כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

מקלחת לתינוק – הזדמנות לסיוע בוויסות החושי

זמן המקלחת לרוב מצטייר בפרסומות וסרטים כזמן מקסים מלא בשירים, משחקים ובועות סבון. אבל המציאות בשביל הורים רבים יכולה להיות שונה לגמרי.
מיטל סביליה, מנהלת שירות ריפוי בעיסוק במרכז הרפואי הלל יפה, מפרטת הצעות לשיפור זמן המקלחת ומסבירה מתי ההתנגדות עלולה להצביע על בעיה בוויסות החושי.
זמן קריאה:
6 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

הילד מסרב להתקלח, הבייבי צורח באמבטיה – תירוץ או בעיה בוויסות החושי?

זמן המקלחת לרוב מצטייר בפרסומות וסרטים כזמן מקסים מלא בשירים, משחקים ובועות סבון. אבל המציאות בשביל הורים רבים יכולה להיות שונה לגמרי. בבתים רבים זמן המקלחת הוא דווקא מהרגעים המאתגרים ביותר ביום. תינוק הפורץ בבכי כבר מרגע הסרת הבגדים או ילדה שיצירתית במיוחד בתירוצים מדוע לא צריך להתקלח – המקלחת יכולה להוות אתגר לא קל בחלק מהמשפחות.
כחלק משגרת היום של הילדים ושלנו, נושא המקלחת תופס מקום מרכזי כמעט בכל בית בישראל. אך למול התנגדויות וסירובים מצד הילדים, אנחנו ההורים נאלצים להשתמש לא אחת ביצירתיות ואסרטיביות כדי להשיג את המטרה של קטנטנים נקיים.
"בנושא זה, יש לעשות הפרדה בין תינוקות לבין פעוטות וילדים", מציינת מיטל סביליה, מנהלת שירות ריפוי בעיסוק במרכז הרפואי הלל יפה.

תינוקות באמבטיה – הזדמנות לסיוע בוויסות החושי

"תינוקות אינם יודעים לבטא במילים את תחושותיהם. גם אם הם פורצים בבכי טרם כניסתם לאמבטיה, אין זה מעיד על התנגדות מצדם אלא זוהי יכולה להיות דרכם לבטא כי משהו לא נעים להם", מסבירה סביליה. ההורים צריכים להיות רגישים מאוד לאיתותים של הבייבי ולהגיב אליהן בצורה מתאימה. על מנת לעזור לבייבי להתמודד עם גירויים של הסביבה ולווסת את התגובות שלו אליהם, על ההורים להתאים א הסביבה ולהגיב בצורה נכונה לאיתותים של הבייבי.

אמבטיה מהווה את אחד מהמצבים בהם הורה יכול לסייע לבייבי ביצירת הבסיס לרכישת יכולת הוויסות העצמי שלו בהתמודדות עם מצבים שונים עוד בשלבי ההתפתחות הראשונים של התינוק.

8 טיפים שיעזרו להפוך את המקלחת של הבייבי לנעימה יותר

 1.   רעבה או עייפה מידי? אולי לא התזמון הנכון לאמבטיה. שימו לב שתינוקת רעבה או עייפה ככל הנראה לא תהנה מהאמבטיה וסביר שתפרוץ בבכי וצרחות. 

2.      הפשטה הדרגתית של פריטי הלבוש יכולה לעזור פלאים. זכרו, הבגדים לגופו של התינוק ואף החיתול עוטפים אותו ומעניקים לו חום, ביטחון והגנה. נסו להסיר את פריטי הלבוש של הבייבי באופן הדרגתי, נינוח ועדין. כך תוכלו לספק לבייבי הזדמנות להתרגל למצב החדש. כדי לתת לתינוק תחושה של הגנה ולעזור לו להרגיש בנוח, נסו להניח מגבת תחתיו ולכסות מיד כל איבר שחשפנו. לחילופין, כסו את הבייבי במגבת והפשיטו אותו תחתיה.

3.      המעבר והכניסה למים, גם אם נעימים למגע, עשוי להיות מאתגר לקטנטנים שלנו. כדי שיוכל להתרגל בנחת לטמפרטורה ולמגע של המים, הכניסו את הבייבי למים הנעימים בהדרגה ולא בבת אחת. בימי החורף, כדי להימנע ממעבר קיצוני מחום לקור מומלץ לחמם מעט את החדר לפני ובמהלך המקלחת (כמובן על פי כל כללי הבטיחות הנדרשים).

4.      אווירה נעימה, חמימה ורגועה יותר – נסו לעמעם את האור במקלחת בניגוד לתאורה חזקה שעשויה להיות חזקה מידי עבור הבייבי.

5.      צעצועי מים? בואו נמתין עם אלה עוד קצת. החוויה החושית באמבט היא עוצמתית בפני עצמה עבור הבייבי ולכן צעצועי אמבט עלולים בשלב זה להיות יותר הפרעה מאשר הנאה. תנו לבייבי לשהות במים, להזיז את איבריו הקטנים ולהקשיב לקולות המים. דברו אליו בקול שקט ורגוע ושירו לו שירים. אם נראה שהסבלנות של הבייבי פוקעת אפשר להשתמש במשחק אחד או שניים או לשקול לסיים את המקלחת לפני שהעייפות של הבייבי תגבר והבכי יתחיל.

6.       "הסבון בכה מאוד"? עוד טיפ כדי שהבכי יישאר רק של "הסבון של דני" הוא לסבן את הגוף תוך מגע עמוק ואיטי. את הראש יש לחפוף בעדינות ולשטוף את שאריות הסבון בכוס מים או באמצעות כף היד שלנו. עדיף להימנע מהמגע הישיר של הטוש שכן הזרם בו עשוי להיות חזק מידי ולא נעים לבייבי.

7.      והמגבת מה איתה? ביציאה מהמקלחת מומלץ לעטוף את הבייבי ולהדק טיפה את המגבת. זה יעזור להעניק לו תחושה של מגע עמוק ומרגיע.

8.      ועוד קצת פינוק יכול לעזור המון. לאחר הניגוב, אפשר להעניק לבייבי עיסוי תינוקות בשמן המתאים לכך. העיסוי ימשיך את התחושה המרגיעה של המקלחת ויעניק מגע מרגיע לקראת השינה.

במידה והתינוק עדיין לא רגוע בזמן האמבטיה או מראה קושי בוויסות גירויים תחושתיים אחרים הגורמים לו להגיב באופן מוגזם, מומלץ להיוועץ עם מרפא/ה בעיסוק על מנת לבדוק האם קיימת בעיה בוויסות החושי של התינוק.

ומה לגבי פעוטות וילדים?

"היום לא התלכלכתי", "לא יצאנו לחצר בכלל", "לא סיימתי לשחק" והפופולרי ביותר "לא בא לי"…. הם רק חלק מהתירוצים היצירתיים של ילדים שלא להתקלח. בניגוד לתינוקות, פעוטות וילדים כבר יודעים לבטא את עצמם ולכן המצב שונה לחלוטין והתמודדות מול הילדים שונה בהתאם.

"לעיתים, ההתנגדות היא לאו דווקא תירוץ אלא נובעת מקושי תחושתי ממשי עבור הילד", מציינת סביליה.
"אם הפעוט/הילד נרתע מהמקלחת, צורח בצורה קיצונית בזמן שניסיתם את כל העולה על דעתכם על מנת להשרות אווירה נינוחה ורגועה, והדבר חוזר על עצמו מספר רב של פעמים, זה עלול להצביע על בעיה בוויסות החושי. במקרה כזה ההמלצה היא ביצוע בירור או ייעוץ מקצועי אצל מרפא/ה בעיסוק.
אם ישנם סימנים נוספים אשר עלולים להצביע על קושי כזה, כגון בררנות באוכל, רגישות לרעשים, הימנעות ממגע של חול וחומרי יצירה, סירוב ללבוש בגדים ממסוימים ועוד, אלו צריכים להילקח גם בחשבון. קשיים אלה עשויים לפגוע בתפקד היומיומי של הילד, לגרום לו לתסכול והימנעות מממצבים מסוימים עד כדי פגיעה בהשתתפות שלו בסיטואציות משפחתיות וחברתיות שונות" מציינת סביליה.

"במידה שבבירור אכן יעלה כי ישנה בעיה בוויסות החושי, יתבצע אבחון מעמיק של מערכת התחושה של הילד, ולאחר מכן תיבנה תוכנית התערבות תחושתית המותאמת לו באופן אישי. הטיפול יעזור לילד וסביבתו להבין את המקור לקשיים ולהתנהגות הילד ויקנה כלים להתמודד עימם, מה שעשוי להיות משמעותי לאיכות החיים וליחסים הבין אישיים של הילד ומשפחתו", מסכמת סביליה.

מיטל סביליה, מנהלת שירות ריפוי בעיסוק במרכז הרפואי הלל יפה.

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן