ההתקדמות שלך
נשארו 5.1 חודשים - 22 שבועות (כולל השבוע)
48%
טר' 1
. . . . . . . . . . . .
טר' 2
. . . . .
. . . . . . .
טר' 3
. . . . . . . . . . . .

טיפ-טיפה לפני ההרחבה

שבוע בו את מגלה מהי "מסכת הריון" והתינוק שלך מפתח את חמשת החושים. עוד שבוע של ההריון שלך עם העדכונים על מה שמתרחש בגופך וגם המלצות חשובות.

תמשיכי לגלול כדי לגלות עובדת הריון מפתיעה, לראות תמונות של נשים בשבוע שלך ולא לשכוח משימות חשובות.

משקל העובר
כ-240 גרם

גודל העובר
כ-15 ס"מ

באיזה חודש את?

אם את בשבוע ה-19 להריונך, את בחודש הרביעי.

המדידה השבועית

העובר שלך עכשיו בגודל פלפל. שוקל כ-240 גרם ואורכו כ-15 ס"מ.

אנחנו גדלים

תמונת עובר בשבוע 19 להריון
עובר בשבוע 19 להריון

מוח העובר נכנס להתפתחות מואצת, בעיקר באזורים האחראיים על חמשת החושים: ריח, טעם, שמיעה, ראייה ומגע. הידיים והרגליים יותר פרופורציונליות בהשוואה לשאר הגוף. הוא גם מזיז אותם בצורה רצונית, בזכות התפתחות תאי העצב המוטוריים האחראיים על התנועה. 

בפה מתחילים להיווצר ניצני השיניים הקבועות שעדיין נמצאות עמוק בתוך החניכיים, מתחת לשיני החלב. אם מדובר בתינוקת, יש לה בגוף מיליוני תאי ביצית, שחלקן הגדול ייעלם לפני הלידה. חוץ מזה, על עור העובר נוצרת שכבת הגנה דמוית שעווה שמונעת ממנו "להחמיץ" בתוך מי שפיר.

מה קורה בגופך?

הבטן שלך ממשיכה לגדול יותר ויותר מהר, את מרגישה את זה בגלל רצועות השריר שממשיכות להימתח כדי להחזיק את הרחם. מדי פעם את עלולה לחוש כאב מותח או חד. גם העור שלך משתנה – אם כפות הידיים שלך מאדימות, זה קורה כתוצאה מכמות גבוהה מדי של אסטרוגן בגוף. הפטמות שלך ממשיכות להתכהות, כך גם האזורים האחרים בגוף כמו אזור פנים הירכיים, השפתיים של הנרתיק ובתי השחי. ייתכן ושמת לב לכתמים כהים על עור הפנים. עוד תופעה הורמונלית בשם "מסכת הריון" או "כלואזמה". מומלץ להימנע מחשיפה לשמש ולהקפיד על מריחת קרם הגנה. אגב, ההמלצה על קרם הגנה תקפה גם כשאת יושבת מול המחשב – זו בדיוק אותה קרינה אולטרה-סגולה. ואל דאגה, הכתמים הכהים דוהים זמן קצר אחרי הלידה וגם אם לא, יש מספיק טיפולים אפקטיביים לטשטש אותם.

יכול להיות שתרגישי...

  • כאב באזור הירכיים – בדרך כלל זה קורה כשאת ישנה או לפחות מנסה להירדם. הפתרון לזה פשוט: לישון על הצד עם כרית הריון או כל כרית גדולה בין הברכיים. במיוחד אם את בהריון עם תאומים.
  • שהתינוק שלך זז דווקא כשאת צריכה לנוח – זה לא אומר כלום על הרגלי השינה שלו. כשת ערה, את זזה, הולכת ועושה תנועות גוף שונות, וזה מרדים אותו בדיוק כמו העריסה. כשאת מחליטה סוף סוף לשכב לנוח, זה הזמן שלו להתעורר.
  • עצבנית מדי – בחיים לא תנחשי, אלה ההורמונים. לפעמים את אפילו מעצבנת את עצמך, נכון? כל מה שיש לנו להבטיח הוא שזה זמני. נסי מדיטציה או יוגה וכמובן תנוחי הרבה.
  • כאבי סימפיזיוליזיס – נשים הסובלות מהתופעה מתארות כאב חד באזור המפשעה שמקרין כלפי מטה. הכאב מורגש לרוב אחרי ביצוע טיפוס במדרגות או הליכה, אך לעתים אפילו פעולה פשוטה כמו התהפכות במיטה עלולה לגרום לכאבים. אין הרבה שיטות לטפל בתופעה, מלבד הפחתה בפעילות או כדורים נגד כאבים. לעתים יוגה עשויה לסייע, אך חשוב לבצע את התרגילים בהשגחת מדריכה שמוסמכת לעבוד עם נשים בהריון.

נשים בשבוע 19

TO DO LIST

  • להאט את הקצב – נכון, התינוק שלך בדרך ויש עוד המון דברים שלא הספקת לעשות, אבל אם תתחילי עכשיו להריץ את עצמך, זה לא בדיוק יעזור. הקשיבי לגוף שלך. למדי להאציל סמכויות. בסביבה שלך יש אנשים שישמחו לסייע, רק אם תבקשי מהם.
  • לגוון את התפריט – נסי לבחור מזונות עשירים בנוטריינטים (חומרי מזון) וכמה שפחות מעובדים. בחני שילובי אוכל חדשים, לא סתם אומרים שבהריון הטעם שלנו משתנה – אולי תגלי משהו שאת אוהבת.
  • להירשם לקורס עזרה ראשונה לתינוקות – עם כוח גדול באה אחריות גדולה, רוב הסיכויים שהמשפט הזה מההתחלה היה מיועד לאימהות. קורס עזרה ראשונה לתינוק שלך יכול לסייע לך ולהציל חיים. ברצינות.
  • להצטרף לקבוצת הוואטסאפ שלנו – להתייעץ או סתם לקשקש על כל מיני נושאים בסביבה תומכת וכיפית.
  • לבצע סקר ביוכימי – אם עדין לא ביצעת.

תזונה

שומן בתפריט תזונתי בהריון – זה טוב או רע?

קודם כל, שומנים הם חלק חיוני בהתפתחות העובר ולכן חיוניים בתזונה שלך בתקופת ההריון. אבל צריך לדעת להבדיל בין כאלה שטובים יותר וכאלה שטובים פחות.

חמאה, בשר שמן (צלעות, נקניקיות) מכילים כמויות גדולות של שומן רווי ולכן כדאי להינע מהם.

מרגרינה, עוגיות, חטיפים מלוחים ומאפים תעשייתיים מכילים שומן טרנס שגם ממנו מומלץ מאוד להימנע.

תמיד כדאי להעדיף שומנים בלתי רוויים, הם חיוניים ומכילים אומגה 3, עוד חומר שחשוב מאד להתפתחות העובר. ניתן למצוא שומנים בלתי רוויים באבוקדו, שמן זית, שמן קנולה ואגוזים, במיוחד אגוזי מלך. גם סלמון נחשב למקור מצוין לאומגה 3, אבל כדאי לזכור שבהריון מומלץ להגביל את צריכת הדגים לשתי מנות בשבוע, וכמובן לאכול אותם אפויים, צלויים או מבושלים, לא נאים.

אין סיכוי שידעת את זה

בשנת 2009 אישה בשם נדיה סולימן ילדה שמיניה, שישה בנים ושתי בנות בבית חולים בקליפורניה. זה רק אנחנו או שגם את עכשיו מנסה לדמיין את שעות ההחתלה וההאכלה שלהם?

נקודת מבט זוגית

תקשורת, תקשורת, תקשורת! במיוחד כשמדובר בקיום יחסי מין. כשמדובר בהריון תקין אין שום בעיה לקיים יחסי מין עד סמוך מאד ללידה, אבל כמובן צריך רצון וחשק. דברו על זה כדי לתאם ציפיות וליהנות מהיכולת לשתף אחד את השני בדברים חשובים גם בתקופה כה מאתגרת.

סקר

 

ייעוץ מדעי – פרופסור אייל ענתבי, מנהל מערך נשים ויולדות במרכז רפואי ברזילי