מאמינה שזה עדיף.
  • זו אחלה הזדמנות גם להסביר למי שעוד לא יצא לו להכיר: במטוס יש הרבה אפשרויות לארוחות מיוחדות כמו ארוחת פירות, ארוחה כשרה למהדרין, טבעונית, צמחונית, ללא לקטוז, ללא גלוטן ועוד – ובדומה לארוחת הילדים הם תמיד יוצאות ראשונות ומחולקות שמית למי שהזמין. אז אולי אלה פתרונות טובים עבורכם.
  • ועוד דבר קטן, חישבו מראש גם על היערכות לתזונה בטיסה חזרה מהחופשה. בעיקר אם אתם טסים בחברה זרה או בטיסת ישראלית אבל מיעד רחוק. לרב האוכל מסופק ע:י ספק מקומי ויתכן מאד שהילדים שלכם לא יאהבו את הארוחה המסופקת במטוס.
  • אלרגיות למזון בטיסה לצערי לא תמיד הדיילים יוכלו לדעת אם מנות מסוימות מכילות מרכיבים אלרגניים. במידה ויש אלרגיה מסכנת חיים או רגישות לא הייתי מסתמכת על המידע שלהם והייתי מצטיידת מהבית. זה בטוח יותר

ומה עושים עם הממש ממש קטנטנים?

אז למי שמניקה הייתי מציעה: גלגלי איזו שמיכה או חולצה והניחי מתחת ליד. הידית של המטוס קשוחה אז כך הראש הקטנטן של הבייבי לא יחטוף מכה וגם לך יהיה יותר נח.

למי שמאכילה תמ"ל שימי לב!

  • לרוב לא מומלץ לשלוח את התמ"ל לבטן המטוס בגלל הטמפרטורה הקרה. מומלץ  להתקשר מבעוד מועד לחברת התמ"ל עצמה ולהתייעץ בנהלים הנכונים לאחסון התמ"ל בזמן טיסה.
  • בדיקה ביטחונית- הקצו  מספיק זמן לבדיקה הביטחונית שעשויה להתארך בגלל בדיקת התמ"ל.
  • קחו איתכם מספיק תמ"ל שלא תצטרכו לחפש את החלופה המקומית. אם זו אינה אפשרות אז בררו מראש איך נקרא התמ"ל שאתם משתמשים בו במדינה אליה אתם נוסעים. השם לא תמיד יהיה זהה לארץ.

טיפ קטן! – במידה ואתם מאכילים בבקבוק קחו איתכם מברשת ניקיון לבקבוקים, סבון כלים קטן ומעמד מתקפל לייבוש בקבוקים – יהפוך את ניקיון הבקבוקים לקלי קלות בחדר המלון

משעמם לכם ילדים? גם לנו!

בניגוד למבוגרים שיכולים ליהנות מסרט או מוסיקה, לקטנטנים שלנו מאוד קשה להתמודד עם השעמום והשעות הארוכות. גם אם מדובר בטיסה קצרה, תוסיפו לשעות הטיסה את כל השעות מרגע היציאה מהבית, בידוק ביטחוני והמתנה. הילדים מתבקשים להרבה סבלנות – פרגנו להם על זה. אז בואו נדאג להם לשעשוע. ושוב, המפתח הוא לא להסתמך על המצאי במטוס – לא לדפים, לא לטושים, לא לטלוויזיה. חוברת צביעה (כזו עם עט מלא במים שמגלה ציור זה בכלל נהדר לסיטואציה – לינק לדיאדה), משחקי נסיעה, ספר או טאבלט.
#המלצה של-לי הביאו אתכם אוזניות לטאבלט כדי שהרעש של הסרטונים לא יפריע לאחרים (והפוך, שהרעש הלבן של המטוס לא יפריע להם לשמוע וסתם יתסכל אותם). סביר להניח שהאוזניות של המטוס לא יתאימו למכשיר האישי שלכם. חשוב! ודאו שהטאבלט מוטען מראש כי לא בטוח שיהיה לכם איך להטעינו במטוס.

ועוד #המלצה של-לי השתדלו להביא שעשועים שלא מכילים הרבה חלקים… גם ככה אתם עמוסים, סוחבים ובמאמץ לוגיסטי, אז שלא תמצאו עצמכם גם מחפשים קוביות במטוס.

#המלצה_של_לי!

הביאו אתכם אוזניות לטאבלט כדי שהרעש של הסרטונים לא יפריע לאחרים (והפוך, שהרעש הלבן של המטוס לא יפריע להם לשמוע וסתם יתסכל אותם). סביר להניח שהאוזניות של המטוס לא יתאימו למכשיר האישי שלכם. חשוב! ודאו שהטאבלט מוטען מראש כי לא בטוח שיהיה לכם איך להטעינו במטוס.

ועוד#המלצה_ של_ לי!

השתדלו להביא שעשועים שאינם מכילים הרבה חלקים. גם ככה אתם עמוסים, סוחבים ובמאמץ לוגיסטי, אז שלא תמצאו עצמכם גם מחפשים קוביות במטוס.

אז איך נראה מהלך הטיסה?

המראה ונחיתה

לא משנה מה אורך הטיסה, הזמנים הקריטיים ביותר לטייס הם המראה ונחיתה. כמו לטייס גם לנו ההורים וגם לילדים אלה הזמנים שהכי צריך להתכונן לקראתם. כן.. וזה גם בדיוק הזמן שיש עוד פיפי לקטן שבדיוק בתהליך גמילה והפצפונת ממש ממש רעבה 😊
הדיילים נראים בזמנים האלה מעט עסוקים יותר ואולי קצת פחות נחמדים אבל צריך לזכור, אלה נקודות זמן קריטיות מבחינה בטיחותית ויש נהלים שבאחריותם לשמור ולבצע  שרובם ככולם תפקידם לשמור על בטיחות הנוסעים כולם.
שימו לב
! יש זמנים ספציפיים בהם אסור לדיילים לדבר או לענות לאף אחד, כמו בזמן ביצוע פעולות הקשורות בדלת המטוס. אז אל תעלבו אם יתעלמו מכם באלגנטיות.

 

דברו עם הקטנים על מה הולך לקרות בטיסה

תאמו ציפיות מול הקטנטנים שכבר מנהלים שיח. באופן מותאם גיל זה יכול לשנות הרבה את פני הדברים. הסבירו מה הולך לקרות בכל שלב של החופשה. החל מזה שאולי נתעורר באופן מצחיק בזמן שעדיין לילה וכלה בעובדה שבזמן ההמראה יהיה רעש גדול מהמנועים הגדולים והמדהימים האלה. כל הורה מכיר את ילדיו ודע מה המידע שיסייע להם לעבור את החוויה.

מתי אסור ומתי מותר לקום מהכסא במהלך טיסה

תאמו ציפיות מול הקטנטנים שכבר מנהלים שיח. באופן מותאם גיל זה יכול לשנות הרבה את פני הדברים. הסבירו מה הולך לקרות בכל שלב של החופשה. החל מזה שאולי נתעורר באופן מצחיק בזמן שעדיין לילה וכלה בעובדה שבזמן ההמראה יהיה רעש גדול מהמנועים הגדולים והמדהימים האלה. כל הורה מכיר את ילדיו ודע מה המידע שיסייע להם לעבור את החוויה.

זמן הארוחה

זהו זמן מאוד קריטי וקשוח עבור הדיילים. צוות הדיילים הוא קטן לעומת מספר הנוסעים אותם הוא משרת ועל אותו הצוות: לחמם, להגיש למזוג שתיה קרה, להציע שתייה חמה ולפנות את המגשים בסיום הארוחה למאות נוסעים וכל זה יוצא ממטבח שלרוב לא גדול מתא מדידה בקניון. ואם זה לא מספיק הרי שהכל מתבצע במעבר צר מאוד. סיטואציה מתסכלת לשני הצדדים (הנוסעים והדיילים) שמנסים לעבור במעבר הצר בדיוק באותו הזמן.

  • תשאלו מהם זמני הארוחות ודאגו לקום, להימתח, להחליף חיתול ולהתפנות לפניכן ואז תהיו רגועים עד שזמן הארוחה יסתיים.

לקראת סיום נקנח בכמה המלצות אחרונות

#המלצה_של_לי!

  • אף פעם אל תשכיבו את התינוק עם הראש לכיוון המעבר.
    ובכלל עדיף שהוא ישב מעט רחוק מהמעבר. אנשים פוסעים במעבר הצר ועלולים לתת מכה בטעות ובעיקר בטיסות לילה בהם המטוס מוחשך. וגם, עגלות הדיילים הן כבדות ומאוד כואב לקבל מהן מכה. למרות שעושים הרבה מאמצים להסיע אותן לאט ובעדינות ומבלי לתת לאף אחד מכה לעיתים זה יכול לקרות וזה מאוד לא נעים. זהירות, זהירות זהירות!
  • החתלה- תביאו מספיק חיתולים! במטוס אין חיתולים. שאלה שנשאלתי אין סוף פעמים
    בתוך תאי השירותים יש לרוב משטחי החתלה נפתחים מעל האסלה. שאלו את הדיילים אם אתם לא מוצאים בקלות.  תשתדלו לא לחתל על כיסאות הישיבה והביאו שקיות מהבית כדי להסוות ריחות לא נעימים בצורה המיטבית.
  • כדי לחסוך לכם זמן ואי נעימות אתם יכולים לשאול את דיילי הקרקע בצ'ק אין מה המקומות שקיבלתם (חלונות, מעבר וכו, או אם יש מישהו מכם שמופרד) וקבעו בינכם מי יושב איפה עוד טרם העלייה למטוס. במידה וזה מותאם גיל עשו בינכם סידור ישיבה מראש וסכמו הכל לפני כדי לחסוך ויכוחים.
  • מנשא, מנשא, מנשא! – אני לא יכולה להגיד את זה מספיק פעמים ואינני חושבת שצריך להסביר יותר מידי. זה יכול לשנות לכם הכל.
  • זה לא סוד אבל צריך להגיד את זה פעם אחת ולתמיד – המטוס הוא לא מקום סטרילי. נכון, יש צוותי ניקיון לפני כל טיסה שעושים את מירב המאמצים לנקות אבל עדיין, הרצפה במטוס לא תזכה בציון 100 בניקיון. אז בבקשה, אל תתנו לבייבי או לקטנטנים לשכב או לטייל על הרצפה. מה גם שזה אסור לחלוטין מבחינת כללי הבטיחות ולכן גם תמצאו את עצמכם כשהדיילים מעירים לכם ללא סוף. עזבו, זה לא שווה את זה.
  • הכי חשוב !! חשבו לכם זמן מרווח לכל דבר. הסבלנות שלכם תעשה את ההבדל

אז בשורה התחתונה

אל תסתמכו על המטוס, תנסו להביא כל מה שצריך אבל במידה ובעיקר תעשו חיים!
מקוות שהטיפים האלה יהפכו את הטיסה לקלה ונעימה יותר!
לטוס עם ילדים יכול להיות כיף אדיר! תיהנו בחופשה.

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן