כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

איך לבחור חדר לידה?

את נמצאת בשלבי ההיריון האחרונים, לקראת הלידה המרגשת וכעת נשאר לך לבחור היכן ללדת- בבית החולים הקרוב לאזור מגורייך, בהתאם להמלצות שקבלת על צוות המיילדות או אולי לפי הנראות של חדר הלידה והפינוקים המוצעים ליולדות. תניה לוי, אחות אחראית חדרי לידה במרכז הרפואי הלל יפה, מסבירה מה צריך לקחת בחשבון לפני שמחליטים היכן ללדת.
זמן קריאה:
6 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

אמורה ללדת בקרוב? אז איך תבחרי את חדר הלידה – ההחלטה היכן ללדת היא אחת הדילמות המרכזיות של כל הריונית. האם לגשת לבית החולים הקרוב ביותר לאזור המגורים, ללדת בחדר לידה חדשני ומפואר או אולי בכלל לבחור את חדר הלידה לפי המלצות על צוות המיילדות והרופאים?! "אכן מדובר בהחלטה לא קלה, אך יש לזכור שבסופו של דבר לכל יולדת יש חווית לידה שונה ולא תמיד הציפיות תואמות את המציאות", מסבירה תניה לוי, אחות אחראית חדרי לידה במרכז הרפואי הלל יפה.
לציין כי כיום ניתן ללדת בכל דרך אפשרית בכל חדר לידה, ללא קשר לבית חולים כזה או אחר, לדוגמה כדי ללדת בצורה טבעית, בכל חדר לידה יש אמצעים שיסייעו לך בכך, כגון מוניטור אלחוטי, כיסא הולנדי, כדורי פיזיו ועוד.
עם זאת, ישנם מספר פרמטרים שתוכלי לבדוק מבעוד מועד לפני שאת מקבלת החלטה:

  1. מיקום בית החולים- כמעט בכל בית חולים בארץ מצוי חדר לידה. מיקומו של בית החולים וקרבתו לביתך הוא גורם חשוב בבחירת בית החולים המועדף עבורך. במיקרה וישנם עוד ילדים בבית יתכן ותרצי להיות קרובה למקום מגורייך. האם מקום המגורים מרוחק מבתי חולים או ישנו בית חולים בית חולים קרוב. חישבי על זמן הנסיעה ללא פקקים ועם פקקים בדרך לבית החולים הנבחר, זהו נתון שחשוב לתת עליו את הדעת.
  2. טרם הלידה מומלץ להכין תכנית לידה אישית יחד עם צוות המיילדות. זוהי למעשה תכנית לידה מפורטת המותאמת במיוחד בשבילך, בין אם את מעוניינת בלידה טבעית, לידה בליווי רפואה משלימה, לידה קונבנציונלית ועוד. "נשים רבות המתכננות ללדת אצלנו ב"הלל יפה", מגיעות לפגישה אישית עם מיילדת (מפגש פרונטלי או באמצעות הזום לבחירתן)  ויחד הן מכינות תכנית לידה אישית כך שהצוות יידע מבעוד מועד מה רצונותיה של היולדת, וגם היולדת תגיע רגועה יותר ללידה".
  3. עיבוד חוויית לידה– לא מעט נשים שעברו לידה אחת או שתיים בחייהן, שלא תאמו את ציפיותיהן או חשות שחוו לידה טראומטית, חרדות לקראת הלידה הבאה. טיפול CBT – טיפול התנהגותי קוגניטיבי הינו טיפול מומלץ ויעיל לאותן נשים על מנת להתמודד עם החרדה ולהגיע ללידה מוכנות יותר מבחינה נפשית. "שירות זה ניתן אצלנו בסדרת מפגשים אישיים עם מיילדת מוסמכת, בהם ניתן לקבל כלים מעשיים כיצד להתגבר על תחושת החרדה- ללא עלות", מציינת לוי."אם את חוששת לקראת הלידה ו/או עברת/חשה שחווית טראומה בלידה הקודמת, מומלץ להיעזר בשירות זה ולטפל בחששות והפחדים טרם הלידה".
  4. קורסי הכנה ללידה- מומלץ להשתתף בקורסי הכנה ללידה המוצעים ליולדות בכל בתי החולים בארץ. במסגרת הקורסים, בין אם מדובר בקורסים פרונטאליים ובין אם אונליין, תוכלי להתייעץ, לשאול ולקבל את כל המידע הדרוש לך לקראת הלידה.
  5. חדרי לידה, צוות חדר לידה, ציוד והפאסיליטיז  – רצוי לדעת כמה חדרי לידה יש בבית החולים בו את חושבת ללדת, האם בכל חדרי הלידה יש מקלחת צמודה? מהם האביזרים איתם ניתן להעביר את זמן הצירים כמו, כדור פיזיו, מערכת שמע וכורסאות למלווה. באפשרותך לברר כמה מיילדות נמצאות בכל משמרת וכמה מרדימים בכל משמרת (חשוב למי שמעוניינת להיעזר באפידורל). הנתונים נמצאים באתרים של בתי היולדות.
  6. אפשרות ללידה טבעית והתערבויות בלידה – אם ברצונך ללדת בלידה טבעית מומלץ לברר באיזה חדר לידה הגישה טבעית יותר ומאפשרת פחות התערבות במהלך הלידה. לרב על מנת ללדת בחדר לידה טבעי יש להירשם מבעוד מועד ובתנאי שההריון תקין, הבדיקות תקינות ואין עבר של ניתוחים קיסריים.
    כמו כן, באפשרותך לברר מהי הגישה הנהוגה בבתי חולים  לפרוצדורות כגון – פתיחת וריד, נוהל לאחר ירידת מים ללא צירים – האם יינתן זירוז או אשפוז. כמה שעות יחלפו מרגע פתיחה מלאה ועד הלידה, ללא הצעת התערבות מכשירנית, מהו נוהל מתן פיטוצין לכיווץ הרחם לאחר הלידה וכד'.
  7. במקרה שאת מיועדת ללידה קיסרית– מומלץ לבחור במרכז רפואי בו מתקיים שירות "קיסרי ידידותי". שירות זה מאפשר ליולדת, כבר בחדר הניתוח, לאחוז את תינוקה, להניק אותו ולהיות שותפה מלאה בתהליך הלידה. נשים רבות שילדו בצורה כזו סיפרו כי זו הייתה החוויה המעצימה ביותר שחוו בחיים, בפרט כאלה שעברו לידות קיסריות רגילות בעבר.
  8. אפשרות לביות מלא או חלקי – רצוי שתבדקי את האפשרות לביות חלקי או ביות מלא. בביות מלא ישנה אפשרות שבה תינוקך ישהה איתך מרגע הלידה ועד השחרור הביתה ולא תיפרדו לרגע. באופציה זו כל הבדיקות והטיפולים בבייבי יעשו על ידי הצוות הרפואי, בנוכחותך או בנוכחות האב, לבחירתך.
    ישנם מצבים בהם אפס הפרדה לא מתאפשר מסיבות שונות: ניתוח קיסרי חרום, או, תינוק שזקוק לטיפולו של הצוות הרפואי מסיבות שונות. אם את מעוניינת באפשרות זו כדאי שתעדיפי ללדת בבית חולים בו קיימת תמיכה באפס הפרדה.
  9. טיפולי רפואה משלימה– בחלק מחדרי הלידה, מוצעים טיפולי רפואה משלימה על ידי מטפלות מוסמכות, קרי רפלקסולוגיה, עיסוי ועוד. "בחדרי הלידה של הלל יפה השירות ניתן ללא תשלום, בהתאם להמלצת הצוות הרפואי והסיעודי ולמול רצון האישה".
  10. מקלחת או אמבט בחדר- האפשרות להיכנס למקלחת במהך השהות בחדר לידה יכולה מאוד לעזור לך בזמן הצירים אם בחרת להתמודד עם הצירים ללא אלחוש.
  11. מספר המלווים בלידה המותרים – יולדת זכאית להיות מלווה על ידי מלווים מטעמה בלידה שלה. לרב בן/בת זוג, דולה, אמא או חברה. ברוב בתי החולים מאפשרים לשני מלווים לשהות עם היולדת בחדר הלידה. יש חדרי לידה מעטים שיאפשרו 3 מלווים וישנם מספר חדרי לידה שמאפשרים למלווה אחד בכל פעם להיכנס לחדר הלידה. לצוות בית החולים אין את הזכות להתערב או לומר לך מי יכול לוות אותך בלידה גם אם בחרת בדולה שתלווה אותך.
    מחלקת יולדות – לאחר הלידה ההתאוששות חשובה ועדיף שתהיה במקום נעים ורגוע ולכן חשוב שתדעי מראש את מדיניות בית החולים בו תרצי ללדת ומה אפשרויות הביות, ביות מלא/חלקי, האם תוכלי לשהות בחדר יחיד או עם מספר יולדות, האם המקלחת צמודה, האם בעלך יוכל להישאר עמך בחדר לאחר הלידה ? האם ישנה מגבלה על ביקורים ומהן שעות הביקור לאורחים. 
  12. יעוץ הנקה לאחר הלידה – ההנקה איננה עניין של מה בכך ופעמים רבות נדרשת עזרה בתחילת הדרך. אם את בוחרת להניק, חשוב מאוד לדעת שאת מניקה נכון, שתינוקך יונק בצורה נכונה ויעילה. רצוי לוודא שישנן יועצות הנקה הנותנות שרות יעוץ חינם, במהלך השהות בבית החולים. מומלץ שתיעזרי בהן ככל שתוכלי. הימים הראשונים להנקה יקלו עלייך להמשך הנקה מוצלח.
  13. מלונית – השהות במלונית יכולה להנעים את השהות בבית החולים, לתת מעט רגעים של שקט, הסתגלות וחיבור לתינוק/ת שנולד, בסביבה שקטה ורגועה יותר מאשר השהות במחלקת יולדות. רק במיעוט בתי חולים מצויה מלונית.

לסיכום, רגע לפני שאת בוחרת היכן ללדת, עשי מעט שיעורי בית ובדקי מה הכי נכון עבורך. היעזרי בשירותים המוצעים ליולדת טרם הלידה- בין אם השתתפות בקורס הכנה ללידה, הכנת תכנית לידה מותאמת אישית, טיפולי CBT למקרה שאת חוששת מהלידה וכמובן, במידה שיש ילדים נוספים בבית, לקחת בחשבון גם את המרחק הגאוגרפי לטובת נוחיות המשפחה.

שתהא לידה קלה בידיים מלאות.

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן