ההתקדמות שלך
נשארו 3.7 חודשים - 16 שבועות (כולל השבוע)
63%
טר' 1
. . . . . . . . . . . .
טר' 2
. . . . . . . . . . .
.
טר' 3
. . . . . . . . . . . .
שבוע 25

טיפ טיפה לפני ההרחבה

שבוע בו העובר שלך ממשיך לגלות את העולם ואת ממש יכולה להרגיש את זה. עוד שבוע של ההריון שלך עם העדכונים על מה שמתרחש בגופך וגם המלצות חשובות.

תמשיכי לגלול כדי לדעת מה את עשויה להרגיש השבוע, לראות תמונות של נשים בשבוע שלך ולענות על סקר ההריון השבועי שלנו.

משקלו
כ-700 גרם

גודל העובר
כ-31 סנטימטרים

באיזה חודש את?

אם את בשבוע 25, את בחודש השישי להריונך.

המדידה השבועית

העובר שלך שוקל בערך 700 גרם ואורכו כ-31 סנטימטר מהראש ועד כפות הרגליים. עכשיו הוא בגודל של בטטה ממוצעת.

אנחנו גדלים

עובר בשבוע 25 להריון

השבוע נוצרים חלקים שונים של עמוד השדרה, דבר חשוב בפני עצמו. השומן התת-עורי ממשיך להצטבר והעור של העובר הופך להיות חלק יותר, ממש כמו שיהיה בלידה.

גם השיער ממשיך לצמוח ואם היה אפשר להציץ פנימה, היית יכולה לראות באיזה צבע שיעור מדובר והאם הוא חלק או מתולתל. חוץ מזה, מעכשיו העובר כבר יודע איפה זה למעלה ואיפה זה למטה! זו מיומנות חשובה, למישהו שצריך בסופו של דבר להתכונן לעבור בתעלת הלידה.

מה קורה בגופך?

את ממשיכה לעלות במשקל ולפעמים זה יכול לגרום לחרדה. האם העלייה הזו היא בגדר הנורמה? תוכלי להיעזר במחשבון עלייה במשקל כדי לבדוק איפה את עומדת. חשוב מאוד להיות עם היד על הדופק ולזכור שגם אם המשקל מראה מספרים גבוהים יותר ממה שהיו אמורים להיות, הרבה פעמים זה בגלל אגירת הנוזלים בגוף שלך. המטרה העיקרית שלנו, כמובן, שהתינוק יהיה בריא ויקבל את כל הנוטריינטים (חומרי המזון) הדרושים וגם שלא תרגישי כבדה מדי כשתהיי בשליש השלישי. לכן כל מה שצריך זה רק להמשיך לאכול מאוזן ולעשות פעילות גופנית.

העובר שלך זז באופן קבוע – וזה נהדר, כי תנועות קבועות הן סימן לכך שייוולד לך תינוק בריא. אם את מרגישה תנועות כבר יותר מדי זמן, שתי מים קרים, שימי מוזיקה או תבקשי מבן או בת הזוג לעשות לך מסאז' ותוך זמן קצר כבר תקבלי דחיפה אחת או שתיים בצלעות מבפנים.

 

יכול להיות שתרגישי...

  • סימפיזיוליטיס – האם את סובלת מהתופעה, כמו כ-1%-2% מכל הנשים בהריון? מדובר בכאבים חדים בעצם החיק, העצם התחתונה והקדמית של האגן הממוקמת מעל שערות הערווה. האשמים בתופעה הם, ניחשת נכון, ההורמונים שמגמישים את האגן ומכינים אותו ללידה – אבל לפעמים קצת מגזימים. כאבים אלה יכולים להמשיך עד הלידה והם עלולים להפוך פעולות פשוטות כמו התהפכות במיטה או עלייה במדרגות למשימות כואבות ומורכבות. אם את סובלת מסימפיזיוליזיס, רצוי שתתייעצי עם הרופא המטפל שלך. ההמלצות יכולות לכלול הפחתה בפעילות, טיפול במשככי כאבים ובמקרים חמורים פיזיותרפיה.

  • לחץ על הצלעות – הרחם ממשיך להתרחב, אבל אל דאגה, כבר לא נשאר הרבה.

  • שכולם מסביב מתלהבים מדי ואת לא שותפה לזה – כלפי חוץ ההריון תמיד נראה לכולם התקופה המאושרת ביותר ותראי כמה מתוקה הבטן הבולטת שלך! נכון, לאחרים אין כל כך מושג, אבל חשוב שתדעי – זה בסדר לא להרגיש ששמחה מציפה אותך 24/7. מותר להרגיש קצת עייפה וקצת שינויי מצב רוח. וכמובן, אם את מרגישה שזה חורג מהנורמה, חשוב מאד לשוחח עם הרופא המלווה או עם המטפלת הרגשית שלך.

נשים בשבוע 25

TO DO LIST

  • להכין את הילדים – אם זה לא הילד הראשון שלך, השבוע כדאי לחלוק את הבשורות המעולות עם הילדים האחרים. ככה מצד אחד יהיה להם מספיק זמן כדי להתרגל לרעיון, אבל הם לא יצטרכו לחכות יותר מדי זמן.
  • לשים לב לראייה שלך – שינויי ראייה פתאומיים בהריון יכולים להעיד על סיבוכים, כגון רעלת הריון או סכרת הריון, לכן כדאי מאד במקרה של שינויים ליידע את הרופא המלווה שלך.
  • בדיקת העמסת סוכר – אם עוד לא הספקת, יש לך אפשרות לבצע אותה עד השבוע ה-28. הבדיקה מאפשרת גילוי סכרת הריון, מצב רפואי שיכול לסכן את העובר ולגרום ללידה מוקדמת.
  • לבחור קורס הכנה ללידה – קורסים אלה מיועדים לאישה ההרה ולמלווה. קיים היום מבחר רחב של קורסים – ארוכים או קצרים, פיזיים או אונליין, בבתי חולים, קופות חולים או במסגרות פרטיות. שלב בהריון בו מומלץ להתחיל את הקורס תלוי באורכו. יש קורסים שמומלץ להגיע אליהם בשבועות 26-28, ובמקומות אחרים מומלץ להתחיל את הקורס דווקא בשבוע 31-32. מבחינת העלות, חלק מהקורסים המסובסדים באופן מלא ע"י בתי חולים. קורסים במסגרות פרטיות יכולים לעלות כמה מאות שקלים.

תזונה

כבר דיברנו על סידן ועל הנחיצות שלו לעובר שלך ולעצמך. כדי לשפר את ספיגת הסידן, כדי לצרוך אותו יחד עם ויטמין D שאחרי על המאזן התקין שלו בדם. ניתן למצוא ויטמין D בדגים שמנים, מוצרי חלב מועשרים, ביצים וכבד.

כמובן שגם השבוע חשוב שתקפידי להמשיך לקחת חומצה פולית, ברזל וכל מה שצריך.

אין סיכוי שידעת את זה!

את כבר יודעת שהתינוק שלך יכול לשמוע מהרחם, אבל לקראת השליש השלישי של ההריון הוא אפילו מתחיל לזהות את קולך! הבונדינג מתחיל עוד בבטן!

נקודת מבט זוגית

זה הזמן לתכנן את חופשת הלידה. היום ניתן לחלק את חופשת הלידה בין ההורים ולהקל על שניהם לחזור לשגרה אחרי מאורע כל כך חשוב ומרגש. במידה ומישהו מכם עצמאי או בעל עסק משלו, חשוב להבין כיצד הפעילות עסקית תשתנה אחרי הלידה ואם אתם שכירים, כדאי ליידע את המעסיק לגבי התוכניות שלכם, ולא להשאיר זאת לרגע האחרון. אפשר לקרוא יותר על זכויות בהריון כאן.

סקר

 

ייעוץ מדעי – פרופסור אייל ענתבי, מנהל מערך נשים ויולדות במרכז רפואי ברזילי