איך להתמודד עם בריחת שתן לאחר הלידה?

במהלך תקופת ההיריון ישנן נשים הסובלות מדליפת שתן הנגרמת בשל הלחץ הגובר על שלפוחית השתן עקב התרחבות הרחם. עבור חלק מאותן נשים הבעיה חולפת לאחר הלידה, אך ישנן לא מעט נשים החוות בריחת דווקא לאחר הלידה. תופעה זו יכולה להוות מטרד משמעותי בחיי היום־יום ואף להביא לירידה באיכות החיים ופגיעה בביטחון העצמי. למרבה המזל, כיום ישנם כמה וכמה פתרונות להתמודדות עם התופעה. הנה כל מה שאת צריכה לדעת על בריחת שתן לאחר הלידה ועל דרכי ההתמודדות עם התופעה.

מהם הגורמים לבריחת שתן לאחר הלידה?

ברוב המקרים בריחת שתן לאחר ההיריון נגרמת ממספר גורמים. אחד הגורמים הוא במקרה שבו הייתה בריחת שתן גם במהלך ההיריון, הסיבה לכך היא הלחץ שהופעל על שלפוחית השתן בשל התרחבות הרחם. בעקבות לחץ זה נוצר לחץ גם על שרירי רצפת האגן, דבר שמוביל להיחלשותם. שרירים אלה תפקידם לסייע לנו להתאפק ולהחזיק שתן בשלפוחית. במקרים שבהם הייתה עלייה משמעותית במשקל במהלך ההיריון, גובר הסיכון לבריחת שתן גם לאחר הלידה.

כמו כן, שרירי רצפת האגן והרצועות עשויים להיחלש בעת לידה וגינלית עקב הלחץ המופעל על ידי גופו של התינוק. מי שחוותה מספר לידות וגינליות עשויה בהחלט להיות בסיכון מוגבר לבריחת שתן לאחריהן. גורמים נוספים העשויים לגרום לדליפה הם עישון, תינוק הנולד במשקל גבוה וסוכרת הריון.

תסמינים נלווים לבריחת שתן לאחר הלידה

בשל היחלשות שרירי האגן בריחת השתן עשויה להתרחש בעת סוגים שונים של מאמץ, למשל בעת עיטוש, שיעול, צחוק, פעילות גופנית ואפילו בעת הרמה של חפצים כבדים. כמו כן, הדחיפות במתן שתן תהיה גדולה יותר, כך שיהיה קושי להתאפק עד ההגעה לשירותים. תכיפות מתן השתן עשויה גם היא לעלות, זאת משום שגם הצטברות שתן מועטה בשלפוחית עשויה להכביד על שרירי האגן. הצורך בהטלת שתן עשוי לעלות מספר פעמים גם במהלך הלילה, דבר הגורם להרעה באיכות השינה. במקרים מסוימים התופעה עשויה להיגרם בשל דלקת בדרכי השתן, אז תורגש תחושת צריבה לא נעימה המתלווה אל הטלת השתן.

בריחת שתן אחרי לידה
תמונת אילוסטרציה

דרכים לטיפול בבריחת שתן והתמודדות

אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם התופעה בטרם ינקטו פעולות טיפוליות היא ללבוש תחתונים לאחר לידה המסייעים בספיגה של השתן. תחתונים אלה עשויים מבד, ממש כמו כול זוג תחתונים רגיל. בנוסף, יש להם יכולת ספיגה המעניקה ביטחון ושלווה שהשתן לא ידלוף לבגדים במהלך היום או במהלך השינה בלילה.

כדי לטפל בבריחת השתן יש לחזק את שרירי רצפת האגן, על מנת שיוכלו לספק תמיכה מספקת לשלפוחית השתן. ניתן לחזק את השרירים הללו באמצעות ביצוע תרגילים ייחודיים לאזור זה. יש לבצע את התרגול על בסיס קבוע, ממש כפי שהיינו מחזקים ומשמרים את כוחו של כול שריר אחר בגוף. אחד מסוגי הספורט המתמקדים בתרגילים רבים בחיזוק רצפת האגן הוא פילאטיס, אך ניתן גם לפנות לסיוע פיזיותרפיסטי כדי לקבל את התרגילים המתאימים.

ישנם מקרים בהם יידרש טיפול תרופתי, לדוגמא במקרים שבהם התופעה נגרמת בשל דלקת בדרכי השתן. כדי לטפל בדלקת, יש ליטול אנטיביוטיקה או תרופות אנטי־דלקתיות אחרות שיסייעו לגוף להחלים. ישנן גם תרופות שמטרתן לטפל בשלפוחית השתן עצמה כאשר לא מדובר בדלקת. המטרה של התרופות הללו היא להפחית את פעילות השלפוחית ולמנוע התכווצות יתר הגורמת לתחושת הדחיפות במתן השתן. במקרים קיצוניים עשוי הרופא המטפל להמליץ על התערבות כירורגית לשיקום שרירי רצפת האגן.

לאחר הלידה, בזמן שבו שרירי רצפת האגן עוד רכים ורגישים, מומלץ להימנע מהרמה של חפצים כבדים ומתנועה מופרזת. כאשר אזור זה נמצא במצב מוחלש, פעילות לא נכונה עשויה להחמיר את המצב ולהביא לבריחת השתן. חשוב גם לשמור על תזונה נכונה בזמן שלאחר הלידה כדי להפחית את הדליפה. למשל, כדאי להימנע מצריכה של משקאות משתנים המכילים אלכוהול או קפאין, ומשקאות ממותקים. כדי להבטיח שינת לילה רציפה, מומלץ לא לשתות כלל בסמוך לזמן השינה. צריכת סוגים מסוימים של מאכלים יכולה גם כן להשפיע לטובה. נסי להפחית את צריכת הסוכרים, מאכלים מלוחים מאוד ופירות הדר. העדיפי במקום צריכה של מזונות המכילים סיבים תזונתיים כמו ירקות ופירות, צריכה של מוצרי חלב וחלבונים.

תגובות סגורות