כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

טיפולי מים בהריון – יתרון וחסרון

הריון הוא תהליך ארוך המשנה את גופך פיזית, רגשית ונפשית. חלל הבטן עובר תהפוכות, ואיברי הגוף הפנימיים שלך נדחקים לקרנות פינה חשוכות כדי לפנות מקום לרחם הגדל והולך.
זמן קריאה:
4 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

לצד כל אלו יש כאבים הנלווים להריון, בחילות והפרעות הורמונליות שלא עושות איתך חסד. ראש וראשון לכאבי ההריון הוא כאב הגב, שנוצר בשל הלחץ הפיזי המופעל על המפרקים והשרירים; זאת בעקבות הגידול במשקל וייצור מוגבר של ההורמון רלקסין, שבתורם עלולים להביא גם ללחץ נפשי נלווה (סטרס).

אז איך בכל זאת אפשר להקל על הכאב ולשמור על בריאות תקינה, בלי לפגוע בגוף ובמהלך ההריון?

הידרותרפיה אקטיבית לנשים בהריון

לפי מחקר שפורסם במגזין ההריון והגינקולוגיה Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing, אפילו אימון מים אחד בשבוע יכול להפחית כאבי גב במחצית; זאת לעומת תרגילי התעמלות קונבנציונליים המבוצעים על הקרקע. בנוסף ולא פחות חשוב, לטיפולי מים יש השפעה ניכרת גם על התינוק בצורה כזו או אחרת.

למים חמים יש כוח מדהים, הנובע מכמה תכונות עיקריות הפועלות על הגוף בו-זמנית. ראשית הלחץ ההידרוסטטי של המים פועל על כל חלקי הגוף בשלושה ממדים, ויחד עם הטמפרטורה הדרושה לטיפול מים אפקטיבי (כ-34 מעלות), מסייעים לשחרר את השרירים התומכים בגוף, כמו גם את המפרקים.

שנית, צמיגות המים פועלת על האישה ההרה בשתי דרכים במקביל – גם מסירה שליש (ועד 80%) ממשקל הגוף ומאפשרת לה לצוף בקלילות, וגם יוצרת כוח התנגדות מעולה לתנועה. התנגדות זו יוצרת אימון כוח אפקטיבי המחזק את השרירים ואת הרקמות, ומשפר משמעותית את יכולותיהם.

כמו כן, עצם הנוכחות בתוך סביבת מים מאלצת את הלב ואת הריאות לפעול בהספק גבוה. לא צריך אפילו לזוז או לפעול, כדי שהדם יזרום בקצב מהיר יותר והריאות יזרימו יותר חמצן. כל זאת הוא תוצאה של תכונות המים, הפועלות על גופנו.

יתרון גדול נוסף של אימון מים לנשים בהריון, הוא העובדה שהסביבה המימית מאפשרת לחזק את הגוף בלי להיפצע, ותוך כדי מונעת גם נפיחויות בקרסוליים, ברגליים ובכפות הרגל (תופעה נפוצה ומציקה במיוחד בתקופת ההריון).

עובדה מעניינת נוספת – מים גועשים מייצרים יונים שליליים, המועילים לבריאות ולמצב הרוח באופן כללי (בדומה למחוללי יונים או חדרי מלח, לטיפול בבעיות נשימה ובעיות אחרות). מקלחת פשוטה או שכשוך במי הבריכה, מוסיפים גם התועלת הזו למניין יכולות הריפוי של המים.

קרדיט תמונה: https://pixabay.com/

טיפול וואטסו פסיבי בתקופת ההריון

אחד מטיפולי המים המרגיעים ביותר עבור תקופת ההריון, הוא טיפול שיאצו במים (הידוע גם בשם "וואטסו" – Watsu). בניגוד לטיפולי ההידרותרפיה האקטיביים, שמצריכים פעילות כזו או אחרת מצידך, בטיפול וואטסו את צפה על המים בתנוחה פסיבית לחלוטין. המדריך הוא זה שמניע את גופך, מערסל אותו ומבצע מתיחות ולחיצות.

יתרונו הגדול של הוואטסו הוא באפקט המרגיע שלו. מכיוון שאת שוכבת בתנוחה כמעט עוברית במים חמים, וגופך מעורסל על ידי מדריך חיצוני – הנטייה היא להגיע למצב של הרפיה עמוקה, עד כדי הירדמות לעיתים. וואטסו תורם לשיפור השינה, להפגת מתח נפשי, לשחרור כאבים, שרירים ומפרקים וכן לתחושה מצוינת באופן כללי. מובטח לך לצאת מהטיפול עם חיוך.

רגע לפני סיום – מה לבדוק וממה להיזהר

אומנם מדובר בטיפולים טבעיים לחלוטין, אבל טרם פנייה לטיפול מים מומלץ לברר מראש כמה נושאים:
1. קבלת אישור מהרופא המטפל – ייתכן שיש לך בעיות רקע כלשהן שעלולות למנוע ממך לקבל טיפולי הידרותרפיה בזמן ההריון. תמיד התייעצי עם הרופא שלך, וקבלי אישור לסוג זה של פעילות.
2. קבלת טיפול על ידי גורם מוסמך בלבד – בעולם שבו קל להתבלבל בין מדריך שחייה ומדריך טיפולי, מומלץ לברר מראש האם מדובר בהידרותרפיסט מוסמך, היכן למד וכמה שנות ניסיון יש לו / לה.

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן