שבועות ההריון

שבוע 10 להריון - שבועות הריון

מה קורה לגופך:

חיצונית עדיין קשה להבחין כי את בהריון (אלא אם כן זה לא ההיריון הראשון שלך), אבל את כבר מרגישה עמוק בתוך המסלול, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית. אם את כמו רוב הנשים ההרות, מצבי הרוח שלך ודאי משתנים בקצב מסחרר, ומתישים אותך (ואת הסביבה). סיבה חלקית לנדנדת מצבי הרוח היא סיבה פיזיולוגית: ההורמונים המשתוללים בגופך. הסיבה השנייה נפשית: המעבר למצב של הורות מפחיד ומעורר הרבה רגשות ותהיות בכל זמן, ובעיקר בתקופה רגישה זו, מה שהופך את התופעה לטבעית ושכיחה.

כדאי שתלמדי כבר משלב זה כיצד להקל על עצמך בעניין, אחרת הדרך תהפוך לארוכה וקשה, גם עד תום ההיריון ואפילו אחריו, כשהתינוק ייולד. ואם כבר מדברים על מצבי רוח, מה שלום בן זוגך?

מלבד מצבי הרוח סביר להניח שגם עייפות היא חלק משגרת החיים שלך כרגע. אל תשכחי שהגוף שלך אחראי לדאוג עכשיו לשני בני אדם, וזה מאמץ לא קטן בכלל! יש לך את כל הסיבות בעולם להיות עייפה. לכן, תני לעצמך לנוח בכל הזדמנות. סביר להניח שבקרוב (בשליש השני) תפחת העייפות ותרגישי רעננה יותר.

עוד שני דברים שעל הפרק השבוע הם העלייה במשקל והשדיים שגדלו. בשלב זה מתחילה גדילה מהירה של התינוק, שמלווה בעליה במשקל. גודל הרחם שלך הוא כגודלה של אשכולית, ומתחילים לראות את ההיריון. בנושא צמיחת השדיים - לא תהיה לך ברירה אלא לצייד אותם בחזייה חדשה, גדולה יותר וחזקה, שתוכל לספק להם את התמיכה המרבית. קחי בחשבון שהם ימשיכו לגדול, ואחרי הלידה תצטרכי מידה גדולה אף יותר.

מה קורה עם תינוקך:

תינוקך כבר התחיל לנוע ברחמך, למרות שאת תוכלי לחוש בכך רק מאוחר יותר. כל איבריו החיוניים כבר קיימים: עיניים, ידיים, רגליים, איבר המין ואיברים פנימיים כמו הכבד, הכליות, המעיים, המוח והריאות. מראהו עכשיו כבר אנושי יותר כשהגוף כמעט שלם, אך עדיין הראש מהווה כמעט מחצית מאורך הגוף. אורכו של העובר השבוע נע בין 27-35 מ"מ, ומשקלו מגיע ל-4 גרם.

בכל יום מצטרפים פרטים חדשים: מופיעות ציפורניים קטנטנות, מופיע שיער והאצבעות בידיים נפרדות. התינוק שלך כבר בולע את מי השפיר בשקיקה, ובועט ברגליו במרץ. הכבד ממשיך לייצר כדוריות דם, ומתחילים להתפתח עצבים שיוצאים מחוט השדרה לכיוון הפריפריה.

התינוק שלך עבר עכשיו אל שלב התהוות מתקדם יותר - שלב הנקרא fetus. הזנב נעלם כבר לגמרי, ומעתה מרכז הכובד בהתפתחות יעבור לגדילה ועליה במשקל.

זה הזמן:

  • להמשיך להקפיד על לקיחת תוסף חומצה פולית ותוסף ברזל.
  • להקפיד על פעילות גופנית קלה: שמירה על כושר תחזק את גופך ותכין אותך לקושי הצפוי בהמשך ההיריון ובלידה. ומעבר לזה, ככל שתשמרי על כושר עכשיו, כך תוכלי לחזור לעצמך מהר יותר אחרי הלידה!
  • החל משבוע זה ניתן לבצע בדיקת וריפיי - בדיקת סקר לא פולשנית (NIPT) הנערכת באמצעות בדיקת דם פשוטה, ומזהה בוודאות של מעל 99% מספר תסמונות כרומוזומליות בעובר - לחצי לפרטים
  • חשוב לשים לב להמלצות משרד הבריאות בנוגע לצריכת תוסף יוד אצל נשים בתקופת טרום הריון, הריון והנקה - לחצי לפרטים נוספים

הטיפ השבועי:

חומצה פולית חשובה במיוחד בתקופת ההריון. תוכלי למצוא אותה באספרגוס, דגנים מלאים, עדשים ואפילו במיץ תפוזים.


חישוב מועד לידה משוער

מחשבון פוריות / ביוץ

(אם אינך יודעת הכניסי 28)
מותר ואסור לאכול בהריון והנקה

הטבות ליולדת

כתבות אחרונות

אינדקס הריון ולידה