שבוע 23 להריון - חודש חמישי - טרימסטר 2

ההתקדמות שלך

נשארו 4.2 חודשים - 18 שבועות (כולל השבוע)
57%
טר׳ 1
............
טר׳ 2
........
...
טר׳ 3
............

מה קורה לגופך:

זה לא יהיה מפתיע אם ככל שמתקדם ההריון, קשה לך יותר לישון בלילה. בטנך הגדולה גורמת לך לתחושת אי-נוחות, עלייך לקום לשירותים בלילה, ייתכן שאת סובלת מצרבות ו/או מכאבי רגליים לעתים תכופות. שלא לדבר על כך שהלידה המתקרבת יכולה להיות דבר מאד מלחיץ. ולמרות הכל, השינה חשובה מאד לך ולתינוק שלך. נסי לנוח, להירגע, לשמוע מוזיקה שקטה, לרפד את עצמך בכריות- או כל דבר אחר שעוזר לך להירדם.

אם לאחרונה הבחנת שהקרסוליים שלך נפוחים, אל תהיי מוטרדת מכך: זו תופעה שכיחה מאד בשלב הזה של ההריון, והיא תעבור ימים ספורים לאחר הלידה. הנפיחות נובעת מכך שדם מצטבר בכלי הדם ברגלייך, בעיקר לאחר עמידה ממושכת או בסוף יום מעייף. הרחם לוחץ על ורידים שמחזירים דם מהרגליים ללב, ושכיבה על הצד יכולה לשפר מעט את המצב. בנוסף לכך נסי להימנע מעמידה ממושכת, ולהרים את רגלייך כשאת יושבת. הקפידי גם לשתות הרבה בכדי להמריץ את זרימת הדם בגופך. בכל אופן, אם תבחיני בנפיחות רבה באזורים אחרים - בכפות ידייך או בפנייך, פני לרופא המטפל..

בתקופה הקרובה תמשיכי להרגיש התכווצויות של שרירי הרחם, שמכינות את הרחם לקראת הלידה. ההתכווצויות האלה נורמאליות לגמרי ואינן מכאיבות לתינוק או מסכנות אותו. יכול להיות שבביקור אצל הרופא, הוא ינסה להעריך על פי גודל בטנך מה גודל הרחם ומה מצב ההתפתחות של העובר. בשלב זה כבר קיימים הבדלים בקצב ההתפתחות בין תינוקות שונים, ולכן עשויה להיות חריגה קלה (למעלה או למטה) מהגודל הממוצע של עוברים. בכל מקרה, בינתיים אין שום סיבה לדאגה.

מה קורה עם תינוקך:

משקלו של העובר נע השבוע בין 450-500 גרם. עורו מכווץ ורפוי, מפני שתאי העור מתרבים מהר יחסית, ואילו שכבת השומן שמתחת לעור עדיין לא הספיקה להתעבות במיוחד. צבע העור בשלב זה אדמדם, והוא מכוסה שכבת דקה של שיער, שצבעו כהה יותר השבוע מכפי שהיה לפני כן.

התינוק שלך כבר מניע כל הזמן את ידיו ורגליו, וכן בולע מי שפיר. אולם, ברוב המקרים ההפרשה הראשונה דרך מערכת העיכול מתרחשת רק לאחר הלידה, ולא בזמן ההריון. השבוע מתקדמת גם התפתחות מערכת הנשימה: בריאות נוצרים נימים רבים, שיהיו חיוניים ביותר לכך שהתינוק יוכל לנשום אחרי שייוולד.

זה הזמן:

בשבוע זה כדאי להקפיד:

  • להתמרח בקרם גוף (על מנת להימנע מהגירוד שמתלווה להופעת סימני מתיחה).
  • לצרוך תוסף ברזל מתום החודש השלישי להריון (החל משבוע 16) ועד שישה שבועות לאחר הלידה - 30 מ"ג בכל יום.
  • על תזונה בריאה ומאוזנת, חשובה במיוחד תזונה שכוללת ברזל וחומצה פולית. החומצה הפולית עוזרת בין השאר גם להגנה על עורך, שודאי נעשה כהה יותר. הברזל חשוב מאד למניעת אנמיה, ותזונה שעשירה בוויטמין C עוזרת לו להיספג בגוף. הקפידי גם להימנע מקפאין, מפני שהוא מונע את ספיגת הברזל.
  • להקפיד על שתייה מרובה של מים.
  • אם עוד לא התחסנת - להתחסן לשפעת
  • ליטול תוסף יוד - מומלץ לצרוך יוד במינון של 150-250 מיקרוגרם - החל מחודש לפני כניסה להריון, במשך כל ההריון וכל תקופת ההנקה.
  • ליטול ויטמין D - במשך כל ההריון ותקופת ההנקה מומלץ ליטול ויטמין D במינון של 400-200 יחידות בינלאומיות.
  • ליטול חומצה פולית - במהלך שנות הפוריות מומלץ לכל אישה לצרוך בכל יום 400 מק"ג חומצה פולית כתוסף, לפחות חודש ימים לפני הכניסה להריון ובמהלך ההריון (במצבים מיוחדים יש לשקול מתן מינון גבוה יותר של חומצה פולית, על פי הנחיות משרד הבריאות).
  • להימנע מאלכוהול ועישון.
  • לבצע פעילות גופנית קלה, חשוב להימנע מפעילות גופנית עם סכנת נפילה.
  • להצטרף לקבוצת שיתוף ותמיכה בווטסאפ עם נשים שמיועדות ללדת באותו חודש כמוך, תוכלי להתייעץ, לשאול וליצור חברויות בסביבה תומכת - להצטרפות לווטסאפ.

הצטרפי כעת לקבלת תזכורת SMS שבועית התואמת את שבוע ההריון שלך כגון: רשימת בדיקות, משקל העובר ונקודות התייחסות חשובות - השירות ניתן בחינם - לחצי להצטרפות.

הטיפ השבועי:

בהריון יש לך שותף, אשר זקוק לאספקה שוטפת של רכיבי תזונה. אכילה מסודרת תסייע לך בכך ותמנע רעב וחולשה כתוצאה מירידה קיצונית של רמת הסוכר. לכן - הקפידי על ארוחות קבועות ומאוזנות מרובות בירקות ומינרלים.

חישוב מועד לידה משוער

מחשבון פוריות / ביוץ

(אם אינך יודעת הכניסי 28)

שמות לתינוקות

  בנים   בנות   יוניסקס
לפי התאמה נומרולוגית:
מותר ואסור לאכול בהריון והנקה

הטבות ליולדת

כתבות אחרונות

אינדקס הריון ולידה