שבוע 13 להריון - חודש שלישי - טרימסטר 1

ההתקדמות שלך

נשארו 6.5 חודשים - 28 שבועות (כולל השבוע)
32%
טר׳ 1
...........
טר׳ 2
............
טר׳ 3
............

מה קורה לגופך:

את עוברת כעת אל השליש השני של ההריון שלך, וזו סיבה לשימחה: מעתה תתחילי להרגיש טוב יותר, והסיכון לעבור הפלה טבעית נמוך עתה באופן דראסטי. כמו שאת ודאי מרגישה, הבחילות עוברות, והעייפות מתחילה להיעלם. יכול להיות שאת מרגישה עליה גם בחשק המיני עכשיו כשאת רעננה יותר.

השלייה המתווכת בין גופך לבין גוף העובר כבר מפותחת מאד, ודואגת לאספקת חמצן ומזון לתינוק. כמו-כן אחראית השיליה על פינוי פסולת ורעלים שהתינוק שלך פולט. השיליה מייצרת הורמוני מין (אסטרוגן ופרוגסטרון) העוזרים לשמירת התקדמות ההיריון.

גם חיצונית כבר ניתן לראות את התקדמות ההריון. בתקופה הקרובה תמשיכי לעלות במשקל ומותנייך יתרחבו.

מה קורה עם תינוקך:

משקלו של העובר מכפיל את עצמו ומגיע השבוע לכ-28 גרם! משקל השלייה זהה פחות או יותר למשקל העובר. חלקו של הראש מתוך האורך הכולל של העובר יורד בימים אלו מחצי לשליש. העצמות בגופו של התינוק מתגבשות, והצלעות מתפתחות יחד עם שאר עצמות הגוף.

עיניו של העובר עדיין עצומות, ויישארו כך לכל אורך תקופת ההתפתחות שלהן, על מנת להגן עליהן. מערכת העיכול שלו מתקדמת, ועכשיו הוא כבר מפריש אינסולין מבלוטת הלבלב.

שיניו של התינוק כבר קיימות כולן ומסתתרות מתחת לחניכיים. ייתכן שהשבוע הוא ינסה בפעם הראשונה (וממש לא האחרונה...) למצוץ אצבע.

זה הזמן:

  • אם לא ביצעת עדיין, זה הזמן לבצע בדיקת שקיפות עורפית המאפשרת לאתר עוברים בסיכון לתסמונת דאון והפרעות נוספת.
  • אם עוד לא עשיתם זאת, אפשר להתחיל לספר לאנשים על ההיריון - לא תוכלי להסתיר זאת עוד זמן רב!
  • לשקול ביצוע בדיקת סיסי שיליה לאיתור פגמים גנטיים בעובר במידה וקיים סיכון גבוה לפגם גנטי אצל העובר שלך.

בשבוע זה כדאי להקפיד:

  • על תזונה מאוזנת, הדבר חיוני להתפתחות התינוק שלך. מומלץ לקרוא על מה מותר ומה אסור לאכול בזמן ההריון - ישנם מזונות מסוכנים לעובר או לאם שחשוב להימנע מהם.
  • על שתייה מרובה: כך תהיה הובלת החמצן והמזון מגופך לעובר יעילה יותר, ומצד שני הסיכון לדלקות בדרכי השתן ולהתיבשות יקטן, בעיקר עכשיו שנפח הדם בגופך עולה.
  • אם עוד לא התחסנת - להתחסן לשפעת
  • ליטול תוסף יוד - מומלץ לצרוך יוד במינון של 150-250 מיקרוגרם - החל מחודש לפני כניסה להריון, במשך כל ההריון וכל תקופת ההנקה.
  • ליטול ויטמין D - במשך כל ההריון ותקופת ההנקה מומלץ ליטול ויטמין D במינון של 400-200 יחידות בינלאומיות.
  • ליטול חומצה פולית - במהלך שנות הפוריות מומלץ לכל אישה לצרוך בכל יום 400 מק"ג חומצה פולית כתוסף, לפחות חודש ימים לפני הכניסה להריון ובמהלך ההריון (במצבים מיוחדים יש לשקול מתן מינון גבוה יותר של חומצה פולית, על פי הנחיות משרד הבריאות).
  • לבצע פעילות גופנית קלה: שמירה על כושר תחזק את גופך ותכין אותך לקושי הצפוי בהמשך ההריון ובלידה. ומעבר לזה, ככל שתשמרי על כושר עכשיו, כך תוכלי לחזור לעצמך מהר יותר אחרי הלידה!
  • אם עדיין לא ביצעת, ניתן כעת לבצע בדיקת וריפיי - בדיקת סקר לא פולשנית (NIPT) הנערכת באמצעות בדיקת דם פשוטה, ומזהה בוודאות של מעל 99% מספר תסמונות כרומוזומליות בעובר - לחצי לפרטים
  • להצטרף לקבוצת שיתוף ותמיכה בווטסאפ עם נשים שמיועדות ללדת באותו חודש כמוך, תוכלי להתייעץ, לשאול וליצור חברויות בסביבה תומכת - להצטרפות לווטסאפ.

הצטרפי כעת לקבלת תזכורת SMS שבועית התואמת את שבוע ההריון שלך כגון: רשימת בדיקות, משקל העובר ונקודות התייחסות חשובות - השירות ניתן בחינם - לחצי להצטרפות.

הטיפ השבועי:

זה הזמן להצטרף לקבוצת התעמלות הריון. תכירי חברות חדשות לחלוק איתן את המסע, ותשמרי על שגרת חיים ספורטיבית ומהנה.

חישוב מועד לידה משוער

מחשבון פוריות / ביוץ

(אם אינך יודעת הכניסי 28)

שמות לתינוקות

  בנים   בנות   יוניסקס
לפי התאמה נומרולוגית:
מותר ואסור לאכול בהריון והנקה

הטבות ליולדת

כתבות אחרונות

אינדקס הריון ולידה