כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

השנה הראשונה  –  אבני דרך

תהליך הגדילה וקצב ההתפתחות של תינוקות הוא אישי וייחודי להם
ושלבי ההתפתחות שלהם נבנים זה על גבי זה כאבני בניין:
כל שלב מתבסס על המיומנויות שנבנו ונרכשו בשלב הקודם.
במאמר מטה, ריכזנו עבורכם אבני דרך בהתפתחות המוטורית בחודשים הראשונים ועד גיל שנה
ופעילות מומלצת לעידוד ההתפתחות בחודשים אלה.
זמן קריאה:
15 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

התפתחות מוטורית של תינוקות

תהליך הגדילה וקצב ההתפתחות של תינוקות הוא אישי וייחודי להם ושלבי ההתפתחות שלהם נבנים זה על גבי זה כאבני בניין: כל שלב מתבסס על המיומנויות שנבנו ונרכשו בשלב הקודם.
כל תינוק והקצב שלו ומכיוון שמדובר ביצור אנושי, צורת הלמידה עשויה להשתנות מעט מתינוק לתינוק: חלקם של התינוקות לומדים על ידי התנסות ותעייה כשהם מבצעים תנועות ברורות, בעוד שתינוקות אחרים מתבוננים, לומדים מפנימים וכאשר הם מוצאים בעצמם את הביטחון להתנסות הם מנסים בפועל את המיומנות החדשה.
לכל שלב ערך בפני עצמו: ההתהפכות חיונית לפיתוח האיזון ושיווי משקל, משלב זה הוא יעבור לזחילה וכך הלאה. עם זאת, תינוקכם לא קרא בספרי התפתחות התינוק וככל הנראה לא שינן את רשימת אבני הדרך המקובלת ובהחלט לא מן הנמנע שהוא יקדים שלב לפני הסדר המקובל או יאחר שלב או אולי יתקדם במספר שלבים במקביל. כדאי לזכור שזה אפשרי ובהחלט נפוץ ואין להילחץ.

ערסול תינוקות  – יכולת פסיבית, או אקטיבית?

בשבועות הראשונים לחייו, התינוק כפוף "כיפוף פיזיולוגי": גופו מכווץ וכפוף בתנוחה עוברית,  והוא מסוגל להתערסל בזרועותיהם של הוריו, במנשא או בערסל.
ערסול הוא מצב בו אברי הגוף קרובים למרכז הגוף: גבו של התינק מכופף, רגליו קרובות לפנים והידיים לקו האמצע של הגוף – בדומה לתנוחה העוברית ברחם. אלא שכעת , לאחר הלידה – לערסול הטבעי נוספים שני אלמנטים חשובים נוספים: מגע ותנועה.
תנוחת הערסול מאפשרת לתינוק ללמוד כיצד להרפות, לנוח ולגלות את קו האמצע שלו. תנוחת הערסול מאריכה את שרירי הגב של התינוק תוך כדי כיווץ והרפיה של שרירי הבטן, כך שהיא עשויה לעזור לתינוקות שסובלים מבעיית גזים. כאשר גופו של תינוקך כפוף, שרירי בטנו רפויים ותוספת הניעות הקלות שמתקיימות במצב הערסול, עוזרות בהקלה על שחרור הגזים ופעולות העיכול המטרידים כל כך את מנוחת הבייבי בין אם הוא יונק אם הוא אוכל תמ"ל.


מנשא או ערסל הם למעשה, כלי עזר נהדרים שיאפשרו את קיום “תנוחת הערסול” בקלות ויספקו מגע ותנועתיות לביצוע ערסול. 
לא כל התינוקות מאושרים בתנוחת הערסול הקלאסית ואם תינוקך אינו מרוצה מתנוחה זו, תוכלי לערסלו בדרכים שונות עד שתמצאי את התנוחה שנוחה ומועדפת עליו. לשלב זה אין הגבלת זמן: הערסול חשוב מרגע הלידה והלאה. ובמהלך הזמן, הערסול הפסיבי יוחלף בכיפוף אקטיבי אז תינוקך יחזיק בעצמו את כפות רגליו.

כיצד להשכיב את התינוק: שכיבה על הבטן, על הגב, על שני הצדדים

מגיל לידה חשוב שתינוקות יתנסו בצורות שונות לשכיבה. בתחילה הם מתקשים לשכב על ביטנם ולהרים את הראש כלפי מעלה, ובשכיבה על הצד הם מתקשים להיות יציבים ונזקקים לתמיכה בצידם בעזרת שמיכה מגולגלת או אביזר דומה. תנוחות השכיבה השונות עוזרות לתינוקך ללמוד על גופו והן חשובות לשלבי התפתחותו: כאשר הוא שכוב על ביטנו הוא מפתח את היכולת להרים את הראש ולזקוף את הגב. שכיבה על הצד (שני צידי הגוף) מכינה את גופו להתהפכות מצד לצד והשכיבה על הגב מאפשרת לו להזיז את הגפיים וכן הלאה.

היכרות עם מרכז הגוף – קו האמצע

קו האמצע של גופנו הוא קו דמיוני. הקו הקדמי הדמיוני הוא מרכז הגוף והקו האחורי הוא עמוד השדרה. הנטייה של תינוקות להכניס את ידיהם לפה היא לא רק בגלל תחושת רעב שהם חשים או בגלל רצונם למצוץ את אצבעותיהם, אלא בגלל שבדרך זו הם חוקרים ומגלים את סביבתם, את העולם וגם את מרכז גופם. תינוקות, בתחילת ההכרות עם מרכז גופם,  מכניסים את ידיהם לפה ומצמידים את כפות הידיים. בדרך כלל הם עושים זאת בגיל שלושה חודשים, לפעמים אפילו עוד קודם. כאשר הידיים של תינוקך מגיעות אל קו האמצע, בתנוחת שכיבה על הגב ובזמן ערסול, תנוחה זו מכינה את תינוקך לסמוך על מרפקיו ועל אמותיו לתמוך בגופו כאשר הוא שוכב על הבטן.

התפתחות השליטה על ראש התינוק והזדקפות

אחת הסיבות שתינוקות מתקשים להישאר על הבטן, לפרקי זמן ארוכים, היא בגלל שמשקל הראש ומערכת השרירים שתומכת בו ומסייעת להזדקפות הגב, עדיין צעירה ואינה בשלה (תרתי משמע…). ראשו של התינוק הוא אחד האיברים הכבדים בגופו והרמתו היא משימה לא פשוטה עבורו. ככל שתינוקכם מתחזק, משתפרת יכולתו להרים את הראש. ההתחזקות באה לידי ביטוי בהרמת הראש בזמן שכיבה על הבטן וביציבות ראשו בזמן שאתם מחזיקים את התינוק על הידיים. אם תינוקך מתקשה לשכב על מזרן הפעילות, את יכולה להניח אותו עלייך כשהוא שכוב על בטנו, או להחזיק אותו על הידיים כשפניו פונות החוצה בהטיה קטנה קדימה כדי שינסה לייצב את ראשו.

קשר עין ומעקב

חוש הראייה אצל תינוקות שונה מיכולתם של מבוגרים. בתחילה התינוקות רואים בצורה מוגבלת ויכולים לראות רק דברים שקרובים מאד אליהם. הם אינם מבחינים בהכרח בקווי מתאר חדים. עם זאת, תינוקות רכים מגיבים לפנים אנושיות יותר מכל דבר אחר.

כדי לעודד את תינוקך למקד ראייה, בסביבות גיל חודשיים, נסי לקרב את פניך אל פני תינוקך והזיזי אותן מעט לכיוונים שונים. המטרה היא לעודד את עיניו לעקוב אחריך. ככל שיכולת המיקוד של תינוקך משתפרת עם הזמן, תוכלי להשתמש בצעצועים ראשונים כדי לעורר את תנועת העיניים ויכולתו לעקוב אחר דברים.

מגע חושי, קולות ותגובה לצלילים

הרגישות למגע, חוש ראשוני ואחד הצרכים הבסיסיים והחשובים ביותר לתינוקך. דרך מגעו של ההורה או המטפל, התינוק מפתח מודעות והכרות עם גבולות גופו ואיבריו. רצוי שתחשפי את תינוקך לתחושות וסוגי מגע שונים מכיוון שהם מפעילים קולטנים חושיים שונים: מגע עמוק וברור (תנועות לחיצה, לישה) יכול לעזור להרגיע את מערכת העצבים של תינוק חסר מנוחה או תינוק שסובל מגזים: היצמדות לגוף ההורה או חיבוק גוף לגוף במנשא יכולה להרגיע, את מערכת העצבים מבחינה פיזיולוגית וכך גם מגע רך עדין ומלטף.

הקולות והצלילים שתינוקות שומעים הכי טוב הם צלילים גבוהים וזו הסיבה שבאופן אינסטינקטיבי, כאשר אנו ניגשים לתינוק רך, אנו מתחילים לדבר בקול רם. זה אחד המנגנונים בביולוגיה האנושית שלנו. תינוקך יגיב מיד לקולכם ההורים. מומלץ מאוד לדבר, לשיר, להיעזר ברעשנים ולהשתמש במילים לליווי פעולות יומיומיות.

השילוב של מגע, תנועה, קצב וצליל יש בו את הכוח המרגיע להפעיל את כל החושים ולשמור על מיקוד התינוק. סביר להניח שתינוקך עבר בדיקת שמיעה ממוחשבת לפני שיצאת מיחידת הילודים, אך אם יש לך ספקות לגבי שמיעתו או יכולתו להגיב, פני לייעוץ מקצועי.

מתהפכים

איזה התרגשות! תינוקך הגיע לשלב התפתחותי חדש, וייתכן שזו לו הפעם הראשונה שהוא יוצר תנועה בעצמו. אמנם, התהפכות ספונטנית יכולה להתרחש אפילו בגיל כמה שבועות כאשר משקל הראש מושך בגוף וגורם להתהפכותו אך התהפכות מרצון מתרחשת בדרך כלל לראשונה בגילאים בין 3-6 חודשים. ככל שתינוקך יתהפך לעתים קרובות יותר, יכולתו להתהפך משתכללת והופכת להיות מודעת ומעודנת יותר. חלק מהתינוקות עשויים להיבהל מההיפוכים של עצמם מכיוון שסביבתם "משתנה ברגע". ככל שתינוקך ייחשף למגוון רחב של תנועות – יחווה כיוונים שונים של תנועה וכד'- ההכנה להתהפכות תהיה טובה יותר.

אין זה משנה אם תינוקך יתחיל להתהפך מהבטן לגב או להיפך, אבל כן חשוב לשים לב שהוא מפתח את יכולתו להתהפך לשני הצדדים (צד ימין וצד שמאל) כדי ליצור שיווי משקל מאוזן.

אחיזה והושטת ידיים

תינוקות מתחילים לנופף בידיהם מגיל צעיר מאוד בפעולה בלתי רצונית שהופכת בהדרגה לרצונית. יום אחד התינוק מבין לפתע שזו כף ידו מתנופפת מולו. לרב, תינוקות אינם מושיטים את ידיהם באופן אקטיבי ורצוני כדי לאחוז דברים לפני גיל 3-4 חודשים והוא איננו מקשר בהכרח בין החפץ שהוא רואה או שומע ויכולתו להגיע אליו עם הידיים.

אם תירצי לעודד את תינוקך להושיט את ידיו, כדאי לעודדו להכיר את ידיו באמצעות מגע בהן. הראי לו חפץ כלשהו וגעי בעדינות את החפץ בכף ידו, בדרך זו תיצרי אצל התינוק קשר בין החפץ לבין היד. אט אט התחילי להניח חפצים שמתאימים לגודל כף ידו. בעזרת הרפלקסים הטבעיים הוא ילמד לאחוז בדברים ולתפוס אותם.

הגיע הזמן לזחול

זחילת גחון, זחילת שש ועוד, כולם ווריאציות שונות לפעולת הזחילה. שלב חשוב משמעותי וחיוני ביותר להתפתחות מערכת שיווי משקל, תפיסה מרחבית, הצלבה, ראיית עומק וקואורדינציה – כלים חיוניים להמשך התפתחותו של תינוקך וחשוב לעודדו לזחול: כדאי לאפשר לו לשהות על משטח פעילות (לא רך) ולנוע ולזוז בחופשיות במרחב, או לעודדו להתקרב לחפצים שונים שמפוזרים במרחק קטן ממנו ולתפוס אותם.

ישיבה והושבה

חשוב לדעת, ישנה הבחנה ברורה בפעולת ישיבה עצמאית שעושה התינוק לעומת הושבתו בצורה יזומה. רצוי שלא להושיב את תינוקך עד שהוא מתיישב בכוחות עצמו: על מנת שתינוקך יוכל לשבת בבטחה וביציבות, הוא זקוק לאיזון ויציבות המתפתחים מהשלבים הראשונים ובזמן הזחילה, כאשר הגוף מכין את עצמו לשלב הישיבה. כמו בהרבה מהפעולות אותן עושה התינוק, גם פעולת הישיבה פעמים רבות "מתגלית" לתינוק במקרה. תוך כדי ביצוע תנועות זחילה הוא מתיישב להפתעתו על הצד ומגלה עולם חדש. תינוקות יכולים לשבת כשזרועותיהם נתמכות על הרצפה במשך מספר שבועות עד שהם בטוחים מספיק כדי לעזוב את הרצפה ולהתרומם. בכל מקרה, עדיף שהתינוק יחל לשבת דרך הצד.

למה לצפות עד גיל חודש?

בגיל צעיר זה תינוקך בעיקר רוכש מודעות לחלקי גופו. הוא יבהה בחלל ויתרכז בחפצים שצבעיהם מנוגדים. 
אז למה לצפות בחודש הראשון של הבייבי:
אחזקת הראש – כשתינוקך שוכב על הבטן, הוא מצליח להחזיק את ראשו מעלה לפרק זמן קצר בזווית של 45 מעלות.
תגובה והפניית מבט לקולות – תינוקך יזהה את קולכם ויפנה אליכם את מבטו.
הכנסת אצבעות לפה – לתינוקך דחף לינוק ובגלל רפלקס היניקה הוא ינסה להכניס לפיו את אצבעו, פטמת בקבוק או כל חפץ שמקרבים לפיו. עם זאת, בשלב זה יכולתו לדייק קטנה והוא לא תמיד יצליח.
התבוננות בחפצים – כעת תינוקך יתמקד בפניו של האדם האוחז בו ויעקוב אחר עצמים נעים בקרבתו.

למה לצפות עד גיל שלושה חודשים?

עברו מספר שבועות, והבייבי כבר יכול להרים את ראשו יציב יותר ולהרימו ליותר מ-45 מעלות. כמו כן, הוא יתחיל לעקוב אחר חפצים שונים בעינייו, יחייך אליכם ההורים ויכניס את ידיו לפה. את תוכלי לראות שהוא מתחיל להראות שליטה על ידיו. הוא יזיז וינופף אותן מצד לצד.
תינוקך יתחיל לזהות פנים – הוא יזהה את פניהם של האנשים שאיתם הוא מבלה את רוב זמנו.
אחזקת הראש למעלה – הבייבי מצליח להחזיק את ראשו מורם לפרק זמן ארוך.
הושטת היד לחפצים – האגרוף הקפוץ של הבייבי מתחיל להיפתח והוא יתחיל להושיט יד לחפצים וינסה להכניס אותם לפיו.
חיוך וצחוק – מחצית מהתינוקות מסוגלים לצחוק בקול רם ולחייך עד סוף החודש השלישי.
פעילות מומלצת להתפתחות תינוקות בגיל זה:
הקפידי לשים את הבייבי על הבטן: זמן בטן יעזור לו לחזק את חגורת הכתפיים, שרירים שיעזרו לו לזחול בעוד מספר חדשים. תניחי אותו על משטח פעילות לפרקי זמן קצרים מספר פעמים ביום. המשיכי להחזיק אותו בתנוחות שונות, גם בזמן שאת מאכילה אותו או מניקה.
עודדי את תינוקך להכיר את ידיו ורגליו, מששי בעדינות את הגפיים והניחי בעדינות רגל אחת על רעותה.
דברי ושירי לו כדי שיזהה את קולך ויתחיל להגיב לקריאת שמו.
עזרי לו למקד את עיניו ונסי לגרום לבייבי לעקוב אחר בובות ומשחקים שתציגי מולו ותזיזי מצד לצד.

למה לצפות עד גיל חמישה חודשים?

מתהפכים מהבטן לגב ולהיפך – לעתים קרובות תינוקות בגיל זה כבר מצליחים להתהפך מהבטן לגב. בהמשך הדרך הם גם יתהפכו מהגב לבטן.
אחיזת כפות רגליים – זה השלב בו תינוקך יהיה מסוגל לאחוז בכף רגלו ואף להכניס אותה לפיו.
העברת חפצים מיד ליד – כעת הבייבי לומד איך לתפוס חפצים ביד אחת, יעביר אותם מיד אחת לשנייה ויכניס אותם לפיו. חשוב לדעת ששלב זה משמעותי להתפתחותו של תינוקך וצריך וחשוב לאפשר לו להכניס חפצים לפה. כמובן שיש לפקח ולהקפיד שלא יהיו פריטים שעשויים לסכן אותו.
התפתחות הראייה – יכולתו של תינוקך לראות מתפתחת והבייבי מסוגל להבחין בצבעים בולטים ועזים כמו צהוב, אדום ושחור.
ניצני זחילה – זחילה ראשונית, לרוב בציר אחד.
תינוקך סקרן ומגלה עניין במה שאת אוכלת, זה השלב בו הבייבי מעביר לך מסר שיתכן שהוא מוכן להתנסות במזון מוצק.
פעילות מומלצת להתפתחות תינוקות בגיל זה:
הכרת מרקמים – תני לבייבי לגעת בכל מה שאפשר: בחול ובדשא בגינה, שיחוש את השטיח בחדר, בובות פרווה ועוד.
היכרות עם מרכז הגוף – הניחי את ידיו של תינוקך במרכז גופו ועזרי לו למחוא כפיים והמשיכי לעזור לו להכיר קו האמצע ואת איבריו: בקרוב הוא ילמד לאחוז לבד את ידו השנייה ואת הרגל השנייה.
לקראת זחילה – היכולת להעביר משקל מיד ליד תעזור לו מאוד בשלב הזחילה.

למה לצפות עד גיל שבעה חודשים והלאה?

זחילה על ארבע – תינוקך מסוגל כבר לעמוד על ארבע ולנוע לאט. בשלב זה הוא יעשה כל מאמץ להתקדם לעבר חפצים וצעצועים שיהיו בסביבתו. יתכן שהוא יתחיל להתקדם על ביטנו, הוא ישען קדימה תוך שהוא תומך בידייו וברגלייו, ויתכן שיתחיל מיד לעלות על ארבע וינסה להתקדם על ברכייו. לפעמים תינוקות מתחילים בזחילה לאחור. אין זה משנה. עם הזמן הם מוצאים את הדרך לזחול ולהתקדם. את תבחיני גם בנסיונות של הבייבי לשבת.
התחלת דיבור – תינוקך יחל לשלב הברות וצלילים.
הושטת היד לחפצים – זה הרגע לשים לב: הבייבי יושיט את ידיו לכל חפץ שהוא רואה וימשוך אותם ובכלל זה הוא גם ימשוך בשיערך (ראי הוזהרת :)) , שרשראות על צווארך, וכמובן כל מפה שיראה משתלשלת מהשולחן.
זריקת חפצים – תינוקות אוהבים למצוא חפצים ולדפוק בהם בחוזקה על הרצפה, הם נהנים למשמע רעש וכך גם הבייבי שלך יהנה למשמע קולות ההתרסקות.
זיהוי אינטונציה – תינוקך יתחיל להבין את המשמעות של המילה "לא" ויתחיל להבחין בטון הדיבור – לחישות, צעקות וכד'.
פעילות מומלצת להתפתחות תינוקות בגיל זה:
זחילה ועמידה – תני לו לזחול או לעמוד בבית ומחוץ לו על הרצפה, על דשא וחול ,באזור משופע כלפי מעלה או מטה. כל אלה יעזרו לו לפתח ולשכלל את כישוריו.
פיתוח ושכלול מוטוריקה עדינה – משחקים וצעצועים מותאמים לגילאים האלה יעזרו לתינוקך לרכוש שליטה טובה יותר על הידיים ולשפר את קשר עין-יד דוגמת קוביות, כדורי תחושה וכד'. דרך נוספת לעודד עצמאות ובהזדמנות זו גם מוטוריקה עדינה היא על ידי עידוד אכילה עצמאית. תני לתינוקך לאחוז בחטיף תינוקות או ביסקוויט.

למה לצפות עד לגיל שנה?

תינוקך עבר כברת דרך עצומה. הוא כבר יודע לזחול, לשבת ולעמוד, והוא ינסה ללכת את צעדיו הראשונים. פעילויות חברתיות תורמות רבות בכל שלבי ההתפתחות של הילד. בגיל זה, הבייבי כבר יקיים אינטראקציה עם בני גילו, והוא יכול לשחק לצד תינוקות אחרים ויהנה מחברתם. (בגיל זה תינוקות עדיין לא משחקים ביחד אלא זה לצד זה).
עמידה עצמאית וצעדים ראשונים – עודדי את ילדך ללכת הן בפנים הבית הן בחוץ כך יתרגל לתחושות רגל שונות.
הימנעי מרכישת זוג נעליים ראשון: נעליים עלולות לגרום לרגלים להרגיש עצלות, ומומלץ לקנות אותן לאחר שילדך יחל להתהלך ביציבות במשך חודש או יותר.
הבנת הוראות פשוטות – "לא" "בוא", "תביא לי", "תפתח פה", "שב".
הסתכלות וזיהוי אובייקטים – "איפה אבא?", איפה אמא?", "איפה הכלב" וכד'.
התחלת שפה – תינוקך יחל לומר מילים פשוטות כמו: "ביי", "לא", "אבא", "אמא" וכד'.
חזרה על תנועות -כעת ילדך יתחיל להיות שותף למשחק. הוא יגיב ויחקה תנועות שתעשי כמו בשיר "ידיים למעלה על הראש…", "או-"על הקור טיפס לו עכביש קטן…".
פעילות מומלצת להתפתחות תינוקות בגיל זה:
עמידה – נסי להלביש אותו בעמידה: הצורך להעביר את משקל הגוף מרגל אחת לשניה תחזק אותו ותעודד אותו לעמוד יציב. נסי לעודד את ילדך לרדת מהרהיט ולעמוד בכוחות עצמו, תיעזרי בצעצוע בכדי למשוך את תשומת לבו.
לקראת הליכה – עודדי את ילדך להוריד יד אחת מהרהיט אותו הוא אוחז ולבוא לקראתך. נצלי את רצונו לדחוף חפצים – הגיע זמן לרכוש מעודדי הליכה דוגמת בימבה, הליכון או עגלת בובות.

לקבלת עדכונים חודשיים בשנה הראשונה, מלאי פרטים בטופס:

מלאי בבקשה את שמך, כדי שנדע איך לפנות אלייך
אם לא נדע – איך נשלח? מלאי בבקשה כתובת מייל
אם לא נדע – איך נשלח? מלאי בבקשה מספר נייד
מתי נולד הבייבי שלך?
במייל, סמס או גם וגם? תבחרי, בבקשה!
יש להסכים לתנאים

לכל תינוק "טביעת רגל" משלו

למרות שקצב ההתפתחות ורצף ההתפתחות של תינוקות משתנה מתינוק לתינוק הרי שיש רצף וסדר הגיוני, שניתן לראות אצל תינוקות.

זכרי, לכל תינוק "טביעת רגל" אישית, קצב ההתפתחותי ודרך תנועה מיוחדת לו. למרות שמומלץ לכל התינוקות לעבור את כל השלבים ולא לפסוח או לדלג על שלב, חשוב לדעת!! ששוני בסדר השלבים או דילוג על שלב כזה או אחר אינם מעידים בהכרח על בעיה או קושי התפתחותי. עם זאת, אם יש לך ספק כלשהו- פני לייעוץ מקצועי.

אנו מאחלים לך הורות נעימה ומשמחת, לך ולתינוקך!

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן