ההתקדמות שלך
נשארו 4.2 חודשים - 18 שבועות (כולל השבוע)
58%
טר' 1
. . . . . . . . . . . .
טר' 2
. . . . . . . . .
. . .
טר' 3
. . . . . . . . . . . .

טיפ טיפה לפני ההרחבה

השבוע בו את ממשיכה לתפוח, אבל אם תרקדי קצת, העובר שלך יוכל להצטרף אליך! עוד שבוע של ההריון שלך עם העדכונים על מה שמתרחש בגופך וגם המלצות חשובות.

תמשיכי לגלול כדי לגלות מה את עשויה להרגיש השבוע, לראות תמונות של נשים בשבוע שלך ולקבל טיפ לחצי השני.

משקל העובר
קצת יותר מ-500 גרם

גודל העובר
28-29 סנטימטר

באיזה חודש אני?

אם את בשבוע ה-23 להריון, את בסוף החודש החמישי.

המדידה השבועית

העובר שלך בגודל אשכולית, הוא שוקל קצת יותר מ-500 גרם, ואם נמדוד אותו – נקבל 28-29 סנטימטר.

אנחנו גדלים

עובר בשבוע 23 להריון
עובר בשבוע 23 להריון

מערכת העצבים של העובר ממשיכה להתפתח: עכשיו הוא יכול לזהות אור, קול וכאב. אם את רוקדת, הוא מתמסר לחוש הקצב יחד אתך, היית מאמינה? בלוטת יותרת הכליה מייצרת אינסולין והריאות של מייצרות חומר שיעזור להם לתפקד אחרי הלידה.

בנוסף, התינוק שלך מתחיל לבדוק איך עובדת מערכת העיכול שלו. למרות שעדיין אין כל כך מה לעכל חוץ ממי שפיר, עדיין חייבים להכין את הכול לקראת הלידה.

מה קורה בגופך?

כל הדברים הרגילים: בצקתיות באזור הקרסוליים, כפות הידיים ואפילו באזור הפנים, במיוחד אם את יושבת הרבה בלי לזוז. לכן בקשה קטנה: ממש ברגע זה קומי, תתמתחי ותעשי כמה צעדים. זה יעזור.

יכול להיות שתרגישי...

  • לחץ על שלפוחית השתן – בגלל הרחם שממשיך לגדול. מעכשיו תצטרכי ללכת לשירותים לעתים קרובות יותר.
  • שאת מגושמת מדי – את ממשיכה לעלות במשקל והפרוגסטרון ממשיך להכין את הגוף שלך ללידה, להפוך את המפרקים לגמישים יותר והרצועות לנמתחות יותר. כדי לשמור על עצמך מומלץ שתשני תנוחות מישיבה לקימה או משכיבה לישיבה בצורה איטית יותר. בגזרת הפעילות הגופנית, בחרי פעילות איטית ומהנה בשבילך, זה חשוב מאד ויסייע לך גם בלידה ואחריה.
  • חרדות וחששות – בגלל גופך המשתנה והלידה המתקרבת. זה לגמרי בסדר קצת לחשוש, אבל אין סיבה להחזיק את זה בפנים. התייעצי עם המטפלת הרגשית אם יש לך, עם חברה קרובה או עם בן או בת הזוג. בוודאות יהיה להם מה להציע.
  • שהעובר מגיב לסוגי המזונות והשתייה השונים שאת צורכת – קר או חם, מתוק, חמוץ או קצת חריף, לפעמים בתגובה לאכילה של משהו תרגישי תנועות נמרצות בבטן.

TO DO LIST

  • לצאת החוצה – ויטמין D חשוב לכל אחד, במיוחד כשאת בהריון. השתדלי להיות בשמש (כמובן עם קרם הגנה וכובע במידת הצורך) במשך 5 עד 30 דקות כל יום.
  • להתחיל לברר על קורס הכנה ללידה – רוב הסיכויים שבשבוע הזה את כבר מוצפת במידע רב לגבי ההריון, הלידה וכל התופעות הנלוות. עם זאת, אסור להתעלם מהחשיבות של קורס ההכנה ללידה. בסופו של דבר, מדובר בסדרת מפגשים שנועדה למקד אותך וכמובן להכיר את המושגים המקצועיים השונים שיקלו עליך ועל המלווה שלך בשיחות עם הצוות המקצועי. 
  • להתחיל לחפש דולה – מי ילווה אותך בלידה? כבר למדת שחשוב מאוד להאציל סמכויות, ונוכחות של דולה בחדר לידה יכולה להיות ממש במקום. איך בוחרים דולה? מחפשים המלצות, נפגשים ובודקים האם יש ביניכן קליק. זה הכרחי, כי מתחילה כאן מערכת יחסים מאד חשובה.

תזונה

כמה את צריכה להעלות במשקל כל שבוע? בתקופה זו – כ-450 גרם. כמובן שמדובר בנושא מאוד סובייקטיבי, לכן כדאי להתייעץ עם הרופא ובמידת הצורך לשפר את התזונה. אגב, אין מה לדאוג, בדרך כלל את רוב משקל ההריון, את משילה כבר בלידה. העובר עצמו שוקל לרוב בין 3 ל-4 ק"ג, מי שפיר – 1 ק"ג, שליה – כ-700 ג', הרחם שגדל במהלך חודשי ההריון שוקל גם הוא בערך 1 ק"ג. החזה שלך מוסיף למשקל 1-1.3 ק"ג, נפח הדם הנוסף – בין 1.3 ל-1.8 ק"ג, נוזלי גוף נוספים – אותו משקל בערך. רק 3-4 ק"ג הם שומן.

כדי שהנתונים האלה יישארו בגדר הפרופורציה, חשוב להקפיד על תפריט מאוזן לאורך כל ההריון.

אין סיכוי שידעת את זה

תורכיה היא מדינה עם אחוז הכי גבוה של הילדים שנולדו בניתוח קיסרי (יותר מחצי) ואילו באיסלנד – אחוז הניתוחים הקיסרים הכי נמוך בעולם, 15% בלבד.

נקודת מבט זוגית

לדבר, לדבר, לדבר – כי לא תמיד אישה בהריון יודעת לשים אצבע ולהוציא את החששות שלה החוצה. ושוב, לא צריך לגשת מיד להצעות פרקטיות, אלא קודם להקשיב.

סקר

 

ייעוץ מדעי – פרופסור אייל ענתבי, מנהל מערך נשים ויולדות במרכז רפואי ברזילי