ההתקדמות שלך
נשארו 9.1 חודשים - 39 שבועות (כולל השבוע)
5%
טר' 1
.
. . . . . . . . . . .
טר' 2
. . . . . . . . . . . .
טר' 3
. . . . . . . . . . . .
שבוע 2

טיפ טיפה לפני ההרחבה

האם את בהריון או לא בהריון?

שבועות ההריון נספרים החל מהיום הראשון של המחזור האחרון. הביוץ מתרחש לרוב כ-14 יום אחרי תחילת המחזור, לכן בשבועות 1-2 – את עדיין לא בהריון.

תמשיכי לגלול כדי לגלות מה קורה בגופך ומה חשוב לעשות בשלב הזה.

באיזה חודש את?

את עדיין לא בהריון! כאמור, מקובל לחשב את ההריון מהיום הראשון של המחזור החודשי האחרון. הסיבה לכך היא שדי קשה לחשב את תאריך הביוץ וההפריה, להבדיל מסימני המחזור החודשי.

כלומר, מבחינה רפואית כרגע את עדיין לא בהריון. עד שלב ההריון באמת יש עוד שבועיים או אפילו שלושה, תלוי באורך המחזור החודשי.

מה קורה בגופך?

הביוץ! בשבוע השני-השלישי, בין היום ה-10 ליום ה-19 של המחזור החודשי שלך, או בערך 14 ימים לפני שמתחיל המחזור הבא, גופך ישחרר ביצית אחת. במקרים נדירים ישתחררו שתי ביציות. הביצית יכולה להיות מופרית תוך 12 עד 24 שעות שבאות אחרי זה. אגב, גם אם קיימת יחסי מין לפני הביוץ, זה בהחלט יכול לעזור, מאחר והזרע בגוף שלך נשאר חיוני עד שישה ימים.

איך לשפר את הסיכוי להיכנס להריון?

נשים שמעוניינות להגדיל את הסיכויים להיכנס להריון רוכשות ערכת ביוץ ביתית שיכולה לעזור להן להבין באיזה ימים בחודש הם הכי פוריות. המלצה אחרת, שלא דורשת בדיקה היא לקיים יחסי מין פעם ביומיים בין היום ה-10 ל-18 של המחזור החודשי. אפשר גם להיעזר במחשבון הביוץ שלנו.

יכול להיות שתרגישי...

  • הפרשות וגינליות – בשבוע הראשון להריון (שטכנית איננו נחשב עדיין להריון) את עדיין מדממת. זה שבוע בו הרחם שלך נפטר מרירית הרחם המשומשת ומייצר אחת חדשה, למקרה של הריון. בשבוע השני עדיין תיתכן הכתמה דמית, וגם תוכלי לשים לב להפרשות ריריות כמעט שקופות, דומות לחלבון ביצה – משמעות הדבר, את קרובה מאד לביוץ.
  • כאבים והתכווצויות בגב התחתון – בשבוע הראשון, כדי לסלק את הרירית, הרחם שלך מתכווץ וגורם לכאבים באזור הבטן התחתונה והגב התחתון.
  • רגישות בשדיים – לעתים כשאת מבייצת השדיים שלך רגישים מהרגיל.
  • עוררות מינית מוגברת – הרבה פעמים החשק המיני שלנו גבוה יותר סביב הביוץ. מן הסתם, הגוף שלך מבין שאת יכולה להיכנס להריון ולכן מעודד אותך לקיים יחסי מין שיובילו אליו.
  • נפיחות – ההורמונים שמפעילים את המחזור החודשי יכולים לגרום לבטן שלך להיות נפוחה לפני ואחרי המחזור החודשי.
  • שינויים במצב רוח – הורמונים כל כך אוהבים לייצר אצלך סערת רגשות! זו הסיבה שבמהלך המחזור החודשי את חווה שינויים תכופים במצבי רוח.
  • כאבי ראש – נשים רבות מתלוננות על המיגרנות שגם הן קשורות לשינויים הורמונליים.

TO DO LIST

  • את עדיין לא בהריון, אבל אם את חושבת שזה המצב או אם מדובר בהריון מתוכנן, הנה כמה דברים שכדאי להתחיל ליישם כבר מעכשיו:
  • להיגמל מעישון – כולל עישון פאסיבי.
  • להפסיק לצורך משקאות אלכוהוליים וסמים, חוקיים ולא חוקיים.
  • להמעיט בנטילת תרופות ללא מרשם. כאן תוכלי לקרוא בהרחבה על נטילת תרופות בזמן ההריון.
  • להפסיק ליטול גלולות למניעת הריון, במידה והשתמשת בהן עד עכשיו.
  • להתמיד בפעילות גופנית – הוכח שאימון גופני מפחית את הסיכויים לעבור הפלה טבעית ואת הסיבוכים בלידה.
  • לבצע בדיקות סקר גנטיות אם לא עשית זאת עד עכשיו, כדי לבדוק האם את נשאית של מחלות גנטיות כלשהן.

תזונה

את עדיין לא אוכלת "בשביל שניים" (וגם לא אמורה, בעיקרון, על זה תקראי בהמשך), אבל לאורך כל ההריון עליך להקפיד על תזונה מאוזנת ומכילה את כל אבות המזון, כדי לספק לעצמך ולעובר את כל מה שנדרש להתפתחות תקינה של ההריון.

אין סיכוי שידעת את זה!

ביצית היא התא הגדול ביותר בגוף האנושי ועדיין היא קטנה יותר מגרגיר של פלפל.

ויטמינים ותוספים

  • חומצה פולית – באופן כללי, מומלץ שכל אישה בגיל הפוריות תצרוך בכל יום תוסף חומצה פולית במינון של 400 מק"ג (0.4 מ"ג). אם ההריון מתוכנן, כדאי להתחיל לפחות חודש אחד לפני הכניסה המתוכננת להריון ובמשך כל ההריון. במידה ומדובר בהריון ספונטני, תתחילי לצרוך חומצה פולית עם גילוי ההריון. במצבים מיוחדים ייתכן ויהיה צורך להגדיל את המינון. אגב, הידעת שחומצה פולית נמצאת גם במגוון מזונות? אפשר למצוא אותה בברוקולי, ירקות עליים ירוקים, קטניות ואפילו מיץ תפוזים.
  • יוד – בדרך כלל מומלץ להתחיל כחודש לפני תחילת ההריון או ברגע הגילוי. כדאי להמשיך לקחת תוספת יוד במשך כל ההריון וכל תקופת ההנקה. המינון המומלץ – 150-250 מיקרוגרם (מק"ג).
  • ויטמין D – כדאי לצרוך למשך כל ההריון ובתקופת ההנקה, במינון של 200-400 יח' בינלאומיות (IU).
  • מולטי-ויטמין ייעודי לנשים בהריון – אפשרות למי שלא מעוניינת ליטול כל ויטמין בנפרד.

נקודת מבט זוגית

כאמור, זה עדיין לא הריון, אבל הפרטנרית שלך כרגע מתקדמת לקראת הביוץ, כשהביצית מגיעה לרחם במטרה לפגוש שם זרע. זה הזמן להיות הכי רומנטיים שאפשר – להתכרבל, להתחבק, לעשות אהבה ולרענן את מערכת היחסים ביניכם בדיוק כשהתינוק העתידי שלכם נוצר.

סקר

ייעוץ מדעי – פרופסור אייל ענתבי, מנהל מערך נשים ויולדות במרכז רפואי ברזילי