ההתקדמות שלך
נשארו 1.2 חודשים - 5 שבועות (כולל השבוע)
90%
טר' 1
. . . . . . . . . . . .
טר' 2
. . . . . . . . . . . .
טר' 3
. . . . . . . . .
. . .

טיפ טיפה לפני ההרחבה

90% מההריון מאחורייך, ואת כבר ממש יכולה ללדת בכל רגע! עוד שבוע של ההריון שלך עם העדכונים על מה שמתרחש בגופך וגם המלצות חשובות.

תמשיכי לגלול כדי לגלות מה את עשויה להרגיש השבוע, לקבל רשימת משימות שבועית וטיפ לחצי השני.

 

משקל העובר
כ-2,750 גרם

גודל העובר
46-47 סנטימטר

באיזה חודש את?

אם את בשבוע 36, את בסוף החודש השמיני להריונך. תארי לעצמך, כבר עברת 90% מההריון שלך!

המדידה השבועית

אולי את חושבת שזה קצת מעליב להשוות את התינוק שלך לראש חסה (יש מצב שאפילו הזלת על כך דמעה הורמונלית), אבל זה אומר שנשאר לך ממש מעט זמן עד שתוכלי להכיר אותו סוף סוף! המשקל של התינוק שלך כרגע כ-2.75 קילוגרים ואורכו כ-46-47 ס"מ.

אנחנו גדלים

עובר בשבוע 36 להריון
עובר בשבוע 36 להריון

הפנים של העובר מתעגלות בזכות שכבת השומן המצטברת ועוד רגע תוכלי כבר לנשק את הלחיים האלה. שרירי הפנים שלו מתחזקים וזה יאפשר לו לינוק ולחייך אליך. ורניקס, שכבת המגן השומנית שהגנה עליו לאורך כל שהותו בתוך הרחם, מתחילה לרדת. רוב הסיכויים שתחושי הקלה בנשימה, כשהשבוע העובר יצנח טיפה יותר למטה לכיוון צוואר הרחם.

בשלב זה של ההריון 96% מהתינוקות ממוקמים ברחם כשהראש שלהם ופנה כלפי צוואר הרחם, מה שמאפשר לידה נוחה. את 4% הנותרים אפשר לנסות לעודד  להתהפך בצורה ידנית. היפוך עובר חיצוני – פרוצדורה מיוחדת שמבצע רופא מומחה.

מה קורה בגופך?

חוץ מזה שאת יכולה ללדת בכל רגע, שום דבר מיוחד. כל יום מקרב אותך למפגש המיוחל עם הבייבי שלך ואת מצד אחד מאושרת ומצד שני חוששת. כל מה שצריך בשלב הזה הוא להיות קשובה לעצמך וכמובן לתינוק שעדיין נמצא אצלך בבטן. נשאר ממש קצת זמן.

יכול להיות שתרגישי...

  • שנעלם לך התיאבון – לגיטימי לחלוטין ובכלל לא מפתיע, בהתחשב בלחץ שמופעל על מערכת העיכול שלך והצרבות.
  • צרבות – ובכן, הן עדיין כאן. זוכרת שכדי לקחת תרופות נגד צרבת בשלב זה של ההריון כדאי להתייעץ עם הרופא או הרופאה המטפלת?
  • חוסר נוחות באזור רצפת האגן – התינוק שלך ממשיך לרדת למטה והוא מפעיל לחץ על רצפת האגן. את יכולה להתחיל לשים לב לצירים – התכווצויות חזקות בתדירות קבועה.
  • שאת פשוט לא מסוגלת לישון – אם פתאום בשעה שלוש בלילה את מוצאת את עצמך עונה למיילים או מסדרת מחדש את הארון, זה בסדר גמור. אבל בכל זאת, כדאי שתנסי להירגע ולעצום עיניים לפחות לקצת זמן.
  • שכפות הרגליים והקרסוליים שלך נפוחות – בצקתיות מינורית זו תופעה נורמלית לגמרי בשבוע ה-36. אם את בהריון עם תאומים, הבצקת אפילו יותר משמעותית. אל דאגה, אחרי הלידה היא תיעלם לחלוטין. עם זאת, ברגע שמדובר בבצקת פתאומית, זה יכול להעיד על בעיה רצינית כמו רעלת הריון, לכן מומלץ ליידעה מיד את הרופא המטפל.
  • שינויים בהפרשות וגינליות – בשבוע ה-36 להריון כמות ההפרשות הווגינליות יכולה להתגבר, כי הגוף מכין את עצמו ללידה. חשוב לשים לב שלא מדובר בהפרשות מימיות מדי (מה שמעיד על דליפת מי שפיר ובמקרה הזה כדאי ליצור קשר מידי עם הרופא), דמיות (סימן של לידה מוקדמת) או צמיגיות מדי מוכתמות בדם "ישן" – פקק רירי של צוואר הרחם. אם הפקק הרירי יצא, זה אומר שהצירים יגיעו בקרוב. השאלה – עד כמה בקרוב? לצערנו, לא ניתן לדעת. זה יכול לקחת כמה ימים ואפילו שבועות. נהוג לנסוע לבית חולים כשהצירים מופיעים בהפרשים קבועים של 5 דקות למשך שעה לפחות. מומלץ לנסוע לבית חולים בדחיפות אם ירדו לך המים או אם התזוזות של התינוק לא מורגשות יותר מדי זמן, אם את סובלת מחום, דימום, כאבי ראש חזקים או ראיה מטושטשת.
  • צירי ברקסטון-היקס (צירים מדומים) – הם עדיין כאן, ואף נהיים יותר אינטנסיביים עם הזמן. כדי לא להיכנע לאזעקת שווא ולהגיע לבית חולים עם הצירים המדומים, כדאי לזכור: כשמגיע הציר האמיתי, מדובר בהתכווצות חזקה יותר מאלה שאת רגילה אליהם במחזור החודשי.

נשים בשבוע 36 להריון

TO DO LIST

  • להתכונן וללמוד מתי להגיע לבית חולים – תלוי בתכיפות הצירים שלך ובהרגשתך, כאן תוכלי לקרוא על כך בהרחבה.
  • בדיקת GBS – שמטרתה לבדוק האם את נשאית של חיידק מסוג סטרפטוקוק B. שבועות 36-37 הם הזמן לבצע בדיקה זו, במידה והופנית אליה ע"י הרופא שלך. בארץ מקובל לבצע את הבדיקה לנשים בקבוצת סיכון (GBS בהריון קודם, ירידת מים לפני שבוע 37, צירים לפני שבוע 37 ועוד). אם יתברר שאת נשאית של החיידק, תצטרכי לקבל שתי מנות אנטיביוטיקה במהלך הלידה על מנת למזער את הסיכון ההדבקה של הבייבי. חשוב לציין שמלבד הלידה אין לנשאות ל-GBS סיכון וגם אין תסמינים.
  • שוקלת להשתמש באפידורל? – כאן, במדריך המלא בנושא האפידורל בלידה, את יכולה לקרוא את כל מה שצריך לדעת: היתרונות, החסרונות, מתי הכי טוב לבקש ואיך להתכונן.
  • לעקוב אחרי תנועות העובר – אם ישנה ירידה בתדירות, כדאי ליידע את הרופא.
  • לקבל חיסון נגד שעלת – הגעת לשבוע האחרון בו ניתן לקבל את החיסון. אם עדיין לא עשית זאת, מומלץ להזדרז!
  • להוריד אפליקציה לתזמון צירי לידה להורדה.
  • להצטרף לקבוצת וואטסאפ שלנו – קהילת שיתוף ותמיכה עם נשים שעומדות ללדת באותו חודש איתך. זה המקום שלך להתייעץ, לשאול וליצור חברויות חדשות.
  • להקפיא אוכל לשבועות ראשונים אחרי לידה – אם יש לך כוח וקצת זמן פנוי, זה זמן מושלם לדאוג לאוכל לך ולמשפחתך אחרי לידת הבייבי. אפשר לחלק כמויות גדולות ולחלק אותם למנות קטנות יותר. מומלץ להקפיא שניצלים (מטוגנים או מוכנים לטיגון), קציצות מטוגנות או עם רוטב, פשטידות, מרקים או "בסיסים למרק" – ירקות חתוכים מאודים שאפשר להפוך בקלות למרק. שימי לב, תפוחי אדמה מבושלים פחות מתאימים להקפאה.

תזונה

מה משותף לטחינה, סלמון וסרדינים? נכון, שלושתם טעימים מאד ושלושתם גם מכילים סידן. סידן חשוב מאד לתזונה שלך בהריון, כי הוא מסייע לחזק את העצמות, השיער, השיניים והציפורניים שלך ושל העובר שלך. ניתן לשלב בתפריט גם מוצרים המועשרים בסידן, חלב או יוגורט. למשל, דייסת קוואקר עם חלב מועשר בסידן בתוספת דבש, או שייק פירות עם חלב סויה, או יוגורט מועשר בסידן.

אין סיכוי שידעת את זה!

השינויים ההורמונליים בהריון יכולים לגרום לך לפתח דלקת חניכיים. זו הסיבה שחשוב מאד לבקר את רופא שיניים בהריון.

נקודת מבט זוגית

שבוע בו הבייבי בהחלט יכול לצאת לאוויר העולם. ההמלצה בשבילך – להכין את מקום העבודה שלך לתרחישים האפשריים. אין ספק שהם כבר יודעים שיש תינוק בדרך, אבל רוב הסיכויים שהם לא ממש עוקבים אחרי התאריך המתקרב. בין אם מדובר בעסק עצמאי או מקום עבודה עם הנהלה, צריך להתכונן ולעשות את השיחות האפשריות כדי להסביר שבחודש הקרוב יהיה צורך בהקפדה על הזמנים מצד אחד ותיתכן יציאה ספונטנית מצד שני.

סקר

 

ייעוץ מדעי – פרופסור אייל ענתבי, מנהל מערך נשים ויולדות במרכז רפואי ברזילי