כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

איך לבחור מלווים לחדר הלידה?

בחירת המלווים שיהיו איתך בחדר הלידה היא בוודאי אחת ההחלטות החשובות שעלייך להחליט לקראת הלידה. ההחלטה צריכה להיות שלך ושלך בלבד. בשלב הזה, לקראת החוויה החשובה בחיים חשוב שלא להיכנע ללחצים ול"לא נעים" ולמצוא את עצמך בחדר לידה, בנקודות האינטימיות ביותר בחיים, עם אנשים שאת לא ממש רוצה לצידך. את מכירה מכירה את עצמך, את מכירה את הנפשות הפועלות במשפחה ואת מערכת היחסים איתם ולכן יכולה וצריכה לבחור את מי תרצי לצדך אבל, בעיקר - את מי לא!!
זמן קריאה:
6 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

אמא? חמות? בן הזוג?

בשנים האחרונות עלתה המודעות לזכותן של היולדות לנוכחות מלווה בחדר הלידה. ולא מדובר רק בבן הזוג. לא פעם במקום בן הזוג או בנוסף לו מגיעה גם מלווה נוספת, אמא, חברה טובה, מיילדת אישית או דולה.

לסוגיית בחירת המלווים אין תשובה אחת שתתאים לכולן. ישנן שמעדיפות רק את בן זוגן. יש הבוחרות להביא גם את אימן, או אחות או חברה טובה או דולה.

מדובר באחת החוויות המשמעותיות והמעצימות בחייה של כל אישה אך מעבר לחוויה המרגשת, הלידה עלולה להיות חוויה מלחיצה ונוכחותו של בן הזוג או מלווה נוסף יכולה לסייע להרגיש תחושת רווחה ונוחות.
לעיתים, כאשר יש ריבוי מלווים או כאלה שאת לא תחושי חופשייה להתנהג בטבעיות לידם, הדבר עלול ל"עכב" את הלידה כיוון שאחד התנאים החשובים שיסייעו להפרשת ההורמונים שמקדמים לידה הוא תחושת הביטחון שתהיה לך במקום שבו את נמצאת ובאנשים אותם את מכירה ועליהם את סומכת. 

רוב בתי החולים מאפשרים שני מלווים ובמקומות מסויימים, יאפשרו ליותר מלווים להיות איתך. כל זאת בתנאי שהם שקטים, רגועים, לא מפריעים לצוות, לא מתערבים בעניינים רפואיים ולא גורמים ללחץ אצל היולדת.

האם להודיע: יצאנו לדרך…

ההחלטה הראשונה שתעמוד בפנייך היא להחליט למי להודיע כאשר אתם יוצאים בדרככם לחדר הלידה. נשים רבות בוחרות שלא להודיע לאיש בשלב זה. הדבר עלול לגרום להתקהלות של בני משפחה מחוץ לחדר הלידה, ועלול לגרום לך למתח רב. את מנסה שלא לצעוק או לבכות כדי שלא לצער את ההורים או קרובים אחרים העומדים בחוץ, וההמתנה עלולה לגרום למתחים ולחץ: "נו?! מה קורה?!" לעתים הלידה, מתארכת, קרובייך יתעייפו, רעבים, צמאים ולחוצים וכל זה לא תורם במאומה להם או לך. לכן, החליטי מראש מי תרצי שילווה אותך בחדר הלידה ורק להם תודיעי שיצאת לדרך…

בחורה מתקשרת להודיעה שהיא עומדת ללדת

לחץ ההורים

לעתים קרובות יופעל עלייך לחץ מצד ההורים, במיוחד אמך, הרואה עצמה מועמדת טבעית להיות לצדך בזמן הלידה. לא לכל אחת זה מתאים!! יש כאלה הרוצות לצידן רק את בן זוגן, ללא שותפים לחוויה וכמובן ישנם בני זוג שלא מעוניינים שהחמות תראה אותם ברגעים של התרגשות ואף בכי ודמעות דבר שקורה לעתים קרובות. האמהות חייבות בנקודה הזו להבין ולסגת ואת עליך לעמוד על דעתך, ברב טאקט ובנימוס בקשי את הפרטיות המגיעה לך.

ומה עם אמא?

אם אמא היא האדם אותו את רוצה לצידך בחדר הלידה, כמובן שזה נפלא ומרגש ויכול לעזור מאד. אבל ההחלטה היא שלך. הרבה תלוי ביחסים בינך ובין אימך ובין בן זוגך לחמותו. מסיבה זו לא ניתן להמליץ כך או אחרת ועלייך להיות קשובה לעצמך ולרצונך.

ובן הזוג, מה איתו?

המלווה הראשי, החשוב והתומך ביותר הוא בדרך כלל אבי התינוק, בן זוגך.
רוב היולדות יבחרו דבר ראשון בבן זוגן. רוב בני הזוג אכן מצפים בהתלהבות להיות בחדר הלידה ולעבור ביחד את החוויה המרגשת אלא שצריך להתחשב גם בהם, ברגשותיהם, באמונותיהם ובעיקר באופיים. שוב ביותר שבן זוגך יהיה מוכן ללידה, יידע מהם שלבי הלידה, יתכונן נפשית לתמיכה בך וביחד תצאו למסע המופלא והמרגש של הבאת ילד לתא המשפחתי.
היום מקובל, שבן הזוג נוכח בחדר הלידה, אבל תתפלאו שלא לכולם זה מתאים. אנחנו מביאות את הגברים לנקודה בה הם חשים שמצופה מהם להיות שותפים לכל התהליך, ולכן חשוב לדאוג גם לרווחתם ולצרכיהם של בן הזוג ולהגדיר את תפקידם בחדר הלידה.

דולה בחדר לידה

הדולה נחשבת בבתי חולים מסוימים ל"מלווה". ישנם בתי חולים בהם היא מתקבלת כאשת מקצוע לכל דבר ועניין הבאה לטפל ביולדת.
ובכן ,דולה היא לא בעל ולא אמא. מקומה ותפקידה של הדולה בחדר לידה הוא שונה לחלוטין. היא מגיעה לחדר לידה על מנת לתמוך ולטפל בך (ולפעמים בבעל!) לאורך כל הלידה בכלים מקצועיים כגון רפלקסולוגיה, הומיאופתיה, ארומתרפיה, דמיון מודרך, ספינינג בייביז, ריבוזו, שיאצו, איזון וכל שיטה בה התמקצעה, התמחתה ולמדה. כל דולה וארגז הכלים שלה, כל דולה והאישיות שמתאימה ליולדת. כל יולדת והדולה שהיא בוחרת.
ובכן, הדולה קשורה לנושא בחירת המלווים בלידה, אבל איננה נמנית על בני המשפחה או הבעל שנמצאים כדי לתת תמיכה. הדולה מגיעה כדי לתת תמיכה ומענה מקצועיים היא באה לעבוד.
שיהיה בשעה טובה ומוצלחת !!

מדווחים בווטסאפ..

והנה דרך תקשורתית ופשוטה להעברת "דיווחים" מחדר לידה ועד ביתם של בני משפחתך. פתחו קבוצת וואסטאפ מצומצמת (למשל הוריו של בן זוגך והורייך). בקשי מבן זוגך להיות ל"אחראי תקשורת" שבאחריותו לשגר פעם בשעה עדכון לקבוצה ("פתיחה חמש הכל בסדר") ובין לבין סגרו טלפונים!! אין דבר שיעצבן יותר אותך ואת הצוות הרפואי (וכמובן הדולה..) מאשר ניידים מצלצלים ללא הרף, בדיוק כאשר המיילדת בודקת פתיחה, מרכיבה לך עירוי או מסדרת מוניטור. אין דבר שיעצבן אותך יותר מהצלצולים הללו כשתנסי להתגבר על ציר. מאידך, יולדת בסוף תשיעי שלא עונה לטלפון יכולה להטריף את המשפחה. באופן כזה, עם קבוצת ווטאסאפ שתוכננה והוסכמה מראש משפחתך תהיה מעודכנת ואת תהיי פנויה להתרכז בלידה.

ומה כתוב בחוק זכויות החולה

עלינו להבהיר כי זו הזכות של כל יולדת להביא מלווה אישי לחדר לידה. המלווה אינו רשאי להגיש כל טיפול או להתערב בעבודתו של הצוות הרפואי, לרבות התערבות בעבודתן של המיילדות והחלטותיהן המקצועיות.

  • למוסד הרפואי אין אחריות כלפי המלווה האישי.
  • דולה (תומכת לידה)
    • היולדת רשאית לבחור בדולה שתשמש כמלווה אישית.
    • דולה אינה מוכרת כמטפלת על פי חוק זכויות החולה.
    • אסור לדולה להגיש ליולדת כל טיפול רפואי ואסור לה להתערב בעבודת הצוות הרפואי (רופאים, אחיות ומיילדות).
  • רוב בתי החולים מאפשרים כניסת 2 מלווים יחד עם היולדת לחדר לידה.
  • ישנם הבדלים בין בתי החולים השונים בעניין הנוהל לגבי המלווה האישי (כמה מלווים מורשים להיכנס לחדר לידה ועוד

הערת מערכת: כיום, ישנם סוגי זוגיות וצורות בחירה שונות להבאת ילדים לעולם, זוגות חד מיניים, נשים חד הוריות, פונדקאיות, נשים בגילאים שלא איפשרו פוריות והריון ועוד ועוד.. כמובן שגם אצלן עולה בדיוק אותה סוגיית מלווים מהמשפחה המורחבת וההתייחסות שלנו בכתיבה ל"בן זוג" היא רק לצורך נוחיות הכתיבה.

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן