כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

צרבת | צרבות במהלך ההריון

נשים רבות, שלא סבלו בעבר מצרבת, לא מודעות בתחילה לכך כי התופעה אותה הן חשות היא צרבת. הן בדרך כלל יתארו את התחושה בפעם הראשונה כאילו האוכל עולה להן בגרון בעת שהן נמצאות בתנוחה מאוזנת. מהי צרבת? מדוע היא מופיעה וכיצד ניתן למנוע או להקל את תחושתה וגם, "תרופות סבתא" שיקלו עלייך. ריכזנו את כל מה שאת צריכה לדעת.
זמן קריאה:
7 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

מהי צרבת

ושוב אותם ההורמונים המשתוללים בזמן ההריון גורמים, בין היתר, לצרבת. במהלך ההריון גדל הרחם ויוצר לחץ על הקיבה. זו הסיבה שהבעיה עלולה להחמיר ככל שההריון מתקדם, והרחם ממשיך לגדול ולהתרחב. הקיבה נדחקת כלפי מעלה, הפתח האחראי על חיבור בין הקיבה לבין הוושט נמצא תחת עומס גדול כתוצאה מכך חומצות אשר נמצאות בקיבה עלולות לחדור אל צינור הבליעה, לגרות אותו בחומציותן ולגרום לתחושה של צריבה וכאב בבית החזה הקדמי.

גורם נוסף לצרבת בהריון עלול להיות על רקע הורמונלי. הורמון בשם רלקסין גורם לרפיון של חלק משרירי הגוף, כהכנה ללידה. בין השרירים שמתרפים מצוי השריר שבין הוושט לקיבה. ריפיון השריר עשוי לגרום לעלייה של חלק מתוכן הקיבה במעלה הוושט. התוכן החומצי גורם לגירוי רירית הוושט, לצריבה ולתחושת מועקה וצריבה בבית החזה.

באיזה שלב בהריון את עלולה לחוש צרבת ?

צרבות עלולות להופיע לכל אורך ההריון, החל מהחודש השני להריון ועד הלידה.

מניעה

למרות שאין באפשרותך לשלוט על הסיבות לצרבת או על הופעתה אך באפשרותך לעשות פעולות שונות שיכולות בהחלט למנוע התקפים, להפחית את תדירותם ואולי לקצר אותם:

הימנעי מלחץ על הבטן – בעיקר מחזיות או בגדים לוחצים.

פעילות גופנית – בצעי תרגילים למתיחת הגוף ולהרפיית מערכת העיכול, כמו למשל תרגיל פשוט ויעיל של מתיחת הידיים גבוה מעל לראש. העדיפי להימנע מפעילות גופנית מאומצת לפני השינה.

שינוי תנוחת השינה – השתדלי לישון כשהראש מוגבה בצורה ניכרת מעל הגוף. שכיבה במצב מאוזן תורמת למעבר של תוכן הקיבה לכיוון הוושט, ובאמצעות הגבהת הראש ובית החזה ניתן למנוע זאת.

תזונה – תזונה יכולה להקל משמעותית על תחושת הצרבת או הופעתה ומאידך עשויה להחמיר את הבעיה. בניית תפריט תזונה מותאם לך אישית יכול להקל ולמנוע את הופעת תסמיני הצרבת. למדי מנסיונך מה אכלת והיטיב עימך והימנעי ממאכלים שנסיונך עימם היה לרעה בעבר.

צריכת מוצרי חלב – למרות שנהוג לומר שתריכת חלב ומוצריו מקלה על צרבת חשוב לציין כילמזונות שונים יש השפעה משתנה בן אדם למשנהו. לכן, יש מי שמוצרי חלב יקלו עליה וירגיעו את תחושת הצרבת ויש מי שצריכת חלב ומוצריו יגורמו לה לצרבת.

שינוי הרגלי אכילה – נסי לאכול ארוחות קטנות ותכופות, כך תקטן השפעת החומציות על הוושט.

לעסי היטב את האוכל – לעיסה יעילה תקטין את משך זמן השהיה של המזון בקיבה וכך קטנים הסיכויים שמיצי הקיבה יגיעו לאזור הוושט ויגרמו לתחושת צרבת.

הימנעי ממזון מטוגן או מתובל – הימנעי ממזונות כגון: צ'יפס, מלאווח, ג'חנון בורקס, עגבניות וקטשופ, פלאפל וכד'.

הימנעי מקיבה מלאה מידי – הימנעי מארוחות גדולות.

הימנעי מלעיסת מסטיק – בזמן לעיסת מסטיק אנו בולעים אוויר. לעיתים האוויר משתחרר ועולה מהקיבה אל הוושט בלוויית חומצה, שעלולה לגרום לצרבת.

הימנעי מאכילה לפני השינה – מומלץ לאכול ארוחה אחרונה עד שעתיים לפני שנת הלילה.

הימנעי משכיבה לאחר האוכל– לאחר הארוחה הימנעי משכיבה על מנת למנוע מעבר של תוכן הקיבה לכיוון הוושט.

הימנעי מכיפוף הגוף קדימה – כאשר עלייך להתכופף עשי זאת בעזרת כפיפת ברכיים, ולא בכפיפת הגב כולו קדימה. כיפוף הגב יוצר לחץ על הבטן ועל הקיבה מצב אנו מעוניינים למנוע .

הפרידי בין שתיה ובין אכילת מזון – רצוי להפריד בין האוכל לבין השתייה, ולו מכיוון ששתייה במהלך האוכל עלולה "לתרום" לניפוח הקיבה.

שתיית מים – הרבי בשתית מים אך ליגמי מים, בלגימות קטנות.

הפחיתי מאד צריכת משקאות שמכילים קפאין – קפה, תה שחור קולה ושוקו

הימנעי משתיית אלכוהול – האלכוהול עלול לגרום להפרשה מואצת של מיצי קיבה ולגרום לצרבת.

שתי משקאות המכילים אלוורה ותה קמומיל

בחורה בהריון שותה כוס חלב נגד צרבת

כיצד להקל על צרבת במהירות?

כאשר הצרבת מקשה עלייך ואת זקוקה לטיפול מהיר, כאשר הצרבת כבר כאן ואת זקוקה להקלה, ישנן דרכים להתמודד ולהקל על ההרגשה. העזרי במאכלים ובמשקאות שמורידים את רמת החומציות שוטפים ו'מקררים' את הוושט, כך שהצרבת תרגע ותהיה נסבלת יותר. ריכזנו כאן מגוון עצות לעזרתך:

טבליות להורדת חומציות (טאמס-Tums) – טבליות יעילות שיהפכו להיות חלק בלתי נפרד משגרת הצרבת שלך. אלו ניתנות לקניה בכל בית מרקחת, ללא מרשם. במקרים רבים הן אפילו מועשרות בסידן.

שתי מים קרים או איכלי שלגון– קרירות המים מפחיתה את תחושת הצריבה ועוזרים להפחתת החומציות בקיבה.

שתי סודה – או מים עם אבקת סודה לשתייה.

איכלי מזונות קלים לעיכול ועשירים בסיבים תזונתיים – פירות כגון: בננות, תפוחים, רסק תפוחים ואגסים, ירקות ירוקים כגון מלפפון טרי וקר, איכלי ירקות וכתומים, אגוזים ושקדים.

שתי חלב – חלב מהיותו מזון בסיסי סותר את מיצי הקיבה החומציים שעולים מהקיבה.

חליטות – תה קמומיל, ג'ינג'ר שומר או מנטה אחרי הארוחה יכול לעזור.

טיפול רפואי

ניתן לפנות לייעוץ רפואי. ישנן תמיסות סותרות חומצה שניתן לקחת במקרה שכל העצות האחרות אינן מסייעות.

מתי עלי לפנות לרופא ?

תופעת הצרבת יכולה להופיע לכל אורך ההריון ולרב אין בה מלבד תחושת חוסר נוחות. עם זאת, כאשר מתלוות לצרבות הקאות או מופיעים קשיי בליעה זהו מצב שמחייב ביקור אצל הרופא.

"תרופות סבתא" ששוות בדיקה

כמו בתסמינים רבים אחרים גם בטיפול בצרבת יש מקום של כבוד לטיפול ב”תרופות סבתא”.

כף שמנת או קצת חמאה 15 דקות לפני האוכל יוכלו למנוע את הצרבת שאחרי. אם לא יועיל, לא יזיק…

תזונה – הקפידי על אכילת מזונות בסיסיים סותרי חומצה כמו יוגורט, חלב.

שקדים טבעיים – מומלץ לאכול שקדים טבעיים לא מומלחים ולא קלויים.

הכיני חליטות – חליטות כגון: חליטות של הצמח 'דרדר כחול' או 'ציפורן החתול' מקלות על צרבת.

איכלי ירקות ירוקים – ולא רק מלפפון

חומץ תפוחים – לא טעים, אבל מומלץ. ערבבי כפית אחת בכוס מים. החומץ יכול לעזור לשחרר את מערכת העיכול.

כורכום – ניתן לשילוב בקלות בתה או איכלי מאכלים מתובלים בכורכום.

אפליקציה של יולדת

רק רגע!
לפני שאת עוזבת אל תפספסי את ערכת חיבוק בקופסא, מוצרים מדהימים לקראת הלידה

דילוג לתוכן