כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

דליות בהריון

דליות או בשמם העממי ורידים ברגליים או בפות- תופעה שכיחה וצפויה בזמן ההריון והם רק חלק מהשינויים שיעברו עלייך בזמן הריון. היכן הם יכולים להופיע ומתי הן יעלמו? איך אפשר להימנע וכיצד לטפל בתופעה המציקה? לפנייך מדריך מלא עם כל השאלות, התשובות והמיתוסים בנושא.
זמן קריאה:
10 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

מהן דליות ?

דליות הן ורידים גדולים, נפוחים ובולטים המופיעים בעיקר באזור השוק והירך בזמן ההריון אצל נשים רבות. הדליות נוצרות בגלל שילוב של מספר גורמים: נטייה גנטית, שינויים הורמונאליים, כמות גדולה יותר של דם הקיימת בגוף בתקופת ההיריון ועודף משקל. גורמים נוספים שתורמים להופעת הדליות הם עמידה ממושכת, ישיבה ממושכת וחוסר פעילות גופנית.

בעת ההריון גדל נפח הדם בגופך בערך ב – % 40, ומקשה על הורידים להתרוקן. גם ריחמך הגדל לוחץ על ורידי האגן, ומפריע לחזרת הדם אל הלב מן הרגליים. התרחבות הורידים גורמת לדם להצטבר בתוך כיסים. אלה הן הדליות. הורידים המורחבים עלולים לגרום לך לנפיחות בקרסוליים, בכפות הרגליים ובאזורים אחרים בפלג גופך התחתון כגון פנים הירך ובאיבר המין.

גם הימנעות או חוסר פעילות גופנית ועודף משקל לפני ההריון או עליה במשקל בהריון בצורה חריגה מעודדים התפתחות דליות.

מהם הסימפטומים האופיינים ?

הסימפטומים האופייניים לדליות אותם את עשויה להרגיש הם כובד, כאבים ולעתים גרד. 

דליות מופיעות בעיקר ברגליים והן גורמות לתחושת כובד, גירוד וכאבים קלים עד קשים ברגליים. במידה והבחנת כי יש לך בצקות ברגליים, שמתגברות בסוף היום, וכאשר את מרימה את הרגליים למעלה קיימת הקלה, סבירות גבוהה שהבעיה היא דליות ברגליים.

במקרה של הופעת דליות בפות אותן תופעות שתחושי ברגלייך תחושי באזור זה. אי נעימות, כאבים וגירוד. נשים הסובלות מדליות בפות מתארות תחושה של כובד נרתיקי, אי-נוחות בישיבה, כאבים וגרד. דליות בשפתי הנרתיק נראות ככלי דם בולטים בגווני סגלגל כחלחל. ההתייחסות לדליות בפות דומה להתייחסות לדליות ברגליים וסבירות גבוהה, כי תעבור מעצמה לאחר הלידה.

לסובלות מדליות רוב הסימפטומים יוחמרו בסוף היום ולאחר עמידה ממושכת. הקלה ניכרת תורגש במנוחה, בעיקר עם הגבהת הרגליים או האגן על כרית. 

בעזרת פעולות מניעה תוכלי להקטין מאד ואפילו למנוע את הופעת התסמינים הללו, וגם אם היא מופיעה, אז הסבירות גבוהה שתעלם לאחר הלידה.

האם דליות כואבות?

לרב הדליות אינן כואבות, אך יתכן שהן יציקו לך בהבט האסטטי. עם זאת, לעיתים, הדליות עשויות לגרום לחוסר נוחות ובמקרים חריגים הדליות עלולות לגרום לכאבים או פקקת שטחית של הורידים ולגרום לגרד, צריבה, אי נוחות וכאבים. התופעות זהות הן בדליות ברגלים הן בדליות בפות.

האם יש סיכונים בדליות?

לרב אין כל חשש ודאגה מהופעת דליות וזו תופעה שמופיעה אצל רבות מחברותייך ההריוניות. אך מצב של דליות קשות, עלול להעיד על מצב של קרישיות יתר ומאחר שבהריון יש סיכון גדול לקרישיות יתר, יש לפנות לייעוץ ובירור רפואי. יתכנו מקרים בהם המחלה מתפתחת עד כדי כיבים חמורים שדורשים טיפול רפואי ארוך ומורכב.

מניעה

אז מה תוכלי לעשות על מנת למנוע את תופעת הורידים הבולטים בהריון או למזער אותה?

תזונה נכונה ומאוזנת – בדומה למצבים רפואיים רבים טיפול תזונתי בורידים ובדליות יסייע לחזק את דפנות כלי הדם, ישפר את זרימת הדם, יחזק את הגוף ואת מערכת החיסון. מומלץ לצרוך מזון עשיר בויטמין C – ויטמין זה מחזק את דפנות כלי הדם והוא נוגד חמצון, מזונות כגון: כרוב, כרובית, ברוקולי, עגבניות, פלפל אדום ותרד.

מה עוד חשוב להוסיף לתזונה:

מזון המכיל חומצות שומן חיוניות: הן מפחיתות את לחץ הדם ושומרות על תקינות וגמישות כלי הדם. מזונות כגון: אבוקדו, זרעי פשתן, שמן זרעי פשתן, , זרעי צ’יה, דג סלמון, אגוזי מלך לא קלויים, אגוזים וזרעים.

מזון המכיל ריכוז גבוה של ביופלבנואידים:  מחזקים את דפנות כלי הדם. מזונות כגון: אוכמניות ודובדבנים, רימון, תותים, ענבים סגולים ופירות הדר.

ירקות אדומים: כמו כרוב סגול וסלק.

וממה להימנע: הפחיתי צריכה של נתרן (מלח) שמסייע להצטברות נוזלים ולחץ בכלי הדם. המעיטי בצריכת מלח במזון או מזון מעובד עתיר במלח כגון: אבקות מרק, חטיפים, רטבים מוכנים וכו’

הפחיתי צריכת פחמימות פשוטות כגון סוכרים. הם מחלישים את הגוף ובפרט על דפנות כלי הדם. 

המנעי מעמידה ממושכת – בכל הזדמנות -בשכיבה או בישיבה הרימי את רגליך מעלה. כך תעודדי את זרימת הדם חזרה מן הגפיים התחתונות כלפי מעלה. בנוסף, כדאי שתמנעי מישיבה ממושכת ובמיוחד ישיבה רגל על רגל.

הרימי את רגלייך – השתדלי להרים את רגלייך בכל הזדמנות.

טבלי את רגלייך במים קרים – מספר פעמים ביום.

שינוי תנוחת שינה – השתדלי לישון על צד שמאל – ושינה על צד שמאל מפחיתה את הלחץ על הוריד הגדול ביותר בגוף שמיקומו בצידו הימני של גופנו.

הליכה ופעילות גופנית – דאגי לקיים פעילות גופנית קבועה – בעיקר פעילות אירובית כגון הליכה. הליכה יום-יומית בין 45 דקות לשעה. ההליכה מעודדת פעולה בין השרירים לורידים וזרימת דם וורידי תקינה וחזקה אשר מחזירה את הדם לכיוון הלב, הריאות והכליות. ההליכה מורידה את הלחץ במערכת הוורידית ומונעת דליות. לקראת סיום הפעילות וההליכה חשוב להאט במשך מספר דקות את קצב ההליכה ובסיומה, לשכב עם רגליים מורמות מעלה במשך כחמש דקות.

שימרי על משקל גוף תקין – הקפידי על עליה מתונה במשקלך בזמן ההריון.

הימנעי משהות בשמש – חשיפה ממושכת לחום שגורם להתרחבות הורידים.

הקלה

ואם הופיעו דליות? כך תוכלי להקל על התחושה במהלך ההריון:

מנוחות יזומות – הגביהי את הגפיים התחתונות והאגן.

גרבי לחץ – קיימות שתי גישות שונות בהתייחסותן לשימוש בגרביים את ההחלטה באיזו גישה לנקוט עלייך להחליט בינך לבין הרופא הפרטי שלך. הגישה הראשונה אומרת כי רצוי שלא להשתמש בגרביים או גרביונים לוחצים בכדי לא להפריע לזרימת הדם לרגליים. על פי גישה זו אין ללבוש כל בגד לוחץ או צמוד לגוף. הגישה השניה הפוכה ולפיה כדאי ורצוי להעזר בגרב אלסטית לוחצת לתמיכה.

חגורות תמיכה וקומפרסים קרים – על אזור איבר המין. 

פעילות גופנית – השתדלי להרבות בפעילות גופנית, הליכה (מדי יום) או כל פעילות גופנית לבחירתך אשר תאיץ את זרימת הדם בגוף בכלל וברגליים בפרט.

תזונה – הגבירי צריכת מזונות עשירים בויטמין C (פירות הדר, ירקות ירוקים וקיווי).

טיפול פיזיותרפי בדליות – ישנה אפשרות לעשות טיפולים פיזיותרפים. הטיפול כולל עיסוי לימפטי והתאמת גרביים אלסטיות וחגורות תמיכה במידה והחלטת להעזר בהם. העיסוי הוא רפואי, ומתמקד בשיפור זרימת הדם. עיסוי מכף הרגל לכיוון מעלה (לכיוון הלב) עושה הטבה משמעותית בנפיחות, בתחושת הגרד, וגם בנראות החיצונית.

עוד על דליות ברגליים…

אז נכון שבצקות ברגליים הן תופעה די נפוצה בהריון, לא נעימה ומאד רווחת. בנוסף להתרחבות וגדילת הרחם תוספת של כ-25% בנפח הדם יוצרת גודש בכלי הדם ונוצר לחץ על הורידים באגן ואילו גורמים לקושי בניקוז הדם מהרגליים ולאפשרות כישלון המסתמים עקב הלחץ הגבוה. בהריון הדם הוורידי ממשיך לזרום אל הלב ולמעשה לא קיימת בעיה משמעותית מאחר והמערכת שאחראית ל כ-80% מהחזר הדם הורידי אל הלב – תקינה. מי שכושלת היא המערכת השטחית, שבאופן רגיל מתנקזת לתוך המערכת העמוקה. לאחר כישלונה, כיוון זרימת הדם בה הינו כלפי מעלה כרגיל, אך קיימת דליפה משמעותית לאחור – לכיוון הקרסוליים ובהמשך נוצרת נפיחות.

ההיריון עצמו הוא רק אחד הגורמים לורידים ברגליים. פרט להיריון, מחלת הדליות ברגליים עלולה להופיע גם כתוצאה מתורשה, ולהחמיר עקב השמנה, עמידה או ישיבה ממושכת ועוד.
דליות ורידים גורמות ל- כבדות ועייפות של הרגליים, כיווצי שרירים, כאב (עקב לחץ על עצבים), גרד, תחושת חום ברגליים ונפיחות.

לאחר הלידה: את תחושי שישנה הקלה והגודש הורידי יעלם בתקופה של שבועות ספורים.

שוברים את המיתוסים

מיתוסים רבים קשורים לורידים (דליות) ברגליים: למשל, שישיבה רגל על רגל – יוצרת דליות ברגליים. או שהסרת שיער הרגליים בשעווה מגבירה את הסיכוי להופעת ורידים ברגליים. המיתוסים הללו אינם נכונים.

עוד על דליות בפות ובמפשעה…

כ-10% מהנשים בהריון וכ-20% מהנשים שיש להן דליות ברגליים סובלות מדליות בפות ובמפשעה. עוד תופעה מוכרת, מעיקה ומציקה בה הורידים בפות בולטים ומנופחים בגוונים של כחול וסגול.

אותן סיבות שגורמות לדליות ברגליים

איך תדעי אם יש לך דליות בפות בזמן הריון?

אם את מרגישה שהפות שלך נפוח וכאוב או אזור המפשעה, יתכן שיש לך דליות הריון בפות. הדליות אומנם כואבות ומציקות, אבל לרב אין כל סכנה או סיבה לדאגה, ואפשר להמשיך לנהל חיי שגרה וגם לקיים יחסי מין. ( למעט אם הם כרוכים בכאב) . אך עדיין מומלץ ללכת לכירורג כלי דם ולהתייעץ. במידה ואכן יש לך דליות בפות, חשוב שתדעי שמהריון להריון סיכוייך לחוות את התופעה הזו שוב הולכים וגדלים.

טיפול בדליות בפות?

בזמן ההיריון לא ניתן לטפל בדליות אך ניתן לנסות למנוע את התופעה מבעוד מועד, או למזער אותה במידה והתופעה מופיעה בזמן ההיריון.

מתי כדאי לפנות לרופא?

אמנם לרב אין כל סיבה לדאגה אך ישנן סיבות המחייבות שתפני לייעוץ רפואי כשאת סובלת מדליות באזור הפות:

במקרים שבהם התפתחו פצעים – או שאת חשה בכאבים קשים עלייך ללכת לרופא נשים ולהיבדק.

כאשר יש חשש לבעיית קרישיות – השינויים ההורמונלים בגופך, שהם אחת הסיבות האפשריות להיווצרות הדליות בפות, עלולים לגרום לקרישיות יתר, ולכן אם את יודעת על נטייה משפחתית לקרישיות יתר, חשוב שתיגשי לרופא להיבדק.

לאחר הלידה: לרוב הדליות באזור הפות יתכווצו ויעלמו מעצמן עד כ-6 שבועות לאחר הלידה. במקרה והן לא נעלמו, כדאי שתפני לייעוץ על מנת לקבל טפול רפואי. ישנן שיטות פולשניות כגון ניתוח או זריקות שלא ניתן להיעזר בהם בתקופת ההריון.

דליות לאחר הלידה?

לרב, לאחר ההריון התופעה תחלוף. לאחר לידת העובר ויציאת השלייה רמת ההורמונים בגופך תרד בצורה מהירה והשינויים שהתרחשו במערכות הגוף השונות חוזרים לעצמם. עצמות האגן והנרתיק שהתרחבו, חוזרים למקומם ולגדלם הטבעי. בדיוק אותו תהליך מתרחש באזור הורידים והם מתכווצים ולאורך הזמן נעלמים.

חלק גדול של הורידים שהתרחבו נעלמים בתהליך שלוקח לרב כשלושה חודשים.

כאשר הורידים התרחבו בצורה שאינה תקינה והסיבים האלסטיים של דופן של הורידים נקרעים הורידים נשארים לתמיד. לכן, ישנם הסוברים שעל מנת למנוע את התרחבות היתר של הורידים כדאי ליצור לחץ חיצוני על הורידים, כדי להתנגד ללחץ הורידי ולמנוע את פגיעתם של הסיבים האלסטיים.

במקרים מסוימים התופעה עלולה לחזור בהריונות הבאים ולהחריף מהריון להריון ובכל פעם הו בולטות קצת יותר.

אפליקציה של יולדת

רק רגע!
לפני שאת עוזבת אל תפספסי את ערכת חיבוק בקופסא, מוצרים מדהימים לקראת הלידה

דילוג לתוכן