שבוע 29 להריון - חודש שביעי - טרימסטר 3

ההתקדמות שלך

נשארו 2.8 חודשים - 12 שבועות (כולל השבוע)
72%
טר׳ 1
............
טר׳ 2
............
טר׳ 3
.
..........

מה קורה לגופך:

רוב הסיכויים שיימשכו כאבי הגב והרגליים. בנוסף לכך את עשויה להרגיש "צפיפות" באיברים הפנימיים שלך, ואולי גם קושי לנשום עמוק. התחושה הזו נובעת מהלחץ הגובר שמפעיל הרחם על הריאות. הורמון הפרוגסטרון בגופך ממשיך לפגוע ביעילותו של תהליך העיכול, וייתכן שכתוצאה מכך יחזרו תופעות כמו צרבת ועצירות. יכול להיות שבתקופה הקרובה תתחילי לסבול מטחורים: מדובר בנפיחות של כלי הדם באזור פי הטבעת, דבר שנובע מגדילת הרחם ומהעצירות שאולי את סובלת ממנה. נסי להימנע מישיבה או עמידה רצופה לאורך זמן, השתמשי במגבונים, והקפידי לשתות הרבה ולאכול מזון עשיר בסיבים על מנת להקל על העצירות. אם יופיע דימום מאזור פי הטבעת, דווחי על כך לרופא.

ייתכן שתרגישי שינוי בתזוזות של התינוק/ת: אם עד לאחרונה הרגשת בעיטות ואגרופים לעתים תכופות, מעכשיו סביר להניח שתרגישי יותר תנועות קטנות (ברכיים ומרפקים), עקב הצפיפות ברחם. עם זאת, מספר התזוזות שאת מרגישה לא אמור לרדת, כך שאם את חושדת שהתינוק זז פחות מבעבר חשוב שתאמרי זאת לרופא שלך.

ייתכן כי בתקופה האחרונה את נתקפת סחרחורת כשאת קמה מישיבה או משכיבה. מדובר בתופעה נורמלית בשלב זה של ההריון, שמקורה בירידה של לחץ הדם ושל ריכוז תאי הדם האדומים שלך ביחס לנפח הדם (שעלה). נסי לנוח כמה שיותר, וכשאת קמה - עשי זאת לאט ובהדרגה על מנת שלא תמעדי.

מה קורה עם תינוקך:

אורך התינוק 37-38 ס"מ, ומשקלו עבר את ה-1100 גרם. מתחיל להיות לו צפוף ברחם, אך זה לא מונע ממנו להמשיך לזוז, לבעוט, ולהזכיר לך שהוא שם כל הזמן... מוחו מתפתח במידה משמעותית, וראשו גדל מעט על מנת שיוכל להכיל את המוח. גם עצמותיו ממשיכות להתקשות ושריריו מתחזקים. לצורך ההתפתחויות הללו חשובה מאד תזונה נכונה שלך, שתכלול שפע של סידן, ויטמין C, ברזל, חלבון וחומצה פולית.

בשלב זה התינוק שלך מתחיל להתכונן לקראת החיים מחוץ לרחם: הוא מתחיל לווסת את חום הגוף בעצמו, מטיל בערך חצי ליטר (!) של שתן כל יום לנוזל מי השפיר, וייצור תאי הדם האדומים שלו עובר לאחריות הבלעדית של מח העצם. כמו כן, התינוק מפריש הורמונים מבלוטת האדרנל, שגורמים להפעלת ההורמון פרולקטין בגופך, וכתוצאה מכך את מתחילה לייצר חלב.

זה הזמן:

  • להקפיד לשתות הרבה ולאכול מכל אבות המזון- למען הבריאות שלך ושל התינוק שלך. אכלי סיבים, פירות וירקות, מוצרי חלב ובשר, וקחי את התוספים הנחוצים אם יש בצורך בכך.
  • לעקוב אחר התנועות של התינוק ולשים לב שאין ירידה בתדירות שלהן.
  • לקבל חיסון נגד שעלת (ניתן בקופות החולים בשילוב עם חיסון נגד דיפתריה וטטנוס ולעתים גם עם חיסון נגד פוליו) את החיסון ניתן לקבל בין השבועות אם עוד לא הכנת רשימה, כעת כדאי להכין רשימת קניות לקראת הלידה - ניתן להיעזר בכלי הזה להכנת רשימת קניות בקלות וליצור רשימה הכוללת את הרהיטים, התכשירים, הביגוד וכל מה שצריך לחדר של התינוק ולטיפול בו.

בשבוע זה כדאי להקפיד:

  • לקבל חיסון נגד שעלת אם עוד לא קיבלת (ניתן בקופות החולים בשילוב עם חיסון נגד דיפתריה וטטנוס ולעתים גם עם חיסון נגד פוליו) את החיסון ניתן לקבל בין השבועות 27-36.
  • להתמרח בקרם גוף (על מנת להימנע מהגירוד שמתלווה להופעת סימני מתיחה).
  • לצרוך תוסף ברזל מתום החודש השלישי להריון (החל משבוע 16) ועד שישה שבועות לאחר הלידה - 30 מ"ג בכל יום.
  • על תזונה בריאה ומאוזנת, חשובה במיוחד תזונה שכוללת ברזל וחומצה פולית. החומצה הפולית עוזרת בין השאר גם להגנה על עורך, שודאי נעשה כהה יותר. הברזל חשוב מאד למניעת אנמיה, ותזונה שעשירה בוויטמין C עוזרת לו להיספג בגוף. הקפידי גם להימנע מקפאין, מפני שהוא מונע את ספיגת הברזל.
  • להקפיד על שתייה מרובה של מים.
  • אם עוד לא התחסנת - להתחסן לשפעת
  • ליטול תוסף יוד - חשוב לשים לב להמלצות משרד הבריאות בנוגע לצריכת תוסף יוד, מומלץ לצרוך יוד במינון של 150-250 מיקרוגרם - החל מחודש לפני כניסה להריון, במשך כל ההריון וכל תקופת ההנקה.
  • ליטול ויטמין D - במשך כל ההריון ותקופת ההנקה מומלץ ליטול ויטמין D במינון של 400-200 יחידות בינלאומיות.
  • ליטול חומצה פולית - במהלך שנות הפוריות מומלץ לכל אישה לצרוך בכל יום 400 מק"ג חומצה פולית כתוסף, לפחות חודש ימים לפני הכניסה להריון ובמהלך ההריון (במצבים מיוחדים יש לשקול מתן מינון גבוה יותר של חומצה פולית, על פי הנחיות משרד הבריאות).
  • להימנע מאלכוהול ועישון.
  • לבצע פעילות גופנית קלה ולא מאומצת (כמו הליכה) - להישמר מפעילות עם סכנת נפילה.
  • להצטרף לקבוצת שיתוף ותמיכה בווטסאפ עם נשים שמיועדות ללדת באותו חודש כמוך, תוכלי להתייעץ, לשאול וליצור חברויות בסביבה תומכת - להצטרפות לווטסאפ.

הצטרפי כעת לקבלת תזכורת SMS שבועית התואמת את שבוע ההריון שלך כגון: רשימת בדיקות, משקל העובר ונקודות התייחסות חשובות - השירות ניתן בחינם - לחצי להצטרפות.

הטיפ השבועי:

היי קשובה לגופך ואל תתפלאי אם מוצר שתמיד היה בסדר לפתח גורם לך דחיה או מעורר תגובה אלרגית.

חישוב מועד לידה משוער

מחשבון פוריות / ביוץ

(אם אינך יודעת הכניסי 28)

שמות לתינוקות

  בנים   בנות   יוניסקס
לפי התאמה נומרולוגית:
מותר ואסור לאכול בהריון והנקה

הטבות ליולדת

כתבות אחרונות

אינדקס הריון ולידה