כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

התפתחות תינוקות וליווי התפתחותי בשנה הראשונה

כהורים אנו מלווים את שלבי ההתפתחות השונים של תינוקנו בהשתאות שלעיתים מלווה בדאגה. אנחנו חיים בעידן של רשתות חברתיות שמוצפות בתוכן אין סופי על הריון, לידה, הורות, שינה, הנקה, ועוד... אנו נחשפים לתכנים זמינים בשפע כה רב ומרוב היצע לעיתים אנו נוטים  להתבלבל ולדאוג.
אז במאמר מטה אנחנו רוצים לעשות לכם קצת סדר, לפחות סביב נושא התפתחות תינוקות וליווי התפתחותי.
זמן קריאה:
5 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

על מה כולם מדברים, מה זה בכלל ליווי התפתחותי?

האם ליווי התפתחותי זה משהו שכל תינוק ואם צריכים להיחשף אליו? מתי, איפה, כמה ולמה? בואי נחזור לרגע להתחלה ונבין איפה הכל מתחיל-
התינוקות שלנו מתחילים את התפתחותם כעוברים ברחם, את זה כולנו יודעים. שם הם גדלים ומתפתחים באופן פיזי כמובן. מה שלא כולם יודעים, שההתפתחות המוטורית והקוגניטיבית מתחילה גם היא ברחם. המוח מתפתח וגדל וכבר שם מתחילה להתרחש למידה הדרגתית.

בתוך הרחם מתפתחות מערכות החושים השונות, אותן מערכות שילכו וישתכללו כאשר יגיח התינוק לאוויר העולם. גם בתוך הרחם, יש למערכת החושים תפקיד פעיל והעובר לומד מהן ומבסס חוויות שישפיעו עליו לאחר הלידה.

בהיותו ברחם, העובר חווה סוגי מגע שונים: לחץ מדפנות הרחם, מגע מרפרף מחבל הטבור וסביבתו המימית וכמובן השיא במעבר בתעלת הלידה ולכן כאשר התינוק מגיח לעולם, המגע אינו זר לו, ההפך- הוא נחוץ לו ומקנה לו ביטחון רב.

גם גירוי תנועתי חווה העובר בהיותו ברחם אימו. הוא יחווה זאת ברמות שונות. עובר שאימו פעילה, ספורטיבית ותזזיתית, יחווה גירוי תנועתי רב לעומת זאת עובר שאימו מסיבה כזו או אחרת נמצאת בשמירת הריון או איננה פעילה פיזית, במקרה כזה העובר יחווה גירוי תנועתי נמוך הרבה יותר.

סביבתו של העובר ברחם רועשת: העובר שומע את קולה של אימו, את רעשי האיברים הפנימיים שלה, ושומע את דופק ליבה. לאחר הלידה, סביבתו הרועשת משתנה ולעיתים אף הופכת לסביבה שקטה מידי, מה שכמובן יכול להשפיע על תחושת הביטחון המוכרת.

בסופו של דבר, כל מכלול הגירויים והתחושות האלה ישפיעו על התינוק בימים ובחודשים הראשונים לחייו מחוץ לרחם.

בשעה טובה ובאושר גדול המפגש המיוחל סוף סוף קרה. ידינו מלאות באוצר לו חיכינו חודשים רבים.. ומה עכשיו?

כולנו דואגים לרווחת התינוקות שלנו, מאכילים, מחליפים להם, מקלחים ומטפלים בהם בדרך המסורה ביותר. את מכירה את המשפט הידוע שאומר, כל התינוקות גדלים ומתפתחים, וכולם יודעים ללכת… הכל נכון!
הטבע ואבולוציית האדם הם אלה שמתווים את מסלול התפתחותם של התינוקות ובסופו של דבר הם מתפתחים, גדלים ומגיעים להישגים. חשוב לדעת שסדר ההתפתחות דומה אצל רוב התינוקות, אולם קצב השגת אבני הדרך שונה מתינוק לתינוק וטווח הנורמה הוא רחב. לדוגמא: יש תינוקות שמתחילים ללכת בגיל 12 חודשים ויש כאלה שרק בגיל שנה וחצי, כל תינוק והקצב שלו.

אז אם כך- למה מדברים כל כך הרבה על התפתחות תינוקות וליווי התפתחותי? האם באמת כל כך חשוב לשים על זה דגש?

התשובה היא חד משמעית- כן!!

התפתחות תינוקות, הוא תחום עשיר בידע, וידע הוא כוח שיכול לעזור לנו ולקטנים שלנו. בשנה הראשונה בונה התינוק בסיס וייסוד בכל התחומים: התפתחות שכלית, התפתחות מוטורית, התפתחות רגשית, התפתחות חושית ועוד, וככל שנחזק ונבסס את אותם יסודות, נבנה בסיס חזק וטוב יותר להתפתחות בריאה, נכונה ומאורגנת. אם חוזרים לרגע להתחלה, אז אכן התינוקות שלנו יכולים לחלוטין להתפתח ללא התערבות כלשהי וללא מלווה התפתחותית, אך כאשר ההורים מקבלים כלים לסייע לקטנטנים להתמודד עם האתגר והחשיפה לעולם הגדול, היכולת לממש את הפוטנציאל בקלות גדלה והאתגרים יכולים להיות קלים יותר. המעבר משלב לשלב יהיה מרוכך, כך למשל המעבר מזחילה לישיבה או מישיבה לעמידה.

ליווי התפתחותי לתינוקות גם נותן מענה וכלים לאותם הורים שזקוקים לתמיכה וחיזוק, ובפרט בשנה הראשונה, בה ההתמודדות יכולה להיות מאתגרת ביותר. בין אם את אמא בפעם הראשונה ומרגישה חסרת ניסיון ובין אם הצטרף למשפחתכם תינוק חדש וכעת את לומדת לג'נגל בין הילדים וצרכיהם השונים, האתגרים הם רבים ולעיתים לא פשוטים.

אף אחד לא באמת מכין אותנו להיות הורים ואם לומר את האמת, לא תמיד קל לנו לתפעל את הסיטואציה החדשה בקלות ובמהירות ופעמים רבות התחושה היא שהכל השתנה ברגע אחד.

פעמים רבות ההתחלה מלווה בקושי, בחששות, כשברקע ההורמונים משפיעים על מצב הרוח, אי וודאות שמפחידה אותנו והמון רעשי רקע מסביב. תוסיפי לכך התמודדות עם גזים ומחסור בשינה והתוצאה: אמא לחוצה, עייפה ומתוסכלת. סיפור חייהן של רוב האימהות שאני מכירה.

אבל זה ממש לא חייב להיות כך! לא, אין פטנט קסם, ממש לא. אין חוברת הפעלה- איך לעודד התפתחות תינוקות ואין דרך ללחוץ על כפתורים שמסדרים את הכל בדיוק כמו שאנחנו רוצים או מדמיינים. מה כן יש? ידע וכלים שיוכלו לעזור לך ולתינוק לעבור את החודשים הראשונים בכיף, בשלווה וברוגע.

ליווי התפתחותי לא חייב לבוא לידי ביטוי רק כאשר יש עיקוב התפתחותי, כמו שרבים חושבים. ליווי התפתחותי מיועד לתת לך רוח גבית, כזו שתיתן לך מענה שאת עושה בדיוק את הדבר הנכון, מיועד לתת הדרכה והכוונה, וגם לתת פן חברתי ושיתופי בסדנאות התפתחות לדוגמה.

בליווי התפתחותי שמים דגש על מתן מענה לאתגרים של התינוק בכדי לעזור לו לממש את הפוטנציאל שבו, לספוג וללמוד מסביבתו. הרצון שלנו בסופו של דבר הוא לתת לקטנטנים שלנו מקום בטוח ונעים לגדול בו ולאפשר להם להיות פנויים ללמידה והתפתחות.

ובנימה אישית, תהיי בטוחה בהורות שלך, תינוקות להורים בטוחים הם תינוקות רגועים יותר ועל כן יכולים לספוג וללמוד הרבה יותר. תחשפי את הבייבי שלך לחוויות רבות ככל האפשר, תאפשרי לו להכיר, לראות, ללמוד, לשמוע, להרגיש, לטעום, ולהריח… עטפי אותו בהמון חום ואהבה כמובן, ותזכרי שההתפתחות שלהם תלויה הרבה מאוד בכם כסביבה התפתחותית. אם תאפשרו, השמים הם הגבול!

מיכל הרלי – מלווה התפתחותית, יועצת שינה ומדריכת הורים.
טל' 054-7386131

לקבלת עדכונים חודשיים בשנה הראשונה, מלאי פרטים בטופס:

מלאי בבקשה את שמך, כדי שנדע איך לפנות אלייך
אם לא נדע – איך נשלח? מלאי בבקשה כתובת מייל
אם לא נדע – איך נשלח? מלאי בבקשה מספר נייד
מתי נולד הבייבי שלך?
במייל, סמס או גם וגם? תבחרי, בבקשה!
יש להסכים לתנאים
חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן