כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

מקלחת ראשונה לתינוק

בשעה טובה, הגיע העת למקלחת הראשונה לתינוק שלך - האמבטיה הראשונה שלו.
האמבטיה הראשונה של תינוקך היא אבן דרך חשובה והזדמנות נהדרת לכם ההורים הטריים להתחבר אליו ולוודא כי האמבטיה הראשונה של התינוק שלך תהיה חוויה בטוחה ונוחה עבור שניכם.
מתי כדאי לעשות את האמבטיה הראשונה לתינוקך מה זה ורניקס ומדוע חשוב לשמור עליו. המשיכי לקריאת הכתבה...
זמן קריאה:
5 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

עיתוי האמבטיה הראשונה של התינוק נקבע בדרך כלל בידי ההורים וצוות בית החולים. חלק מבתי החולים יבצעו אמבט ספוג לתינוק מיד לאחר הלידה, בעוד שאחרים עשויים להמתין עד שהתינוק ישוחרר מבית החולים. כשהתינוק מגיע ליחידת היילודים לאחר הלידה, כטיפול ראשוני שוטפים את ראשו ואת שאריות הלידה ושוטפים אותו שטיפה קלה ללא סבון. אם אתם ההורים רוצים, אתם יכולים לעשות לתינוק את האמבטיה הראשונה בסיוע אחיות מחלקת ילודים.

האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה לעכב את האמבטיה הראשונה של התינוק לפחות 24 שעות לאחר הלידה, על מנת לאפשר לעור התינוק לבסס את המחסום הטבעי שלו.

שימי לב! ניתן להחליט לעשות אמבטיה בכל שלב אך עליה להיות קלילה , נטולת סבון ומבלי לשפשף את עור התינוק על מנת לשמור על שכבת הורניקס. לאחר הרחצה, יש ליבש את התינוק בטפיחות קלות וגם כאן חשוב לדאוג לא להסיר את שכבת הורניקס.

מהי שכבת הורניקס?

כל תינוק שזה עתה נולד, עטוף בשכבה לבנה ושמנונית במרקם קרמי הנקראת ורניקס. לורניקס, תפקיד חשוב במהלך ההריון, בזמן הלידה ואחריה והוא משמש כשכבת הגנה לתינוק, ולכן מומלץ להשאירו עד לספיגה מלאה.

שכבת הורניקס כל כך שומנית שאיננה יורדת ממגע עם מי השפיר מים, ואחר האמבטיה עדיין נותרת שכבת ורניקס על העור. השכבה ברובה נספגת במהלך 24 שעות לאחר הלידה, אך לוקח כ-6 ימים לספיגתה המלאה (בתנאי שלא רחצתם את התינוק עם סבון).

הורניקס – לרחוץ או לא להשאיר?

שאלנו את יפה פחימה, אחות ילודים ראשית במרכז הרפואי הלל יפה, על שכבת הורניקס, תפקידה ויתרונותיה והאם מומלץ לנקותה מגוף התינוק מיד לאחר הלידה.

"שכבת הורניקס נוצרת במהלך השליש האחרון של ההריון והיא מורכבת בעיקר ממים, חלבונים, חומצות אמינו, נוגדי חמצון ותרכובות אנטיבקטריאליות.

תפקיד הורניקס ברחם

לורניקס תפקיד חשוב הן עבור הרך הנולד והן עבור אימו. כשהעובר עדיין ברחם, העובר עטוף בשכבת הורניקס המגנה עליו מפני חיידקים ברחם. שכבת הורניקס אוטמת את עורו של התינוק ומאפשרת לו לגדול, להתחדש, מונעת מגוף התינוק לאבד אלקטרוליטים ונוזלים ושומרת על עורו שיהיה לח, רך וגמיש.

תפקיד הורניקס בזמן הלידה

כאשר הלידה היא לידה רגילה התינוק עלול להיחשף למחלות שונות בזמן המעבר בתעלת הלידה. נמצא שבזמן הלידה הורניקס מגן על התינוק מפתוגניים כמו קנדידה, אי קולי, חיידקי ליסטריה ועוד שלעיתים עלולים להיות סביב צוואר הרחם ו/או הנרתיק. תפקידה הנוסף של שכבת הורניקס, שלה מרקם שמנוני, לשמש כחומר סיכה שמסייע לעובר לנוע בצורה חלקה וטובה יותר בתעלת הלידה והיא מפחיתה את החיכוך עם התינוק במהלך יציאתו לאוויר העולם.

תפקיד הורניקס לאחר הלידה

גם לאחר הלידה לורניקס תפקיד חשוב. שכבת  הורניקס מסייעת בשמירה על חום גופו של התינוק, מהווה שכבת הגנה, מסייעת באיזון החומציות של העור ומגנה עליו מפני התייבשות ומחלות שונות.

 לורניקס ריח מיוחד המסייע בקשר הראשוני בין האם לתינוקה והוא הריח המיוחד והמשכר שעימו נולד התינוק."

אמבטיה ראשונה לתינוק

כשמגיע הזמן לעשות לתינוק שלך את האמבטיה הראשונה שלו, חשוב שתשמרי על מספר כללים פשוטים. עורו של תינוקך עדין ומגורה בקלות. יש להקפיד להשתמש במים חמימים ( 36-37 מעלות). הימנעי משימוש באמבטית בועות, שמנים או קרמים, מכיוון שהם עלולים לגרום לגירוי ולייבש את עור התינוק. באמבטיות שתעשי לאחר ספיגת שכבת הורניקס, העדיפי להשתמש בסבון עדין לתינוק.

יש להקפיד ולשמור על ראשו של התינוק מעל המים בכל עת ולתמוך בראשו ובצווארו של התינוק בזמן הרחצה. תינוק יכול להחליק בקלות מתחת למים אם אינו נתמך כראוי, לכן שמרי תמיד יד אחת על התינוק בכל עת.

הכיני את כל הפריטים הדרושים לפני שתתחילי באמבטיה: חממי את החדר, הכיני מגבת רכה, מטלית רחצה, סבון עדין לתינוק, קרם תינוקות וחיתול נקי.

האמבטיה הראשונה של התינוק צריכה להיות מהירה, כאשר ההתמקדות היא בניקוי פניו, אוזניו, צווארו, ידיו ותחתיתו של התינוק. שטפו בעדינות את פניו וראשו של התינוק במטלית רחצה רכה, ואז עברי לאזורים האחרים. הקפידי לשים לב לכל הקמטים והקפלים וטפלי באזור חבל הטבור, מכיוון שאזורים אלה יכולים להוות כר גידול לחיידקים. לאחר שסיימת לרחוץ את התינוק, טפחי עליו בעדינות במגבת רכה ומרחי קרם תינוקות עדין כדי לשמור על לחות העור.

לא בטוחה איך רוחצים תינוק ? כנסי למדריך המלא שהכנו לך ויעניק לכם את כל התשובות.

הכתבה נכתבה בשיתוף יפה פחימה, אחות ילודים ראשית במרכז הרפואי הלל יפה.

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן