כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

המקום הבטוח: המדריך המלא למושבי בטיחות ברכב

אחת הבחירות הקשות שצריכים לעשות הורים לקראת הלידה המתקרבת – לבחור סלקל או כסא לרכב. כל מה שרציתם לדעת על האפשרויות הקיימות בשוק, חוקים, דרכי התקנה ועוד – לכבוד חודש הבטיחות החלטנו לעשות סדר ופנינו לאבי שפיר, המתקין המוסמך של ארגון "בטרם" ברשת "בייביסטאר". המשיכו וקראו כל מה שעליכם לדעת על כסאות בטיחות ברכב...
זמן קריאה:
8 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

נתחיל מנתון מאד מדאיג: מעל 70% ממושבי בטיחות בישראל מחוברים בצורה שגויה. למה זה קורה? פשוט ההורים לא מחברים את מושב הבטיחות נכון. זו הסיבה שכדאי לכם מאד להגיע ולקנות את מושב הבטיחות בחנויות בהן יש מתקין מוסמך של ארגון "בטרם". המתקין ילמד אתכם איך להתקין נכון את המושב, איך לחבר אותו בהתאם לדגם של המושב ואפילו דגם של האוטו. ואגב, זה נכון לגבי מושבים לכל גיל, לא רק הסלקלים אלא גם הבוסטרים לילדים מבוגרים יותר.

גם המושב הכי בטיחותי והכי יקר בשוק, לא יהיה בטיחותי אם לא יותקן כראוי ברכב.

לכבוד חודש הבטיחות החלטנו לעשות סדר ופנינו לאבי שפיר, המתקין המוסמך של ארגון "בטרם" ברשת "בייביסטאר". אבי, יועץ בטיחות בעל רשיון מוסמך מטעם הארגון הבינלאומי Safe Kids Worldwide לייעוץ והדרכת הורים להתקנה נכונה של מושב הבטיחות ברכב, ועם ניסיון של מעל 20 שנה.

אבי, איך נכון להתקין את מושב הבטיחות או הסלקל?

אם את רוב הציוד לתינוק החדש אפשר לקנות אונליין, כשמדובר במושב הבטיחות, חשוב מאד להגיע לסניף ולקבל הדרכה מפורטת ממתקין מוסמך. ניתן לבדוק זאת מראש. אל תתביישו לשאול שאלות, לבדוק וכמובן, אל תהססו לבקש מהמתקין להראות לכם איך מתקינים את מושב הבטיחות ברכב שלכם ספציפית. ככה בוודאות תדעו שההתקנה נכונה ובטוחה. זכרו, יש עשרות סוגי מושבי בטיחות, כל אחד מהם מתופעל בצורה שונה.

יש כל כך הרבה דגמים של מושבי בטיחות, איך אפשר לבחור?

לפני הכל, כדאי לשים לב לפרמטרים של איכות מושב הבטיחות, אותם מציע איגוד הצרכנים האמריקאים). יש הפרמטרים של נוחות: נוחות הקשירה עם החגורה, נוחות הקשירה עם ה-LATCH ונוחות ההתקנה. אל תתביישו לנסות ולהתנסות בחנות לפני הרכישה, תחשבו שלפעמים זה מאד מסורבל, כשיש תינוק לבוש באוברול חורפי או תינוק לא רגוע שרוצה בכל מחיר לא להישאר קשור ואתם ממהרים. כמובן, כדאי לחשוב קדימה ולבדוק עד איזה משקל או גובה מתאים המושב. אסור לשכוח את עניין הבטיחות: לכל מושב יש כוכבי ריסוק, למשל.

אחת ולתמיד: עד מתי חייבים להתקין את הסלקל נגד כיוון התנועה?

זכרו, כשהתינוק או הפעוט יושבים כנגד כיוון התנועה, זה מגן עליהם פי 5 במקרה של תאונה. החוק בישראל מחייב להתקין את מושב הבטיחות (הסלקל) כנגד כיוון התנועה עד גיל שנה. אבל ההמלצה שלי היא עד גיל שנתיים, כמו שאומר החוק בארה"ב או קנדה. אגב, באירופה זה בכלל עד גיל 4.

מה החיבור העדיף לסלקל?

ישנן שתי צורות חיבור שונות: על ידי חגורת הבטיחות של הרכב או על ידי LATCH/ISOFIX. אין לחבר את הסלקל בשתי הצורות יחד. חגורת הבטיחות עוטפת את הסלקל עצמו (יש לשים לב לסימונים, וכמובן להתייעץ עם המתקין בזמן הרכישה). חיבור LATCH/ISOFIX זהו חיבור לשלדת הרכב, עם שיני ברזל גדולות. אין הבדל מבחינת הבטיחות בין שתי צורות החיבור ובטוח שאין צורך לחבר את המושב בו זמנית עם שתיהן. יש מושבי בטיחות שמתחברים לרכב בקליק. נוח מאד במצבים כשיש יותר מרכב אחד וצריך להעביר את המושב ביניהם.

האם מומלץ להתקין את הסלקל במושב הקדמי או במושב האחורי?

המושב הקדמי הוא המקום הכי פחות בטיחותי ברכב. עם זאת, לא קיים חוק האוסר על התקנת הסלקל במושב הקדמי כי יש הורים שנוסעים הרבה פעמים לבד עם התינוקות וההושבה במושב הקדמי (נגד כיוון התנועה, כמובן) מאפשר גישה נוחה לילד תוך כדי הנסיעה – לתת יד, מוצץ או בקבוק מים. חשוב מאד: לא לשכוח לבטל את כרית האוויר. את זה אפשר לבדוק במוסך או בדאשבורד באופן עצמאי. אגב, ברכבים החל משנת ייצור 2020 כרית אוויר מתבטלת אוטומטית כשהחיישן מזהה משקל עד 30 ק"ג במושב הקדמי.

יש מושבי בטיחות שגדלים עם הגיל?

בהחלט! בקשו במעמד ההדרכה על ההתקנה להראות לכם איך ניתן לשנות את החגורות, כדי להתאים את הכיסא לגילאים שונים: מסל קל ועד משקל של 30 ק"ג. לא כולם יודעים שלכיסאות בטיחות יש תוקף של כמה שנים (אפילו 10) והם גדלים יחד עם הילדים וכמובן יכולים לעבור מאחד לשני בירושה.

האם אפשר להתקין 3 מושבי בטיחות במושב אחורי?

תלוי בדגם האוטו, רוחב המושב ואופי הילדים. ניתן להתייעץ על כך עם המתקין או המוכר במקום ולקבל המלצה על הדגמים "הצרים" יותר כולל צורות ההתקנה האפשריות.

ומתי מותר לעבור לבוסטר?

מבחינת החוק מותר להעביר את הפעוט לבוסטר החל מגיל 3 או ממשקל 15 ק"ג. אגב, אם לבחור בין בוסטר רצועות לבוסטר חגורה, חשוב לזכור כי בוסטר רצועות בטוח פי כמה, בגלל החיבור הצמוד לרכב.

כמה זמן ברצף מותר להושיב את הילדים במושב הבטיחות?

על פי ההמלצות, אם התינוק יושב בסלקל בזווית של 45 מעלות, אפשר לנסוע איתו ברצף בין חצי שעה ל-40 דקות, אחרי זה יש לעצור לזמן קצר. אם מדובר בתינוק או פעוט במצב ישיבה, משך זמן הנסיעה יכול להיות ארוך יותר, אבל עדיין כדי לעשות הפסקות ולא לנסוע ברצף שעות ארוכות.

מתי הילדים יכולים לשבת בלי מושב, כמו מבוגרים? זה גם תלוי גיל ומשקל?

קודם כל, ישנם בוסטרים אמריקאיים שמאפשרים להסיע ילדים עד גיל 6-8 ובמשקל של עד 30 ק"ג. אבל כדי להבין אם הילד או הילדה כבר יכולים לשבת לבד, יש את מבחן 5 השלבים:

  • גב ישר מנגד מושב הרכב
  • הברכיים מכופפות מנגד קצה המושב
  • חגורת המותן מונחת על הברכיים
  • חגורה אלכסונית בין הצוואר לכתף
  • הילד או הילדה יושבים זקוף ולא נשענים הצידה

מקווים שענינו לכל השאלות החשובות, לשאלות נוספות וכמובן התייעצויות לפני הרכישה מוזמנים להגיע לאחד הסניפים של הרשת "בייביסטאר" וליהנות מהמבחר של עשרות דגמי מושבי בטיחות לתינוקות, פעוטות וילדים.

מושבי בטיחות עד 800 ₪ – לא מתפשרים על האיכות, גם כשהמחיר נוח >>

מחפשים כיסאות צרים, אך נוחים במיוחד? >>

מושב בטיחות של ברייטקס עם מנגנון ClickTight שמתחבר בקלות >>

כיסא הבטיחות One4Life של ברייטקס – מגיל הלידה עד גיל 10 >>

כיסאות הבטיחות של Diono – מגיל לידה ועד משקל 54 ק"ג – הטרנספורמרים האמיתיים! >>

מושבי הבטיחות המסתובבים של Circle – ממש כמו בתוכנית The Voice >>

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן