כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

הנקה בתקופה שלאחר הלידה

חלב האם שאת נותנת לתינוק שלך הוא יותר מאשר רק אוכל. יש לו יתרונות בריאותיים ופסיכולוגיים לשניכם. למרות שההנקה היא ההמשך הטבעי של תהליך ההריון והלידה, ונראה שהיא פעולה מובנת מאליה ופשוטה מסתבר שזו מיומנות שדורשת לימוד, הסתגלות והמון סבלנות, גם שלך ושל תינוקך. ריכזנו כאן מקבץ בעיות שכיחות ופתרונות שיעזרו לך להמשיך ולהיניק לטווח ארוך.
זמן קריאה:
4 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

ההנקה היא הדרך הטבעית, והטובה ביותר להזנת התינוק. יש חשיבות רבה להנקה ולחלב האם מיד לאחר הלידה (בשעה הראשונה) וזאת בשל תהליך ההתקשרות בין האם לתינוק. יתכן שהתינוק לא ישתף פעולה בזמן זה, וירצה לינוק רק כמה שעות מאוחר יותר. נדרשת סבלנות רבה מצד האם בעיקר בהנקות הראשונות.

כדי להימנע ממלאות בשדיים, הקפידי על הנקות תכופות או על ריקון החלב באמצעות שאיבה, בכמויות קטנות. כמות חלב האם הוא תוצר של היצע וביקוש, לכן הקפידי שריקון החלב יהיה בכמויות קטנות כדי לשחרר את כמות החלב הגדולה שנוצרה, עד שתתאזן. לפני ההנקה, בעיקר בימים הראשונים, מומלץ לעשות מקלחת חמה או להניח מטלית לחה וחמה על השד כדי לרככו. חשוב שתניקי כשאת רגועה. הקפידי על תנוחה נכונה, בה התינוק מוחזק בטן אל בטן. במלאות, תעסי את השד במקלחת לכיוון הפטמה מה שעוזר לשחרר חלב. בנוסף, לבשי חזייה לא לוחצת.

בעיות שכיחות בהנקה והפתרונות

מלאות: בין היום השלישי לחמישי לאחר הלידה, תרגישי מלאות בשדיים, הנוצרת בעקבות השתנות החלב מקולסטרום לחלב אם בשל. ישנה חשיבות רבה לכך שתטפלי במלאות בזמן כדי שלא תתפתח לגודש ולדלקת.

גודש: לפעמים המלאות בשד הופכת לגודש, שעלול להיווצר בין היום העשירי ליום השניים עשר. בגודש, השדיים נפוחים, כואבים, ומלווה בחום נמוך. הטיפול בגודש גם הוא מבוסס על הנקות או שאיבות תכופות, קומפרסים חמים, עיסוי במקלחת, ושימוש בחזייה לא לוחצת.

דלקת: המקרה הקיצוני הוא דלקת בשד. מצב זה מלווה בחום גבוה, עייפות, חולשה, כאבי ראש, כאבי שרירים ואובדן תיאבון.

במקרה זה הפתרון הוא לפנות לרופא.

כאב ופצעים בפטמות: בימים הראשונים שלאחר הלידה הפטמות עלולות להיות סדוקות וכואבות. לרוב הדבר לא נגרם עקב זיהומים אלא, ברוב המקרים הוא נגרם מתנוחה שאינה נכונה:

  • אחיזת התינוק גבוה או נמוך מידי עלולה לגרום לתינוקך קושי להגיע לפטמה.
  • ישיבה לא נכונה של.
  • אחיזת תינוקך קרוב מידי לשד או רחוק מידי ממנו.

מה עושים?

  • ברוב המקרים מומלץ להמשיך את ההנקה.
  • בדקי ושפרי את תנוחת ההנקה.
  • הניקי לעיתים קרובות, כדי שהבייבי לא יהיה רעב מאוד.
  • אוררי את השד.
  • מריחי חלב אם או מריחי ויטמין AD על הפטמות. הם עוזרים להחלמה ואין צורך לשטוף את שדייך לפני ההנקה.
  • הימנעי משימוש בסבון.
  • התחילי את ההנקה מהשד הפחות כואב.
  • השתמשי במשככי כאבים המותרים בזמן הנקה.

במקרים הנראים חריגים יש לפנות לייעוץ מקצועי.

איך אדע אם התינוק יונק נכון ומספיק? זהו אחד הנושאים שיעסיקו אותך ללא הרף בזמן ההנקה

ישנם מספר סימנים שיכולים לעזור לך :

  • בתקופה הראשונה, חשוב שיהיו לפחות שמונה הנקות ביממה.
  • חשוב שתקפידי על תנוחה נכונה בה התינוק מוחזק בטן אל בטן, או מונח על כרית הנקה בצידי הגוף שלך.
  • פיו של תינוקך צריך לתפוס את כל ההילה (כלל הפטמה) או את רובה ולא רק את קצה הפטמה.
  • הפטמות רכות אחרי ההנקה.
  • תינוקך רגוע בסוף ההנקה.
  • חשוב שתשמעי קולות בליעה.
  • בדרך כלל יהיו לבייבי לפחות שלוש ארבע יציאות רכות ביום, וכחמישה טיטולים רטובים.

אם תינוקך יונק מספיק אז תוך שבועיים הוא יחזור למשקלו בלידה.
אם יש לך חשד שהבייבי לא יונק מספיק, או לא עולה במשקל, חשוב לפנות לייעוץ מקצועי.

לאחר שעוברים את השלב הראשון בהנקה, היא מאוד מהנה וזהו זמן איכות שלך ושל תינוקך.

נדרשת הרבה סבלנות בימים הראשונים, אם יהיה צורך, תוכלי להיעזר ביועצת הנקה.

הנקה מהנה!

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

אפליקציה של יולדת

רק רגע!
לפני שאת עוזבת אל תפספסי את ערכת חיבוק בקופסא, מוצרים מדהימים לקראת הלידה

דילוג לתוכן